|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaOg i finske barnehager er alle faglærte, kokken lager mat, pedagoge styrer med pedagogikk, barepleiere og tilsvarende steller barna, det er ikke 19 åringer som ikke kom inn på skole som arbeider der. (eller en vikar for vikaren som ped.leder. Ped.leder er syk, så ei som skal gå på skole og bli ped neste år ble vikar da. Så ble hun sykemeldt, så da er det ei som er ufaglært assistent som styrer avdelinga.)
|
|
|
#22 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaJeg har ikke sagt noe om at det gjelder alle eller de fleste. Det er dokumentert at det i en del år har vært lavt snitt på de som har kommet inn på lærerskolen. Den bekymringen jeg skrev om i forhold til noen læreres indre driv er det også lærere som har. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaElg: det er ganske vanskelig å ikke tolke "endel" som en temmelig stor andel. Nå endrer du også "en del" til "noen". Og det et stor forskjell på å "knapt komme seg gjennom videregående" og "lavt snitt". Og om det så er lavt snitt på inntaket, er det ikke egentlig mer interessant med utgangskarakterene?
|
|
|
#24 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaDen finske modellen innebærer vel ganske mye spesialundervisning og spesialklasser. Jeg tror det er like viktig å ta stilling til den biten. For det er ganske mange klasser som hadde vært mye enklere å lede for lærere hvis det ble roligere.
|
|
|
#25 |
|
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i Europa
Ja, dessuten er det en mye større andel av finske barn som blir fritatt fra PISA og tilsvarende undersøkelser.
|
|
|
|
#26 |
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaHer i Norge er vi jo veldig fokusert på trivsel. Jeg mener jeg har lest at det ikke det de er best på i Finland. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Nei, og det står veldig lite om de som faller utenfor i Finland, for de finnes også og fallhøyden der er ganske stor. Den finske skolen har også en veldig homogen elevmasse i forhold til de andre nordiske land.
|
|
|
#28 |
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaEg må seie at eg holder litt med elg her, altså! Eg kjenner mange flinke lærarar, og mine barn har stortsett hatt veldig flinke lærarar. Men mange av dei eg gjekk på videregående med som begynte på lærarhøgskulen etterpå var absolutt ikkje flinke. Dei kom derfor heller ikkje inn på lærarhøgskulen i Bergen eller dei andre store byane, men endte opp på ein skule langt oppi gokk der det var mulig å komme inn med relativt lavt snitt. To av dei låg på grensa til stryk i matematikk på videregående og måtte bruke tre forsøk på å stå på matteeksamen på lærarhøgskulen. Og no underviser dei i matte på barneskulen! Heldigvis ikkje på vår skule.....Så mi erfaring er at dessverre er ein del som velger læreryrket som kanskje heller burde har valgt noko anna. Dette gjeld heldigvis ikkje fleirtalet, og eg har sånne i mitt eige yrke også. Men i mitt yrke forsvinn dei mindre flinke ut etterkvart. I skulen har eg inntrykk av at ein sitt såpass beskytta at det er vanskelig å bli kvitt dei som er mindre flinke. Tenker med grøss og gru på min eigen geografi-lærar på vidaregåande.....og naturfaglæraren på ungdomsskulen. Begge gjorde ein elendig jobb i 30 år uten å få sparken. Men så hadde eg heldigvis mange flinke lærarar som veide opp for dei få elendige.
|
|
|
#29 |
|
audio, video, disco
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaMener å huske at finske barn trives litt dårligere enn norske og at det er ganske mye mer mobbing. Små klasser og lite lekser, statsfinansierte fritidsaktiviteter.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaSimone: det er ganske stor forskjell på barneskolematte og vgs-matte. Jeg fikk en toer i matte på vgs og har hatt null problem med å følge min sønns mattepensum så langt, og tror neppe jeg støter på problemer på en stund heller. Han er ferdig med fjerde nå. Selvsagt bør man holde øye med hvem som blir lærere, men jeg syns faktisk det er viktigere hvilke karakterer, og ikke minst; hvilken erfaring lærerstudenter går ut med, framfor hva de kommer inn med. Jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i anekdotene deres.
|
|
|
#31 |
|
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaDessuten modnes man. Jeg har 2 i matte fra grunnskolen, 2 i matte på første forsøk vgs, 6 i matte fra Abe forsøk på vgs. Har lest en del av pensum til de som har matte 60 stp for lærerutdanninga 5-10 og hadde null problem med å følge det. Jeg tror ikke nødvendigvis man automatisk er dårlig mattelærer bare fordi man sleit tidlig iopplæringsløpet.
|
|
|
|
#32 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaJeg har en del finske kollegeaer, og de syns det er interessant at den finske skolen løftes frem som et suksessprosjekt av mange i Norge. De sier den finske skolen er god til å lære bort det som kan pugges, men det skorter på refleksjon og forståelse. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
|
Du har i hvert fall rett i dette med forståelse. Norske barn scorer veldig godt (og bedre enn finske) på tester som måler demokratiforståelse, og det må jo være en veldig bra ting.
|
|
|
|
#34 |
|
Som sagt så trengte dei også tre forsøk på å stå på matematikk-eksamen på lærerhøgskulen. Begge dei to eg kjenner fekk lavaste ståkarakter i matematikkk då dei gjekk ut av lærarhøgskulen. Karakteren og erfaringa dei gjekk ut med var altså heller laber når det gjeld matematikk. Enkelte blir rett og slett aldri flinke i matematikk uansett kor lenge dei prøver. Og dei bør heller ikkje undervise i matematikk. Men dei er kanskje veldig flinke til å undervise i engelsk eller andre fag!
|
|
|
#35 |
|
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hvis du er så misfornøyd med skolen som du gir uttrykk for her på forumet, gjør du ikke jobben din som forelder hvis du ikke gjør annet med det enn å sutre på Internett om det. Mener nå jeg.
Store E (02), Lille E (Juni 08) og Lillemor (13) og Minstemann (15) Sist redigert av Stellebord : 27-06-14 kl 12:13. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Glamorøs
|
Det er greit nok. Men det er allikevel snakk om to lærere. 2. Syns du det er "en del?"
|
|
|
#37 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaSånn omtrent da jeg gikk ut av videregående var det veldig moderne å mene at det ikke spilte så stor rolle at elever lærte noe så lenge de hadde det bra sosialt, og det var ganske mange skolesvake personer som valgte læreryrket nettopp ut fra en sånn filosofi. De hadde ikke hatt det noe bra på skolen selv og ville være med å gjøre skolen til et bra sted å være for elevene, det faglige var underordnet. Det gjalt på ingen måte alle, men jeg møtte påfallende mange som snakket om dette. Men jeg tror den trenden har gått over for lenge siden. Det at man må undervise i fag man ikke har kompetanse til å undervise i forekommer vel fortsatt, og det er i grunnen ganske trist, spesielt når det er elever som har gått på skolen noen år.
|
|
|
#38 |
|
|
Sv: Lærerstreiken - er KS' forslag på linje med andre land i EuropaDet er dessuten ikke sånn at pensum i et fag på lærerutdanninga er likt det som er pensum for elevene de skal undervise, så en lærer med E i matte fra lærerutdanninga vil uansett har betraktelig høyere kompetanse i matte enn nivået han skal undervise på.
|
|
|
|
#39 |
|
maler
|
Er du sikker? Problemet med å ha fått en så elendig karakter i matte er at man da kan ha gått glipp av endel hovedpoenger som gjør at man kan finne på å undervise helt feil også på lavere klassetrinn.
|
|
|
#40 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Ikke sant? Jeg vil tro at mange av disse vil mangle en grunnleggende tallforståelse som bør være på plass når man skal undervise matte selv på de laveste trinnene.
|
![]() |
|
|