Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ramadan og muslimer i f.eks. Tromsø

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-14, 22:29   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ramadan og muslimer i f.eks. Tromsø

Muslimene på jobb hos meg tror jeg forholder seg til kl 18 og kl 06. Jeg vet ikke om det er en forenklet variant av Mekka eller hva det er. Og så er de ganske klare på at det aldri var meningen man skulle faste så det var helsemessig vanskelig eller farlig eller gå ut over jobb og daglig drift på noe vis slik at man kan jenke det til ganske mye. Det varierer sikkert hvor ortodoks man er vil jeg tro.

Gammel 28-06-14, 22:31   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var nymåne i går kl 00:42, har jeg funnet ut. Er det den dere ser etter, Nabbe?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-14, 22:40   #3
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det var nymåne i går kl 00:42, har jeg funnet ut. Er det den dere ser etter, Nabbe?

Ja, men det er for sent, må være umiddelbart etter solnedgang.

Solnedgang markerer starten på det nye døgnet for oss muslimer, og månen er markøren for en ny måned. Månekalenderen vi muslimer følger, er da 10-11 dager kortere enn solkalenderen som vi følger her til lands.

(de fleste muslimske land følger ett dual-system hvor de fører ned to fødselsdatoer, eller også bare en, kunn etter vår gregorianske (sol)kalender)

Gammel 28-06-14, 22:38   #4
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Muslimene på jobb hos meg tror jeg forholder seg til kl 18 og kl 06. Jeg vet ikke om det er en forenklet variant av Mekka eller hva det er. Og så er de ganske klare på at det aldri var meningen man skulle faste så det var helsemessig vanskelig eller farlig eller gå ut over jobb og daglig drift på noe vis slik at man kan jenke det til ganske mye. Det varierer sikkert hvor ortodoks man er vil jeg tro.

Det tilsvarer jo ikke Mekka engang, for den er vel fra fire-tiden til rundt syv, tror jeg, kanskje halv fire, husker ikke helt, fastet en uke etter Mekka i fjor da jeg var i Narvik.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:09.