|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg synes tidobling er for mye. Jeg ser liksom for meg at unge og usikre jenter kan presses av evt barnefar til å beholde barnet også, om det betyr 400 000 kr i utbetaling.
|
|
|
#43 |
|
Dig for victory!
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidobles
Ja, jeg har hatt 20 % omsorgspermisjon de siste åra, og lander da på en del under 400k brutto. Mannens årslønn er ikke så mye større enn hva jeg hadde fått i full stilling, og vi har jo god råd - det blir for sprøtt om man bare skal få ei årslønn sånn uten videre. Nok til å klare seg, ja, men ikke nok til å være hjemme med barnet et helt år med mye bedre økonomi enn man ellers ville ha hatt. Og jeg veit om opptil flere som nok hadde fått en unge mer enn de ellers hadde tenkt, bare for å få de pengene. :kynisk:
|
|
|
|
#44 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg foretrekker at de som ikke vil, kan eller evner å ta imot et barn på forsvarlig måte tar abort. Jeg tror ikke det er særlig lurt å tilby over snittlønn til de unge uten jobb.
|
|
|
#45 |
|
Har tro på forbedring
|
Enkelt og greit! - jeg er helt enig altså.
|
|
|
#46 |
|
maler
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg er enig med Kanina - man bør motvirke trenden med at man skal være ferdig etablert med hus og to biler og hund og fast jobb før man tenker tanken på barn. Akkurat det er biologisk sett ugunstig. For studenter er det økonomisk greit nok å få barn. Mellom studier og jobb er det mildt sagt krise. Og jeg vet ikke om jeg synes at det er riktig at de som aldri har fått rotet seg igang med studier før de får barn skal stå der uten rettigheter heller. Engangsstønaden er uegnet til å ivareta barnets behov etter min mening, den forutsetter at kvinnen forsørges av noen andre eller at barnet settes bort til andre veldig tidlig, stikk i strid med de stadig mer kostnadsdrivende ordninger for lønnsmottakere som sitter godt i det. Permisjonsordningen er til for å gi foreldre og barn mulighet til å ha den første tiden sammen, til både barnets, familiens og samfunnets beste. Permisjonspengene skal erstatte inntekt. Derfor er det urimelig at ytelser til de som ikke har inntekt fra før overgår gjennomsnittsinntekten her i landet, men jeg tenker at det ikke er urimelig at samfunnet bidrar med noe også til disse barna? Når de har passert ett år får de kontantstøtte. Hvorfor skal de da få ingenting mens de er spedbarn? Akkurat det synes jeg ikke henger på greip. Og nei, jeg synes ikke at de som har blitt gravide før de har ordnet finansene nødvendigvis bør ta abort.
|
|
|
#47 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Er det ikke helt naturlig at en ser etter løsninger for å få penger, hvis en ikke har det?
|
|
|
#48 |
|
maler
|
Jo. Men å få barn for å få penger er som å tisse i buksa for å holde seg varm, jeg tror de fleste skjønner det. Klart, en engangssum på 400k er jo galskap, men en behovsprøvd overgangsordning tenker jeg er en god måte å motvirke negative trender i fødselsstatistikken på.
|
|
|
#49 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg kjenner mange som pisser i buksa for å holde seg varm.
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Jeg kjenner strengt tatt ingen. Men jeg vet om lønnsmottakere hvor det å få en permisjonsperiode er en viktig grunn til at man satset på et barn til.
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg har jobbet på mødrehjem og møtt mange unge jenter som hevder å ha planlagt barn for å få overgangsstødnad. Men så tenker jeg jo samtidig at de som er på mødrehjem er en bitteliten brøkdel av alle de som får barn veldig unge, og at de neppe kan brukes for å representere en hel gruppe. Og vi kan ikke la være å gi gode vilkår til det flertallet som har rederlige hensikter og kanskje får barn uplanlagt bare fordi det finnes noen få som utnytter det. Hele velferdssystemet vårt er jo tuftet på at vi tror folk ikke misbruker det og at vi er villige til å akseptere en viss risiko for misbruk.
|
|
|
|
#52 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Kynisk, men sant |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Enda en som trener
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesOg videre tenker jeg at det blir helt feil å legge til rette for å få barn dersom man er i en situasjon der man ikke kan forsørge seg selv. |
|
|
|
|
|
#54 |
|
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesJeg synes ikke engangsstønaden skal tidobles, men jeg synes den bør heves. Den har omtrent stått stille de siste femten år. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesDersom dette blir innført kjem tenåringsgraviditetar til å gå i taket. Svølv om vi godt voksne veit at 400 000 ikkje er så voldsom høg lønn i dag er 400 000 svimlande mykje pengar for ei skulelei 16-19 år gammal jente. Ein tenker ikkje så voldsomt langsiktig og fornuftig i den alderen der, og då kan det bli litt fristande å bli gravid, droppe ut av vidaregåande og leve i sus og dus på 400 000 eit år før virkeligheita kjem og slår dei i trynet igjen.
|
|
|
#56 |
|
lider av tastleksi
|
Men jeg tenker at det er mange hakk verre å misbruke systemet på et barns bekostning. Hvis det blir født barn som ikke er ønsket av andre grunner enn mulighet til en saftig enganssum tenker jeg det vil komme til å koste samfunnet langt mer på sikt.
|
|
|
#57 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesSå er det noe med å sy puter under armene på de som har gjort uheldige valg. For å være enda mer kynisk. Jeg har ei i familien som absolutt skulle ha barn når hun var 19-20 år, hun ville ikke ta utdannelse, men jobbe som assistent i barnehage. Forholdet til barnefar tar slutt og nå en del år etterpå er hun i en vanskelig situasjon etter et nytt samlivsbrudd. Hun går på en smell. Hun skal få hjelp til utdannelse av NAV nå. Jeg kunne også tenke veldig gjerne tenke meg å studere nå, siden jeg aldri gjorde det som ung da jeg ikke visste hva jeg ville og fordi jeg sliter med helsen. Men med hus, to barn, mann, hund osv så er det vanskelig. Er det greit at hun får dekket utdannelse, men jeg ikke får?
|
|
|
#58 |
|
|
Mens jeg tenker at disse få er kanskje gruppen man tenker at virkelig ikke burde fått barn i situasjonen de er i av hensyn til barnet. Er sikkert preget av å ha jobbet med unge sosialhjelpsmottakere som har falt helt utenfor. Jeg møtte flere ganger utbrudd ala: "hadde jeg bare fått barn nå så hadde jeg fått mere penger". Jeg tenker også at vi har en vei å gå for å kvinner med innvandrerbakgrunn ut i lønnet arbeid og det å gi de en god årslønn for å få barn tenker jeg ikke er veien å gå. Det er jo mer penger enn man kan få i en ufaglært jobb. |
|
|
|
|
|
#59 |
|
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesEr det bedre å sy puter og spytte inn mange hundre tusen hos folk som har penger nok i massevis bare fordi de er "verdige" nok til å få barn? |
|
|
|
|
|
#60 |
|
|
Sv: Engangsstønaden ved fødsel bør tidoblesEngangsstønad + kontantstøtte fra 0-1 år og la folk velge mellom dette og permisjonspenger (for dem som har krav på dette) tror jeg kanskje jeg synes er en løsning. Samtidig kutte all annen kontantstøtte. |
|
|
|
![]() |
|
|