Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-07-14, 17:49   #21
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Norske ungdommer er late (om sommerjobb eller mangel på sådan)

Det er ikke så lett for de under 18 å få seg sommerjobb lenger -det var lettere da jeg var på samme alder. Det gjelder i hvertfall her, sentralt på Østlandet. Har snakket med diverse folk som ansetter ungdom -de sier at de foretrekker svensker over 18 enn norske under, og at det ikke lenger er så lett for ungdom å finne seg en jobb.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 19:04   #22
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg sjekket ungjobb i Reykjavik nå, de jobber 3 uker og det er 1500 barn som er påmeldt. Kun for 9. Og 10. Klasse. Alle som ønsker får plass nå. Det er jo supert at det finnes sånt i Norge også.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Marits.. Sommerjobb for ungdom er det mange kommuner som har, men det er opp til hver kommune å vedta. Mange får jo sommerjobb direkte i kommunens avdelinger, men da må ungdommene ofte være over 18. I tillegg er det i alle fall her i kommunen utlyst 15 sommerjobb-stillinger som ikke gå inn i den ordinære driften i kommunen, men hvor 15-18 åringer får arbeid av den typen du nevner. Rydding, parkvesenoppgaver og sånt.

Jeg kjenner bare en kommune som har så omfattende sommerjobbordning for ungdom som Martis snakker om. De fleste kommuner har noen jobber, men jeg mener å huske at Surnadal samlet sammen nok jobber til å dekke et helt ungdomskull. En del av prosjektet de hadde med å få ungdom til å flytte hjem etter studier.

Gammel 06-07-14, 21:02   #23
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Det stemmer gajamor. Men så er må det en veldig flott kommune

Jeg hadde sommerjobb hver sommer fra det året jeg fylte 13. Jeg vil nok kanskje ikke at de skal jobbe så mye som jeg gjord fordi jeg gikk glipp av veldig mye. Men noe sommerjobb tror jeg alle har godt av. Veldig nyttig erfaring og man finner litt ut av hva man liker og ikke ved å prøve seg forskjellige steder.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 21:10   #24
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke helt bestemt når de må ta seg ekstra-og sommerjobb. Men jeg selv vasket hos bestefar fra 13 år, vasket i en frisørsalong hver søndag fra 14 år, var kontorhjelp fra ca 14-15 år av og på. Fra jeg var 15-16 år fylte jeg på varer på matbutikken hver onsdag og jobbet noen uker om sommeren 17 år. Etter det hadde jeg diverse ekstra-og sommerjobber i klesbutikker på senteret. Fy søren så kjipt det var noen ganger, hadde så lite lyst til å gå på jobb etter skolen eller i helgene, men en god lærdom i disiplin, ansvarlighet, å møte opp presis og at man må tjene penger selv. Tør påstå at da jeg begynte som vikar i tjueårsalderen så hadde det mye å si.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 21:19   #25
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 14-15 år ca. Lange og harde dager i stor stall, 80-100 hester.
Men det har lært meg mye og gikk ikke utover skolearbeidet.

Håper mine får seg jobb etter hvert også, det er en nyttig erfaring.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 21:49   #26
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg ser at jeg er enig med flesteparten her, og deler oppfatning av at det ikke er så lett for (de yngste) ungdommen(e) å få seg sommerjobb som artikkelen gjerne vil ha det til. Jeg husker selv at jeg strevde med å finne sommerjobb da jeg var både 13 og 14, men fikk nå plukket litt bær og gått litt med avisene de ukene en kompis skulle på ferie. Lykken var derfor stor da jeg fikk fast jobb som ekstravikar i butikk fra 14-/15-årsalderen, og selv om det innebar at jeg jobbet hver dag og gjerne lange dager også, gjennom hele sommeren har det gjort godt for arbeidsmoralen. Og så syns jeg det er viktig å få en befatning med penger, hvordan det føles å tjene dem og ikke minst hvor fort de kan forsvinne alt etter hvordan man forvalter dem.

Jeg kommer absolutt til å pushe på ungene når de kommer i riktig alder

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-14, 22:05   #27
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg synes er veldig, veldig sært er at det virker veldig vanlig, blandt de jeg studerer sammen med, å jobbe masse i skoleåret og spesielt i eksamensperioden når det er forelesningsfri, for å kunne ha ferie hele sommeren og reise på dyre utenlandsferier.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 18:33   #28
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Både vi og syttenåringen skulle fryktelig gjerne ha ønsket ham en sommerjobb. Han har søkt, spurt og gjort en innsats, men veldig vanskelig å få napp uten veldig gode forbindelser.

Trettenåringen selger Dagbladet i helgene, tjener fryktelig dårlig pr. time nedlagt innsats, noe jeg ikke sier til henne, så klart, men hun er en litt annen type og har kanskje noe mer ståpåvilje enn storebror.

Men det hadde ikke stått på det, hadde det bare vært å "ta seg en sommerjobb".

Gammel 07-07-14, 18:39   #29
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes debatten blir litt meningsløs all den tid det vitterlig ikke er bare å ønske seg en sommerjobb for så å skaffe seg en. Både i min ungdom og nå er alt basert på nettverk, så for mange er det veldig vanskelig å få en fot innafor.

Når det er sagt, hadde mine unger hatt et reelt valg, hadde de måttet jobbe en del av sommeren. Det har da også skjedd tidligere.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 18:56   #30
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke debatten er meningsløs så lenge det er mange som gjerne vil ansette ungdommer. De ungdommene som bor i et område hvor det er vanskelig å få jobb kan man ikke si noe på, men at det enkelte steder er bra tilbud, men hvor ungdommer ikke vil ta vaskejobber, gårdsarbeid, hagearbeid og annet praktisk er noe som er verd å diskutere.
Hvis det er slik at ungdommer ikke vil fordi det er slitsomt og fordi de får flust med penger okke som synes jeg det er uheldig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 19:24   #31
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg tror sommerjobb er lurt, det lærer unger at det krever en del av dem for å få penger, både tid og innsats. På Island har kommunene ungdomsjobb om sommeren, som består av å rydde rundt om i byen og enkelt vedlikehold. Jeg minnes at det startet fra ungdommene var 13 år og det var flere som ville, enn det var plass til og da var det delt i to puljer slik at ingen jobbet hele sommeren. Eldre ungdommer var teamledere og hadde da ansvaret for en gjeng på 10 stk og at arbeidsoppgavene ble gjennomført. Jeg har aldri hørt om noe som ligner her i Norge.

Jeg hadde sommerjobb fra jeg var 13, på Island, men det var gjennom familie.

Noe lignende hadde de her og når jeg var ung, men tror ikke det finnes lengre. Da kunne man få sommerjobb i tre uker, tjene litt penger og ha ferie resten av tiden.

Gammel 07-07-14, 19:25   #32
C.D

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Akseliane, her.

Både vi og syttenåringen skulle fryktelig gjerne ha ønsket ham en sommerjobb. Han har søkt, spurt og gjort en innsats, men veldig vanskelig å få napp uten veldig gode forbindelser.

Trettenåringen selger Dagbladet i helgene, tjener fryktelig dårlig pr. time nedlagt innsats, noe jeg ikke sier til henne, så klart, men hun er en litt annen type og har kanskje noe mer ståpåvilje enn storebror.

Men det hadde ikke stått på det, hadde det bare vært å "ta seg en sommerjobb".

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg synes debatten blir litt meningsløs all den tid det vitterlig ikke er bare å ønske seg en sommerjobb for så å skaffe seg en. Både i min ungdom og nå er alt basert på nettverk, så for mange er det veldig vanskelig å få en fot innafor.

Når det er sagt, hadde mine unger hatt et reelt valg, hadde de måttet jobbe en del av sommeren. Det har da også skjedd tidligere.

Signerer.
Det er ikke bare bare å få seg sommerjobb alle steder, og nettverk har litt å si. Når det er sagt, har ungdommene her hatt sommerjobb tidligere- men i år har det vært veldig vanskelig å få noe. Jeg syns godt ungdom kan jobbe noen uker om sommeren, god arbeidsmoral er ikke å forakte.

Gammel 07-07-14, 20:22   #33
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg var også lat da jeg var ung.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-07-14, 20:29   #34
Bamsemums

Bamsemums sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Bamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelenBamsemums er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg fikk min første sommerjobb da jeg var 13 år. Den tiden (13år siden) var det faktisk lett å få seg jobb! De som ville, dem fikk.
Nå er det helt andre tider her. Bedriftene her i området hadde tidligere egne vedlikeholdsavdelinger som var ansatt i bedriften. Da kunne man få hjelpe til der.
Nå derimot, har alle bedriftene leid inn firmaer for slikt, ISS, Mitie++. Disse har egentlig alle resursene de trenger, ergo sommerjobbene faller bort.
JA, det finnes mye lat ungdom der ute, men det er jaggu ikke lett å få jobb lenger.
Synes så absolutt ungdommen har godt av å føle litt på arbeidslivet. Hvilken jobb som faktisk ligger bak penger. Det er ikke bare tall som dukker opp av seg selv på kontoen.

Gammel 07-07-14, 20:53   #35
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Floksa sier stemmer helt sikkert. Det var slik for tredve-førti år siden også. Har ikke tall på hvor mange "gårdsarbeidere" som bare forsvant fordi de ikke trivdes med livet på landet. Tror de fleste av dem har klart seg bra i andre bransjer, da.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-14, 12:47   #36
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Det er ikke så lett for de under 18 å få seg sommerjobb lenger -det var lettere da jeg var på samme alder. Det gjelder i hvertfall her, sentralt på Østlandet. Har snakket med diverse folk som ansetter ungdom -de sier at de foretrekker svensker over 18 enn norske under, og at det ikke lenger er så lett for ungdom å finne seg en jobb.

Min opplevelse som kunde er at svensk ungdom ansatt i butikker o.l. på det jevne oppleves som blidere i møte med meg som kunde dog tilbyr bedre service.

Gammel 13-07-14, 13:00   #37
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror absolutt det er bra for ungdom å få litt jobberfaring.

Personlig var jegt vel 14 år tror jeg når jeg startet å jobbe. Heldig sådan som kunne jobbe i gamlingens håndverkerbedrift. Fant fort ut hva jeg ikke skulle bli i hvert fall.... For meg var det imidlertid klare mål for hva pengene skulle brukes til - i hovedsak ble det datautstyr, førerkort, ekstra penger når man skulle begynne å studere - temmelig lite gikk egentlig til "ekstra forbruk".

Gammel 13-07-14, 15:57   #38
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

For meg var det imidlertid klare mål for hva pengene skulle brukes til - i hovedsak ble det datautstyr, førerkort, ekstra penger når man skulle begynne å studere - temmelig lite gikk egentlig til "ekstra forbruk".

Her også Jeg brukte mye av pengene til å kjøpe utstyr til hus og heim slik at det skulle bli en smidig overgang til studentlivet når jeg skulle flytte ut. Etter at jeg fikk førerkort og bil gikk jo en god del til bilutgifter, men på samme tid fikk jeg muligheten til å jobbe mer, ha flere jobber innen ulike kategorier, og dermed opparbeide mer arbeidserfaring (gikk på både videregående skole og universitet et stykke borte i én retning, og jobbet et stykke borte i andre retningen slik at jeg tapte mye tid ved å bruke kollektiv).

Jeg brukte riktignok noen av pengene til klær, men det var fordi jeg sluttet å be om penger til klær hjemme da jeg startet å jobbe (og uansett var det aldri snakk om mengder - til det har jeg vært for lite interessert i den slags) så jeg kan ikke si at jeg økte forbruket på en negativ måte fordi jeg begynte å tjene penger selv. Ei heller er det noe jeg kjenner veldig igjen fra omgangskretsen min hvor jeg syns de aller fleste har hatt et sunt og rasjonelt forhold til opptjente midler - noe de nyter godt av i dag som de fleste sitter med egen bolig og grei økonomi til tross for gjerne minst 3 år med høyere utdanning.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:00.