Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utviklingshemming og å få barn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-14, 23:08   #21
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utviklingshemming og å få barn

Tenker du at dette også gjelder ADHD og Asperger?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 23:14   #22
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei poenget til kamp slik jeg leser det er vel at saken i HI sier at barnet ble født uten psykisk utviklingshemning, og at det er vanskelig å si hos et så lite barn all den tid psykisk utviklingshemning (og andre diagnoser) er vanskelig å vite noe om i så liten alder.

Og det er et poeng jeg er enig i - de vet ikke dette sikkert når barnet er så lite.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-14, 23:15   #23
era

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Her er det vel ikke barnets medfødte funksjon som er problemet, men foreldrenes omsorgsevne med mentale handikap. Et funkjonsfriskt såvel som funksjonshemmet barn har behov for foreldre med mentaliseringsevne og emosjonell såvel som matriell omsorg og oppdragelse. Som nevnt over vil også stabil tilknyttning til omsorgspersoner være essensielt. Utviklingsfremmende tilknyttning sidestilles nå mer og mer med biologisk tilknytting. To personer med moderat til tung utviklingshemming vil nok ikke få lov å ha daglig omsorg for et barn, men det betyr ikke at de ikke ville kunne få samvær og masse tilrettelegging, men daglig ommsorg ikke i Norge, det er jeg relativt sikker på. Noe jeg er enig i selv om jeg går for å være av den moderate sorten i barnevernfaglig sammenheng.

Gammel 16-07-14, 00:57   #24
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I og med at Downs skyldes en genfeil/mutasjon, må det da være arvelig? Jeg tenker forøvrig også at det å ta seg av og oppdra et barn er en så kompleks oppgave at kjærlighet og ønske om å gjøre det, på langt nær er nok, og jeg reagerer veldig på at dette fremstilles som en Fin Ting.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-14, 01:01   #25
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Downs er arvelig på den måten at det lar seg fint arve fra foreldre til barn. Grunnet økt spontanarbortfrekvens vil det ikke bli 50% men noe lavere. Men når barnet faktisk ikke har downs syndrom fra fødselen av vil det heller ikke vise seg senere. Med andre ord vil man måtte behandle ungen som enhver annen unge og vente på hva som måtte vise seg. Morens gener minus det ekstra kromosomet kan jo være veldig bra. Og vi vet ikke hva det er faren sliter med.

Gammel 16-07-14, 01:04   #26
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Takk for gode og reflekterte svar. Jeg reagerte også veldig på bildet, og også over en bekjent som hadde 'likt', dette siden jeg da fikk se det. Å være forelder handler ikke om blodsbånd eller en rett man har, slik jeg ser det. Det er en rolle man er i stand til å påta seg - uavhengig av at man har født barna eller ikke. Noen kan det - andre ikke.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-14, 01:09   #27
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Evnen til omsorg varierer jo veldig blant de med Downs, og hva denne faren sliter med er det jo vanskelig å si noe om ut i fra beskrivelsen. Jeg tviler jo ikke på at de vil trenge oppfølging og støtte, men det er vel ikke noen automatikk i at de er uegnet som foreldre.

Og siden jeg er adoptert, så vil jeg gjerne få påpeke at selv om jeg er enig i at det å være forelder handler om mer enn blod, så skal man heller ikke undervurdere belastningen i å vokse opp i et hjem hvor man ikke har denne tilknytningen.

Gammel 16-07-14, 01:21   #28
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

According to the press, Valentina, who is perfectly healthy, is among the only 50 children of mothers with Down syndrome registered in the world.

Although sterility is a feature of the syndrome in men, females with the disorder can get pregnant, and the genetic trace is not passed on to the child in 85 percent of the cases.

Hentet fra denne artikkelen.

Her er det opprinnelige bildet på facebook med diskusjonen i kommentarfeltet.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-14, 01:30   #29
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Og siden jeg er adoptert, så vil jeg gjerne få påpeke at selv om jeg er enig i at det å være forelder handler om mer enn blod, så skal man heller ikke undervurdere belastningen i å vokse opp i et hjem hvor man ikke har denne tilknytningen.

Jeg forstår hvor du vil, men mitt perspektiv var fra den voksnes side og evne til å ta hånd om, gi kjærlighet og oppdra et barn. Disse ferdigheter er ikke noe som nødvendigvis følger med å ha født.

De individuelle opplevelser av å være adoptert kan jeg ikke si noe om. Her antar jeg samfunn og omgivelser også vil påvirke mye, og det blir på en måte på siden av denne diskusjonen.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-14, 02:49   #30
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når jeg ser på bildet igjen å ser jeg jo ei jente som ligner veldig på faren sin, men også ei dame som åpenbart har downs syndrom, men som har ganske lite stigmata, noe som får meg til å lure på om hun kan være mosaikk. Bare spekulasjoner selvfølgelig. Men de med downs og evt mosaikk som har høyest funksjonsnivå fungerer jo på linje med endel andre uten kjent diagnose/syndrom. Det er ikke sikkert det er så galt som det ser ut på papiret. Men hvis det er det så håper jeg det er et system der til å ivareta barnet selv om foreldrene har omsorgsvilje om de ikke har omsorgsvilje.

Gammel 16-07-14, 09:23   #31
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Trisomi 21, som er den vanligste årsaka til Downs, er ikkje arvelig. Heller ikkje mosaikk-formen. Det er kun ein ganske sjelden type som er arvelig:http://www.mayoclinic.org/diseases-c...s/con-20020948

Gammel 16-07-14, 09:43   #32
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Trisomi 21, som er den vanligste årsaka til Downs, er ikkje arvelig. Heller ikkje mosaikk-formen. Det er kun ein ganske sjelden type som er arvelig:http://www.mayoclinic.org/diseases-c...s/con-20020948

Men i artikkelen du lenker til snakkes det om arvelighet fra friske foreldre. Hvis en med downs har klassisk trisomi 21, vil i teorien halvparten av kjønnscellene ha et ekstra kromosom 21, og dermed vil det være 50 % risiko for at avkommet får trisomi 21 (i realiteten er risikoen mindre, fordi det er større sannsynlighet for at et embryo med trisomi spontanaborteres enn det er for et friskt embryo).

Gammel 16-07-14, 10:03   #33
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte også på mosaikk da jeg så moren, for på bildet er ikke downs-trekkene så uttalte, selv om de er tydelige. Nettverket rundt foreldrene vil jo selvfølgelig ha stor betydning i alle tilfeller, men det gjelder jo også for veldig mange funksjonsfriske foreldre i ulike situasjoner.

Gammel 16-07-14, 13:18   #34
era

era sin avatar

Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lært mye om downs i denne tråden, både om arvelighet kjønn og jeg ante ikke at det var noe som het mosaikk osv. Uansett diagnose vil psykisk utviklingsmemming ha påvikning på omsorgskompetanse, men jeg synes løsningen i denne saken ser ut til å ivareta både barnet og biologisk tilknytting med daglig ommsorg hos mormor og sågodt som daglig kontakt med foreldrene.

Gammel 16-07-14, 14:42   #35
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Hvis man har trisomi 21 og blir gravid vil jo halvparten av eggene ha et 21 kromosom for mye, og derfor vil halvparten av fostrene få to kromosom fra mor og et fra far og få tre 21 kromosomer. Siden disse fostrene har mye større risiko for å bli abortert vil andelen fullbårne fostre med trisomi 21 være lavere enn 50%.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:01.