Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Bunad til menn

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Se resultatene: Hvilken bunad burde vi velge?
Hallingdal 8 18,18%
Rogaland 33 75,00%
Ingen av de 3 6,82%
Deltakere: 44. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-05-07, 15:17   #41
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv

Observatøren sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad til menn

Hallingdal. Og han må ha hatten til.

Gammel 22-05-07, 15:18   #42
Selma
blid

Selma sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er også mannen på gli når det gjelder bunad - til min store glede! Det er så flott med bunad til menn! For mannen min er det Nordlandsbunad som er aktuelt.

Gammel 22-05-07, 15:27   #43
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hallingdalbunaden var litt "too much", jeg tror min mann hadde karakterisert den som veldig jålete og spjåkete. Men jeg hadde litt sansen, men...
Rogaland var mye mer "mannete". Tilknytningsmessig synes jeg han kan velge begge.

Gutt 2002 og jente 2005

Sist redigert av Lykken : 22-05-07 kl 16:08.
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 15:31   #44
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Jeg lurer forresten på å få meg en av stakkene fra Hallingdal, det er jo lov når jeg gifter meg inn i familien vel? (Og ikke minst; har en svigermor som kan sy dem.)

Ja de må være lov, absolutt
Jeg har blå stakk, men vært lite brukt i det siste egentlig men liker den godt

Gammel 22-05-07, 15:40   #45
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zip, her.

Ja de må være lov, absolutt
Jeg har blå stakk, men vært lite brukt i det siste egentlig men liker den godt

En stakk vil jeg jo ikke få samme sy-ut-sy-inn-gjentaørtenganger-problematikken med.

:glup:

Gammel 22-05-07, 15:42   #46
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

En stakk vil jeg jo ikke få samme sy-ut-sy-inn-gjentaørtenganger-problematikken med.

:glup:

Nei den passer uansett
Og er veldig anvendelig, litt mer hverdag enn bunad

Gammel 22-05-07, 15:44   #47
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Kan jeg spørre hvilken bunad du tenker å bestille, ElinM?

Min manns bestefar er fra øvre Valdres, og etternavnet vi bærer stammer fra en gård der opp. (Det er kun ca 100 stk i Norge som heter dette). Jeg har bunad allerede, men leker med tanken på en bunad fra samme sted. Det har blitt diskutert mye om tilknytning i det siste, så min eneste tilknytning blir i så fall etternavnet mitt. Og min manns aner. Det holder for meg. Men jeg bare leker med tanken, altså.

Uansett, jeg tenker på bunad fra Øvre Valdres. Alternativt kan han selvfølgelig få velge Valdresbunaden, eller også enkelte andre som han har en viss tilknytning til, om han heller vil det. Jeg tror han vil synes det er uhørt å bruke så mye penger på et klesplagg, men samtidig håper jeg at han vil være i stand til å verdsette det for det det er og dermed akseptere prisen.

Valdresbunaden:

Vedlagte bilder
Filtype: jpg bunad_s_700x1150.jpg (82,0 KB, 3 visninger)
ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 17:31   #48
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes Rogalandsbunaden er penest, men jeg er nok innhabil.
Tenk neste år går min mann i Rogalandsbunad. Jeg gleder meg vilt.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 20:58   #49
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror mannen din blir finest i Rogalandsbunad. Jeg kan faktisk se for meg at han blir riktig så flott i Rogalandsbunad. Og så kan du få sydd en miniversjon til junior.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 21:05   #50
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Likte i grunnen også best Rogalandsbunaden.

Gammel 22-05-07, 21:23   #51
livit
Duracell

livit sin avatar

Hvor: Rivieraen-Vestfold
livit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelenlivit er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det finnes en mannsbunad til fra Hallingdal *infårmerer*

livit er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 21:35   #52
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt bunadspoliti, og mener at man skal ha bunad der man er fra. Jeg har ikke peiling på hvordan herrebunaden fra Oslo ser ut, men ville vurdert den.

Jeg synes også at herrebunad er skikkelig stilig, og mannen er på glid. Jeg har tilbydt meg å sy selv, men har lurer enda. Det blir nok bunad på ham om ikke så altfor lenge. Han er fra Nordland og skal i så fall ha nordlandsbunad.

Gammel 22-05-07, 21:40   #53
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rogaland. Min Oslogutt-mann er innvilget Fanabunad (som jeg har) siden han ikke har egen tilknytning.

Festbunaden fra Hallingdal er skikkelig "Oslo 3" bunad i vår krets ihvertfall. Type "den er dyrest, derfor tar vi den". :urk:

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 21:43   #54
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slettet.

Sist redigert av Pepper Lemon : 23-07-07 kl 23:11.
Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 22:24   #55
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven75, her.

Jeg er litt bunadspoliti, og mener at man skal ha bunad der man er fra. Jeg har ikke peiling på hvordan herrebunaden fra Oslo ser ut, men ville vurdert den.

Jeg synes også at herrebunad er skikkelig stilig, og mannen er på glid. Jeg har tilbydt meg å sy selv, men har lurer enda. Det blir nok bunad på ham om ikke så altfor lenge. Han er fra Nordland og skal i så fall ha nordlandsbunad.

Nordlandsbunaden er utrolig flott. Yndlingsmannsbunaden min. Og så er jeg heldig og har en nordlendingsmann. Bare synd han ikke har bunad å ha på seg foreløpig. Men det SKAL vi få gjort noe med.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-07, 22:26   #56
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Da er de kanskje feilinformert? Rogalandsbunaden kostet nesten 7.000 kr mer enn Hallingdal.

Mer seriøst; er det en bunad som er "vanlig" i Oslo altså? Mannen her er litt bekymret, han er ikke begeistret for å skulle ha en oppsiktsvekkende bunad. Han heller nok mer mot Rogaland.

Vi valgte selvsagt Rogalandsbunaden fordi den var dyrest. Fnis.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 00:05   #57
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Hvis du ringer Husfliden på Gol kan de sende deg bilder av enda en bunad som går under navnet "fiskekjølkji" (godt mulig jeg staver feil, her). Det har ikke lykkes meg å finne den på nett, og jeg tror jeg sparer mannen for å legge ut bilde. Men han er riiimelig flott i den!

Det er en gammel bunad som er utgangspunktet for denne, som nå har kommet i oppfrisket versjon. Sort, nikkers, litt lang frakk, hvite sokker, fyriermer og hosebånd i farger. Knallfin, mange velger den i stedet for den hvite nå. Det skal likevel sies at den hvite er langt finere i virkeligheten enn på Husfliden sine sider, spesielt siden jakken modellen har på seg er alt for liten.

Hos oss stod det nemlig også mellom Rogaland og Hallingdal, jeg liker begge to, mannen fikk velge. Han hører til begge steder, og valgte Hallingdal som sier mest om hvor farsslekten stammer fra. Som sagt - han er knallflott i den.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-05-07, 10:38   #58
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Rug, her.

Hvis du ringer Husfliden på Gol kan de sende deg bilder av enda en bunad som går under navnet "fiskekjølkji" (godt mulig jeg staver feil, her). Det har ikke lykkes meg å finne den på nett, og jeg tror jeg sparer mannen for å legge ut bilde. Men han er riiimelig flott i den!

Det er en gammel bunad som er utgangspunktet for denne, som nå har kommet i oppfrisket versjon. Sort, nikkers, litt lang frakk, hvite sokker, fyriermer og hosebånd i farger. Knallfin, mange velger den i stedet for den hvite nå. Det skal likevel sies at den hvite er langt finere i virkeligheten enn på Husfliden sine sider, spesielt siden jakken modellen har på seg er alt for liten.

Hos oss stod det nemlig også mellom Rogaland og Hallingdal, jeg liker begge to, mannen fikk velge. Han hører til begge steder, og valgte Hallingdal som sier mest om hvor farsslekten stammer fra. Som sagt - han er knallflott i den.

Her er den

http://www.mannsbunaden.no/bunader/117.php

Gammel 23-05-07, 10:48   #59
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fiskekjølkji var ikke så verst nei. Jeg likte det nederste bildet, hvor vesten har fått farge. Det var mye sprekere. Slettes ikke dumt. Takk for link, Zip, og takk for tips Rug!

Jeg er enig med deg Rug at den hvite jakken så rar ut på bildet. Det var først på bildene til Zip at den virkelig var stilig.

Jeg har bestilt bunadskatalogen fra Gol, den kommer forhåpentligvis i posten i dag.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:34.