Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Sier du "Syden"?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Se resultatene: Bruker du begrepet Syden?
Nei, aldri. Med mindre jeg fleiper eller snakker med folk som strøk i geografi på skolen. 31 22,79%
Ja, vanligvis eller alltid. Det er da et helt greit begrep. 40 29,41%
Av og til. 61 44,85%
Brokkoli! 4 2,94%
Deltakere: 136. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-14, 20:15   #21
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sier du "Syden"?

Jeg kan si at "vi skal til syden neste sommer", fordi jeg vet vi skal sydover til sol og strand, men foreløpig ikke vet hvor. Når vi har funnet reisemål bruker vi stedsnavn.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 20:16   #22
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syden er for meg en type ferie, så det sier jeg ja. Kan ikke helt se at det er noe annerledes enn når jeg selv sier at vi har vært på fjellet nettopp.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 20:17   #23
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker det ikke som betegnelse på sted, men som betegnelse på fenomen.

Da jeg reiste med fly i vinter og ble sittende å vente på det som må være den kjipeste avgangshallen i Norge satt vi som sild i tønne og jeg irriterte meg en del over alle "sydenfolkene" som satt og snakket høylydt over drinkene sine og ikke kunne ta hensyn.

I den sammenhengen tenkte jeg syden som fenomen. Jeg vet at flyene som hadde avgang skulle til Tenerife og Gran Canaria, men det var irrelevant i den sammenhengen. Det var passasjerene som skulle med "sydenflyene" som oppførte seg smårølpete midt i en trang avgangshall.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 20:18   #24
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste jeg kjenner bruker "Syden"-uttrykket for å snakke om reiser til sol og sommer, som f.eks. "Nå hadde det vært deilig med en syden-tur" og sånn kan jeg bruke begrepet også. Alle forstår hva en legger i det og det synes jeg er et greit uttrykk i så måte, det er jo gjerne et begrep som dukker opp i årets mørkeste måneder, men vi snakker aldri om definerte feriemål som annet enn navnet på det stedet vi skal til. Så ungene ville aldri finne på å snakke om atvi hadde vært i syden etter en Spaniatur, jeg tror egentlig uttrykket ikke er særlig kjent for dem.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 20:21   #25
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Syden er for meg en type ferie, så det sier jeg ja. Kan ikke helt se at det er noe annerledes enn når jeg selv sier at vi har vært på fjellet nettopp.

Det med "påskefjellet" eller "fjellet" er på en måte sammenlignbart.

Vi har nær slekt som bor på fjellet, virkelig midt i det som andre kaller påskefjellet i påska. Når vi besøker dem går vi aldri på ski, besøker nesten aldri fjelltoppene og er ikke på afterski. Tror faktisk ikke jeg har spist kvikklunsj i den bygda noen gang. Det kunne derfor ikke falle meg inn å si at vi har vært på fjellet eller påskefjellet når vi har vært der, men jeg vet at turister som leier hytte av dem omtaler stedet som nettopp det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 20:36   #26
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker begrepet Syden om chartertur til varmere strøk i Europa og omegn.

Gammel 17-07-14, 20:48   #27
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier det av og til som et begrep men vi snakker mye om hvilket land vi var i og forskjellene og ulikhetene innenfor begrepet og landene som omfattes av begrepet.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 20:57   #28
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke "sydentur" sånn sett er mer misvisende som begrep enn "hyttetur". Bare i vår familie kan det være alt fra mine foreldres knøttlille, laftede tømmerhytte i heia, med kun kaldt vann og snurredass, til svigers sitt velutstyrte sommerhus ved sjøen med gjesteanneks, naust og to båter. Jeg tror Bulgaria og Spania har mer til felles enn det.

Gammel 17-07-14, 21:01   #29
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier det når det helt åpenbart er den type ferie jeg forbinder med begrepet. Vi skal til Mallorca på chartertur - det er åpenbart Syden for meg. Forøvrig min 2. Sydentur noensinne og ungenes første. Jeg har dog vært i Spania flere ganger enn jeg har vært i Syden.

Ungene her korrigeres ikke for sånt. De vet at de skal til Alcudia, Mallorca, Spania uansett.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 21:08   #30
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Vi omtaler våre ferier som Italia ferier og svigermors ferier som sydenturer, mulig at destinasjonen også nevnes. For slik er det.

Gammel 17-07-14, 21:12   #31
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Er enig med Input. Jeg bruker syden på samme måte som jeg kan si at vi har vært på fjellet. Og jeg synes også dette er et dekkende begrep. For mitt vedkommende var ferien på Mallorca og Gran Canaria akkurat lik (enste var annen alder på ungene). Vi var på et hotellkompleks, det var bamseklubb, vi hadde ikke bil og ungene var så små at vi var ganske stedfaste. Det er typisk slik jeg omtaler som sydenferie. Vi har også vært på Rhodos, men det var en helt annen type ferie: Vi hadde bil, kjørte oss vill (det er egentlig umulig på Rhodos da, men en lang omvei var det i alle fall), vi så en masse på ruiner, spiste ute, var i byen, laget oss mat i leiligheten etc Det ville jeg aldri ha omtalt som syden.

Gammel 17-07-14, 21:46   #32
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da har jeg aldri vært i syden etter dine definisjoner, him.

Vi drar mye til områdene rundt Middelhavet, rundt tre ganger i året. Vi leier alltid bil, kjører masse og bor aldri på hoteller der det er mange andre skandinaver. Vi leser oss opp på forhånd og ungene lærer enormt mye, også masse språk. Men noen av destinasjonene har vi kommet oss til ved hjelp av charterfly. Fordi det ikke går så mange rutefly direkte fra oss, og det blir ofte dyrere og med flere mellomlandinger. Ikke alltid, men noen ganger.

Sist redigert av Hyacinth : 17-07-14 kl 21:54.
Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 21:46   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Syden", "Fjellet", "På landet", "Påskefjellet", det er mer ferietyper enn feriesteder ja.

For unger kan det være status å kunne kalle noe "syden". Det er greit for meg at de gjør det selv om vi i realiteten har gjort svært lite syden på tur.

Gammel 17-07-14, 21:52   #34
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg misliker forøvrig begrepet "syden", men det har nok glippet ut av meg noen ganger, særlig de gangene vi drar til østlig Middelhav eller Kanariøy om vinteren. Målet er både kultur, natur, sol og varme, men vi er aldri i nærheten av noen bamseklubb, og vi tilbringer flere dager i en bil. Ikke fordi vi ikke vil identifisere oss med såkalte charterturister, men fordi hele familien er sinnsykt nygjerrige og utrolig rastløse. Jeg hadde antakelig hatt godt av å ligge på en solseng. Jeg er fryktelig dårlig på det.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 21:55   #35
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sier Syden med fryd og glede!!

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 22:26   #36
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Sydentur" for meg er tur til sol og varme. I vinterferien var vi i Florida, i privat leilighet, med leiebil og mer shopping enn solseng. Sydentur, lell.

Gammel 17-07-14, 22:26   #37
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vanskelig å svare på pollen. Jeg sier ikke "jeg har vært i Syden" om jeg har vært i et konkret land. Da sier jeg hvor jeg har vært eller hvor jeg skal. Men jeg kan bruke "Syden" som generelt begrep, for eksempel for å si "jeg har lyst på en tur til Syden i løpet av høsten". For da er det jo ikke snakk om hvor jeg skal, bare at jeg vil til varmere strøk.

Så ja, jeg sier Syden. Men da om jeg snakker om varmere strøk syd for Norge uten å egentlig snakke om et bestemt sted.

Gammel 17-07-14, 22:28   #38
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Syden er for meg en type ferie og ikke et geografisk begrep. Sånn type hotell, basseng, buss direkte fra flyplass. Ser for meg butikker med mye suvenirer, badedingser og overpriset keramikk i salig blanding,

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-14, 22:30   #39
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Hm, jeg ser at sydentur er synonymt med chartertur for mange. Det er det ikke for meg.

Gammel 17-07-14, 22:35   #40
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, litt som å si at jeg kunne tenke meg en tur på Fjellet i løpet av vinteren. Jeg har jo ikke en konkret hytte å reise til, så da må jeg leie meg en. På Fjellet.

Man skal være rimelig snever for å kunne reise et sted uten at ungene får meg seg hvor i verden de er, slik at de kun vet de har vært i Syden, skal man ikke? Er det i det hele tatt mulig.

Jeg har vært megaskeptisk til Sydenferie, akka chartertur, men fikk en litt mer positiv opplevelse da vi var i Tyrkia i fjor. Men det var nok kun fordi det var mulig å daffe ned til bassenget klokken 11 etter en sen frokost, og fremdeles få seks solsenger på rad og rekke ved bassengkanten og under parasoll. Det jeg hater med Syden er at det knapt er lokalbefolkning, og at alle restaurantene har pommesfrites, frityrstekt mat og bilder av maten på menyen. Ja, og at man må sloss om solstolene. Når vi slapp det, var Syden ikke så verst.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23.