Sv: Fortell meg om Kindle
Fungerer det å bruke Kindle overalt? Jeg leser overalt, når jeg har leselyst. Mye i senga.
Ja. Overalt. Kindle Paperwhite kan du til og med lese i senga uten ekstra lys. Sånn at hvis sengenaboen vil sove så plager du ingen.
Hvordan er utvalget av bøker?
Utvalget av engelskspråklige bøker er fantastisk. Utvalget av norske bøker begynner å komme seg, de fleste nye bøker kommer automatisk som ebok nå. Sjekk digitalbok.no og ebok.no før du kjøper kindle, for å sjekke utvalget.
Priser på bøker?
Det varierer veldig. I Norge er det mva på ebøker, så superbillige får du de ikke. Men også her har forlagene begynt å våkne, og prisene dropper så snart bøker kommer i salg i billige paperback-utgaver. Men alt fra ca 50 kroner (på tilbud) til 349 (helt nyutgivelser), men ligger på mellom 100 og 200 kroner boken.
Batteritid?
Fantastisk. Min Kindle (gamle varianten) kan brukes i fire uker, minst, før den må lades. Jeg har aldri opplevd å gå tom for strøm i midten av en spennende bok.
Fungerer den i all slags lys?
Jepp. Til og med sterkt sollys.
I tillegg har forlagene også begynt å gjøre det enkelt for Kindleeiere å få norske bøker over på Kindle på en enkel måte, spesielt ebok.no har en veldig god løsning. Før måtte man bryte kopisperren, nå er flere og flere bøker vannmerket i stedet for, det vil si at det står først i boken hvem den tilhører, sånn at det ikke akkurat frister til å piratkopiere.