Sv: Midtøstenproblemene
Opprinnelig lagt inn av Mex, her.
Jeg forsvarer på ingen måte voldsbruken i midtøsten fra noen parter, og jeg ser at det er en vanskelig konflikt.
Men det som jeg syns er synd, er at det virker som at det er et voksende jødehat rundt om i Europa. Jeg leste blant annet denne blogg posten til Hans-Erik Dyvik Husby: http://www.kjentfolk.no/bloggere/jae...er-til-mickey/ og en avisartikkel jeg ikke finner igjen akkurat nå som tar for seg et voksende jødehat. Og jeg skjønner ikke hvor det kommer fra. Vi har da ørten-børten forskjellige religioner, uten at de er skyteskiven for et slikt hat.
Hva er det som skiller jødene sånn fra andre? Hvorfor frykter man dem? Hvorfor hater man dem?
Jeg har nok møtt mange flere jøder enn jeg er klar over, de fleste åpner ikke akkurat en samtale med "hei, jeg er jøde" eller "hei, jeg er buddhist". Men de jeg har møtt som har høyt og tydelig proklamert at de er jøder, har samtidig hatt veldig mye ubehagelig å si om andre temaer. Særlig om muslimer generelt og palestinere spesielt. Og da er det selvsagt disse menneskene jeg tenker på når noen sier ordet "jøde".
Michael Melchior gjorde en god jobb med media da han var rabbiner i Oslo, da var det mye snakk om forsoning og vennskap. Men de siste åra syns jeg det var vært få presseoppslag av den typen. Og det tror jeg er veldig skadelig omdømmemessig.
Skal norske jøder være nødt til å forsvare/kritisere Israel? Jeg syns det blir sendt ut svært motstridende signaler fra jødiske miljøer i Norge. Noen går høyt ut med "vi jøder, Israel er vårt land", mens andre er nordmenn med jødisk religion som vil ha seg frabedt å forbindes med Israel. Resultatet er at enhver samtale blir et minefelt.