Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvordan vil Sfo fungere under lærerstreiken?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-07-14, 14:22   #1
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvordan vil Sfo fungere under lærerstreiken?

Er det noen som jobber i Sfo her og som vet planene for Sfo under streik?

Jeg har full Sfo plass til min datter.
Hvordan vil det fungere i praksis hvis tilbudet bare skal gjelde før og etter skoletid? Er det meningen barna skal komme når Sfo åpner og så gå hjem når første time skulle begynt? Og komme tilbake når siste skoletime er slutt?

Tror dere det vil være mulig å levere kl 12 og så ha barnet der 4.4 timer? Hvis full plass er 22 timer i uken blir det vel 4.4 timer hver dag. Jeg må tenke litt framover og ha en slags plan.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 14:29   #2
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vil Sfo fungere under lærerstreiken?

Jeg jobber ikke i SFO, men er lærer. Jeg vil tro at tilbudet vil variere fra skole til skole. Skoler med mange ansatte og flere uorganiserte vil vel mest sannsynlig kunne drive tilsyn, men ikke opplæring ved streik.

Gammel 31-07-14, 14:31   #3
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

En del sfo-ansatte jobber jo også som pedagogiske medarbeidere i skolen, og så lenge de ikke er tatt ut i streik, så skal jo de jobbe som normalt. Det er med andre ord ikke mulig å svare på spørsmålet ditt. Jeg tipper det blir ulike løsninger på ulike skoler.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 14:47   #4
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvor lenge før skolestart kan man forvente at dette er klart? Jeg vet at streiken kan bli avblåst natt til mandag 18. aug, men hvis ikke bør det være informasjon om dette uken før?

Jeg vet dere ikke kan svare 100%.

Men hvert år er streik en mulighet. Jeg lurer på om det finnes planer som er lagt på forhånd.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 14:52   #5
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår skole var tatt ut til første runde av den planlagte streiken i vår (som ikke ble noe av). Da fikk vi info om at SFO skulle ha vanlige åpningstider, og at alle som hadde full plass på SFO kunne benytte SFO som vanlig. Med andre ord fra kl. 13:30 eller 14:00, avhengig av når skoledagen normalt ble avsluttet.

Jeg leste i en eller annen avis denne uka at noen skoler kunne velge å legge hele den samlede SFO-åpningstiden til ettermiddagstid (for eksempel fire timer på ettermiddagen i stedet for én time om morgenen og tre om ettermiddagen, men at dette var opp til skolen/kommunen og bestemme.) SFO skal uansett ikke ha åpent i den ordinære akoletiden, sto det, da dette er å anse som streikebryteri.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 14:56   #6
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

assistenter som pleier jobbe delt mellom sfo og skole, og ikke er organisert slik at de tas ut i streik driver jo ikke streikebryteri om de driver tilsyn? Usikker.

Vi er heldige, og har mormor som vi leverer ham hos om streiken rammer. Og ordner oss med "ta med på jobb og hjemmekontor alt ettersom" dersom det er streik som rammer den uka mormor er på ferie sånn i slutten av august.

Gammel 31-07-14, 14:59   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Skolen til ungene var tatt ut før sommeren, og hos oss skulle da SFO være åpen fra tolv hver dag, ikke på morgenen.

Gammel 31-07-14, 15:05   #8
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Hvor lenge før skolestart kan man forvente at dette er klart? Jeg vet at streiken kan bli avblåst natt til mandag 18. aug, men hvis ikke bør det være informasjon om dette uken før?

Jeg vet dere ikke kan svare 100%.

Men hvert år er streik en mulighet. Jeg lurer på om det finnes planer som er lagt på forhånd.

I avisen her stod det i går at vi vil få vite hvilke skoler som taes ut i streik fire dager før.

Hos oss vil barna ikke kunne få ekstra tid på SFO.

Her i byen skal ikke førsteklassingene rammes av streik.

Gammel 31-07-14, 15:22   #9
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

De rammes ikke i første omgang, men ingen lovnader om streiken blir lang, heter det seg på nasjonal basis.

Gammel 31-07-14, 15:34   #10
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 58
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Dette skriver Sunnmørsposten.

Gammel 31-07-14, 16:27   #11
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Fra utdanningsforbundet: http://www.utdanningsforbundet.no/Ho...t-ut-i-streik/

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 16:32   #12
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

assistenter som pleier jobbe delt mellom sfo og skole, og ikke er organisert slik at de tas ut i streik driver jo ikke streikebryteri om de driver tilsyn? Usikker.

Vi er heldige, og har mormor som vi leverer ham hos om streiken rammer. Og ordner oss med "ta med på jobb og hjemmekontor alt ettersom" dersom det er streik som rammer den uka mormor er på ferie sånn i slutten av august.

Jo, når de som ikke er tatt ut i streik tar over oppgavene til de som streiker, er det streikebryteri.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 16:48   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, men jeg tenkte at "de skal jo etter sine egentlige oppgaver være i rommet og hjelpe til med barna". Og altså... er det da streikebryteri å fortsette med det?

(hos oss er sfo I klasserommet, så om assisteten er der sammen med lærer som driver undervisning, eller er der sammen med klassen som må underholde seg selv, gjør jo ikke assistenten annen jobb enn normalt?)

Dog altså, jeg skjønner at slik er det ikke over alt, og jeg regner med at vi også bare har sfo på ettermiddagen, fra "etter skoletid".

Men, som sagt, vi er heldige, så jeg har ikke bekymret meg så mye for dette

Gammel 31-07-14, 21:05   #14
Nima
Stadig innom

Nima sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Fra BA http://www.ba.no/nyheter/article7504002.ece

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-14, 21:20   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

På skolen vår sin nettside står det ingenting om streik og AKS starter opp i morgen så da må jeg vel gå ut ifra at de har åpent som vanlig da vel?

Gammel 31-07-14, 21:31   #16
Malama

Malama sin avatar

Standard

I morgen, ja.

Det er mer snakk om når streiken trappes opp (om den ikke løses før det) ved skolestart som er forventet.

Gammel 31-07-14, 21:34   #17
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis jeg har skjønt det rett, så er det Utdanningsforbundet som streiker, og de har ikke så mange medlemmer blant de SFO-ansatte. Ergo er det i hovedsak lærere som skal streike, og SFO vil i mindre grad være berørt.

Utdanningsforbundetsier at streiken vil trappes opp først rundt skolestart. Her er info fra nettsidene deres:
https://www.utdanningsforbundet.no/H...t-ut-i-streik/

Gammel 31-07-14, 21:35   #18
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Assistenter er ikke organisert i Udf og vil heller ikke bli tatt ut i streik. Jeg vil tro Sfo de fleste steder vil gå som vanlig.

Gammel 31-07-14, 21:36   #19
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

På skolen vår sin nettside står det ingenting om streik og AKS starter opp i morgen så da må jeg vel gå ut ifra at de har åpent som vanlig da vel?

Men hvis du kaller det AKS så bor du kanskje i Oslo? (Har aldri hørt begrepet brukt noe annet sted.) Igjen med forbehold om at jeg skjønt det rett, så tror jeg ikke Oslo-lærerne skal streike?

Gammel 31-07-14, 21:37   #20
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men hvis du kaller det AKS så bor du kanskje i Oslo? (Har aldri hørt begrepet brukt noe annet sted.) Igjen med forbehold om at jeg skjønt det rett, så tror jeg ikke Oslo-lærerne skal streike?

Det stemmer. Det er ikke streik i Oslo kommune.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:50.