|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#321 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?
Jeg likte å gå til dekket bord, men var sjokkert over både bevæpnede vakter ved inngangen til resorten og hvordan lokalbefolkningen ble vist bort fra dt som faktisk var en offentlig strand i karibien. Og jeg var sjokkert over hvordan alle næringslokaler rundt resorten på GC var tomme og nedlagt. Såpass sjokkert at jeg tenkte at slik ferie ikke var noe for meg, på tross av god mat, lekkert hotell og cava fra tappekraner.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
No vil eg ikkje bli beskyldt for personangrep igjen, altså! Eg prøver ikkje å ta pøbelsara her. Eg berre lurer. Det er jo mange som hatar AI for alt i verden, uavhengig av om det er uetisk eller ikkje. Det er jo mykje å hate der dersom ein eigentlig likar små, koselige hotell i ein liten landsby med ingen andre skandinaver. I såfall ville ein ikkje benytta seg av eit sånt konsept sjølv om det var 100% lokaleigd.
![]() |
#323 |
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Var ikke til deg/ dere. Måtte bare flåse av at det plutselig ble ro i tråden etter noen innlegg alle var enige i. Og når jeg logger meg på i dag ser jeg at diskusjonen er i full gang igjen, med mange deltagere, så da måtte jeg tøyse litt med det. 😄
![]() |
#324 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg innrømmer glatt at jeg hater tanken på AI, jeg skrev hvorfor tidligere i tråden. Jeg har ikke erfaring med det, men jeg har bodd på litt større hoteller der det serveres frokost i kantinelignende lokaler. Jeg synes det er skrekkelig. Både maten, men mest omgivelsene og opplegget. |
![]() |
![]() |
![]() |
#325 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Dette er en usaklig måte å debattere på. Å tillegge din debattmotstander skjulte motiver er ikke god debatteknikk. Vær så snill å ta nivået opp et hakk. På forhånd takk.
![]() |
#326 |
Panzerekstremfeminist
|
Takk!
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Eg skjønnar heilt ærlig ikkje kva slags skjulte motiv dåkke snakkar om. Etter mi meining finns det minst to kategoriar blant dei som ikkje benytter seg av AI:
![]() |
#328 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Simone: det finnes folk som ikke gjør ting FORDI det er uetisk selv om de liker det. Pels er deilig og varmt når det er veldig kaldt. På tross av det bruker jeg ikke pels selv om det er -35 - fordi det er så mange etiske betenkeligheter ved pelsproduksjonen. Jeg er i stand til å sette mitt eget ytterste velvære tilside selv om jeg synes det er varmt og deilig med pels.
![]() |
![]() |
![]() |
#329 |
Ja, det var vel det eg meinte med kategori 2. Altså at du likar ein ting men likevel står over fordi det er uetisk.
![]() |
#330 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Viss du ikkje vil bli skulda for personangrep, så hjelper det veldig å ikkje angripa nokon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 |
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Om ikke annet så har jeg fått et mer nyansert syn på AI etter denne tråden. Jeg har fortsatt lyst på en uke som sau, men får nok neppe mannen med på det. Om jeg velger en uke på resort med AI så har jeg i allefall tatt et bevisst valg.
![]() |
#332 |
Eg står framleis fast på at eg ikkje har angripe pøbelsara. Både eg og Guava snakka i generelle former, uten å nevne nick, og så var det pøbelsara som drog inn seg sjølv:
Dermed blei det plutselig ein diskusjon om kva som var grunnen til at akkurat pøbelsara ikkje benytta seg av AI. For eg måtte jo avkrefte oppfatninga ho hadde om at eg trur ho er i mot AI fordi ho ikkje vil ha sånn ferie uansett. Det var jo ikkje det eg meinte. Eg er heller ikkje i mot pels fordi eg ikkje likar det. Eg syns pelsdyrhold er fryktelig. Men det at eg ikkje likar pels er likevel hovudgrunnen til at eg ikkje har pelsprodukter.
![]() |
#333 |
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Gåselever(foie gras) er eit anna eksempel. Det har eg smakt ein gang på restaurant, før eg blei klar over dei etiske problema ved dette produktet. Eg syns ikkje det smakte noko særlig, men det var greit nok.
![]() |
#334 |
Fartsfantom
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Jeg forsaker ingenting om jeg velger bort noe pga mine prinsipper. Det er ikke sånn at når jeg velger bort, f.eks. AI, at jeg tenker "Filler'n det der ville jeg egentlig" og irritere meg over egne prinsipper. Jeg forstår egentlig ikke hvorfor det er nødvendig å ha ulike kategorier på hvorfor en velger bort noe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
For å forklare kvifor det i nokre tilfeller er veldig enkelt å velge vekk det uetiske medan det i andre tilfeller kjennest litt vanskeligare.
![]() |
#337 |
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Det fremstår som en ganske behagelig lettvint måte å betrakte verden på, om man tror at alle som tar hverdagsinngripende valg på grunn av sine prinsipper, gjør det fordi de bare egentlig ikke liker de tingene de velger bort, og det derfor er lettvint å ha de prinsippene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#338 |
Glamorøs
|
![]() Sv: All inclusive - hva tenker du?Mener du at det er mer moralsk høyverdig å ikke benytte seg av AI/scampi/foiegras om man egentlig liker det? Skal man bare boikotte ting man liker? Det er jo fullstendig irrelevant om jeg liker AI/scampi/foiegras når det å ligge unna er bedre enn å benytte seg av det.
![]() |
#339 |
Det har eg aldri sagt. Eg seier at det er lettare å velge bort ting du ikkje likar enn ting du likar.
![]() |
#340 |
|
Hehe, no shit. Men du går også glatt ut i fra, med ordbruk som "de aller fleste" og lignende, at de som velger bort AI egentlig ikke liker den type ferie. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|