Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vaskehjelp - synes du det er verdt det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-08-14, 23:29   #101
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskehjelp - synes du det er verdt det?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

For folk som får seg til å seie: "Kan du ikkje bare holde det slik", er det ikkje verdt pengane. Folk som ikkje skjønner kva ordet 'bare' gjer i ein slik setning, har glede av vaskehjelp.

Godt sagt.

(vi har ikke "bare" i det ordet.

Badet mitt kan se flott ut det.
Det gjør det når vi har gjester (utover nærmeste familie) Da står det en stor kasse midt i senga mi, meget trolig står skittentøyet ved siden av senga. (og side vi har gjester er sikkert en del jakker fra yttergangen slengt på senga også.) Åpenbart må dette bort når jeg skal sove, så da... er ikke badet perfekt neste dag.

Kan fiiiiint bruke 5 timer på å rydde huset. Vel, da er det støvsuget og vasket også, sånn grovt sett. lite tøvtørk da. Og ja, ungene er ikke helt slik at de reelt sett bidrar i positiv retning. De hjelper jo... en stund...

Vi er antakelig av dem det er verd det for. bare må rydde hele huset først, og kvitte oss med nok ting til at jeg likevel kan sove.)

Gammel 05-08-14, 23:31   #102
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg bor med fem rotekopper. Det er ingen velsignelse.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-14, 23:35   #103
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh, det der med å fylle opp senga med rot... Vi har hatt vaskehjelp i dag, så eg ligg ved sidan av ein koffert med Mannen sitt tøy (vi kom heim frå ferie for to veker sidan), ei korg med reint tøy og ein ryggsekk med uvisst innhold.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 00:07   #104
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

JA! For oss er det veldig verdt det.

* Mindre krangling
* Jevnlig ganske så ryddig hus (vi må ikke ha spadd fram alle flater)
* Den fantastisk deilige følelsen av å komme hjem til et gullende rent hjem - hotellfølelse!
* Oppdagelsen av at det er mye morsommere å gjøre litt ekstra i et hus som ellers er ganske rent og ryddig, enn det er å begynne på grovjobben selv
* Nevnte jeg mindre krangling om husarbeid?

Vi får huset vasket i morgen, brukte maks 30 min på generell rydding som uansett burde vært gjort.

Jo, jeg har kvaler rundt arbeidsforhold, egen møkk og signaleffekten overfor ungene. Men med to små unger og full jobb så vinner likevel vaskehjelpen. Fordi jeg blir så glad av rent hus og tilsvarende sur av møkkete (Og enda vil egentlig ikke mannen hs vaskehjelpen. forstå det den som kan )

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 00:54   #105
Hønni

Hønni sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja!
Men nå har jeg ingen.
Blir glad for anbefaling av noen i Oslo på prikk.

Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 00:54   #106
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg synes det var verdt det når vi hadde vaskehjelp. Vi hadde vaskehjelp annenhver uke.
Rydding tok aldri mer enn en halv time.
Vaskingen tok tre timer. To bad, et toalettrom, tre soverom, stort kjøkken, to stuer, en liten TV-krok oppe, hall og stor gang. Vaskehjelpen la også på nytt sengetøy.

Heldigvis har vi beholdt de gode vanene, og huset er fremdeles lettryddet selv om vi vasker selv.

Gammel 06-08-14, 08:12   #107
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er to voksne og bare ett hjemmeboende barn og har en lettstelt leilighet på 80 kvm. Likevel har vi vaskehjelp. Rett og slett fordi vi misliker vasking intenst. Vi blir gretne og sure av det og utsetter det så lenge at det blir så skittent at vi blir sure av dét, men da er det så skittent at det tar lang tid å vaske, og så blir vi enda surere ...

Så for oss er valget enkelt. Vi har funnet en veldig dyktig vaskehelp som arbeider hvitt. Hun (eller rettere sagt "de" for hun har et firma og stiller ofte med 2–3 ekstra) gjør en jobb vi ALDRI har trengt å klage på. Så om det koster oss penger, så får det heller være. Det er så utrolig deilig å kunne outsource akkurat dette.

Vi er flinke til å ha det relativt ryddig, så det er sjelden så veldig mye stress med rydding og fiksing kvelden før vaskerne kommer.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 08:18   #108
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Når man har for liten plass har man ikke noe sted for de tingene du har i det skapet og den hyllen man ikke har plass til fordi man har for lite plass.

Jeg kunne gjerne tenkt meg å ha vaskehjelp, men vi tar oss ikke råd til det.

Når det er sagt ser jeg at flere skriver at det er rotete fordi boligen er liten og det er ikke plass til alle tingene. Vi er fire stykker, og har inntil nylig bodd på 80 kvm. Nå har vi oppgradert til hele 88 kvm. Likevel har vi det nokså ryddig det meste av tiden. I utgangspunktet var vi ikke så ryddige, så dette skyldes kun to ting: 1. gode og smarte oppbevaringsløsninger, hvor hver minste ting har sin plass, og 2. vi kvitter oss med ting vi ikke har bruk for lengre.

Vi har med tiden blitt veldig gode på smart oppbevaring, og det er en glede å se hvordan et problemområde kan forvandles til et ryddig område bare ved å tenke oppbevaring på nytt. Så jeg anbefaler sterkt at hver minste ting har sin plass. Flommer det for eksempel over i skapet når alle håndklærne er vasket, ja da må man enten ha mer eller bedre oppbevaring til håndklærne, eller innse at man har for mange og redusere mengden håndklær.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 08:22   #109
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Hver minste ting har sin plass, men det hjelper ikke når bare en av fem legger tingen tilbake. Sukk.

Gammel 06-08-14, 08:26   #110
indie

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Hver minste ting har sin plass, men det hjelper ikke når bare en av fem legger tingen tilbake. Sukk.

Hehe, det kan jeg være enig i, jeg har selv fire søsken og vet hvilket kaos vi kunne lage bare i løpet av noen timer. Men færre ting, og at alt faktisk har en plass gjør det i det minste lettere og raskere å rydde. Da blir det (for min del) også en mindre bøyg å bare plukke med seg noe og legge det på plass når jeg reiser meg opp.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 08:33   #111
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

En av seks, faktisk. *harvisstglemthvormangevier*

Gammel 06-08-14, 08:41   #112
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, jeg synes det er verdt det. Det får meg til å rydde hver uke og jeg slipper å vaske, noe som faktisk tar tid da vi har et relativt stort hus. Hun tar også vinduer og litt ekstra her og der.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 09:15   #113
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelenSol er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Om de jobber i hele bygda vår, Divine, tar jeg gjerne i mot navn og nummer!

En gang, for lenge siden, da jeg var gift og hadde større bolig og bedre økonomi, så hadde vi noen som kom og vasket hver uke. De områdene som brukes hele tiden ble vasket hver uke, de andre hver annen. Det var helt genialt og den fantasktisk investering i livskvalitet.

Nå har jeg mindre plass og mindre penger, men ser at det ville vært en god ting allikevel. Jeg irriterer meg ikke så mye over rot og skit, heldigvis, jeg tråkker bare over det. Men jeg klarer ikke å noen sinne prioritere å ta huset skikkelig, ukene med unger i huset brukes til å følge opp dem og gjøre hyggelige ting sammen. De andre ukene farter jeg mellom to hus, jobbreising og litt ekstra trening. Problemet er å finne gode, hvite alternativer.

Gammel 06-08-14, 09:17   #114
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har rundt 200 kvm gulvflate her, så det tar mer enn "et par minutter" å støvsuge og vaske. Og det å bare holde det rent og ryddig fortløpende, det skjer bare ikke. Og det er forsåvidt et valg vi har gjort, i og med at vi stort sett har åpent hus for både våre og barnas venner, og prioriterer å gjøre ting sammen heller enn å gjøre husarbeid.

Men huset vårt er langt lettere å holde ryddig enn det lille rekkehuset vi bodde i før. Der var det rett og slett ikke plass til leker og barneutstyr, så selv etter rydding fløt det med ting som bare ikke hadde noen plass. Det gjorde meg sprø.

Gammel 06-08-14, 09:20   #115
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk er at dette med tilgang på hvite renholdere har endret seg mye de senere årene. Jeg tror at det i mange tilfeller vil være mulig å finne en hvit renholder på veldig mange steder der det var umulig for bare noen år siden.

Å bruke svart renholder i de store byene er helt unødvendig og bare forkastelig; der er tilgangen til hvit arbeidskraft utmerket.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 09:31   #116
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har hvit vaskehjelp og det er veldig verdt det!

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 09:33   #117
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Jeg har, noget beskjemmet, oppdaget at vaskingen til vaskehjelper er veldig, veldig mye grundigere enn det vi noen gang har gjort selv. Alle kjøkkenfronter og flater vaskes, sofaen støvsuges hver gang, flekker på vinduene forsvinner, og badene skrubbes gullende rene. Det er faktisk deilig å vite at det er rent i krokene og lengst under sofaen også, ikke bare "tilsynelatende rent" som vi nok var veldig gode på.

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 10:17   #118
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke vaskehjelp. Prøvde 2 ganger da eldstemann var baby men men var ikke fornøyd og siden har det gått seg til..

Vi har ikke så veldig mye rot overalt egentlig. Ikke har vi så mye nips heller og jeg kjøper lite sånt. Men jeg må nok også innrømme at vi bruker senga vår til litt lagringsplass for ting som vi ikke helt vet hvor skal ligge når vi får gjester...

Men det hadde vært deilig med en som kunne kommet og vasket skikkelig på kjøkkenet altså. Også inni skuffer og skap.

Sist redigert av GinaK : 06-08-14 kl 10:47.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 10:31   #119
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Åh, det der med å fylle opp senga med rot... Vi har hatt vaskehjelp i dag, så eg ligg ved sidan av ein koffert med Mannen sitt tøy (vi kom heim frå ferie for to veker sidan), ei korg med reint tøy og ein ryggsekk med uvisst innhold.

Sånn har ikke vi det.

Gammel 06-08-14, 10:48   #120
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er definitivt verdt det! Vi har vaskehjelp fem timer hver uke. Hun skifter på sengene og bretter tøy også i tillegg til vasking. Kvelden før må huset ryddes så det er strøkent. Det er utrolig deilig at hele huset er tatt på samme dag, i stedet for da vi tok det selv at det alltid ble "klatting", ett rom her og ett rom der. Det er ikke stort vi behøver å gjøre mellom hvert besøk heller, så vi kunne virkelig ikke tenke oss å være uten.

Det finnes ikke CityMaid eller andre tjenester her som har konkurransedyktige priser, men vi har ikke hatt problemer med å finne hvit vaskehjelp så lenge vi betaler OK og har greie betingelser.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:56.