Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vaskehjelp - synes du det er verdt det?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-14, 10:54   #121
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaskehjelp - synes du det er verdt det?

Jeg ser for meg at det er veldig verdt det, og har planer om å anskaffe en. Jeg må bare rydde litt først.

Foreldrene mine, som er friske og raske og ikke veldig gamle, og bor i lettstelt leilighet uten barn har tilogmed vaskehjelp - da må det jo være innafor for meg som er semi-permanent gressenke med to rotete barn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 10:58   #122
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Ikke sant.

Kan du si noe om hvor mye du ca betaler?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 12:10   #123
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Kan du si noe om hvor mye du ca betaler?

Vi betaler 1000 kr for rengjøring av første etasje annen hver uke. Det omfatter kjøkken, bad, tre stuer, gang, trapp og vindfang. Til sammen ca. 85 kvm. Jeg mener å huske at tilbudet på hele huset (170 kvm til sammen) var på rundt 1700.

Jeg fikk også tilbud fra to andre, mindre firma, via Mitt anbud, og prisene var tilnærmet identiske, så jeg tror dette er grei markedspris i Trondheim.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 12:24   #124
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har jo ikke et martyrsk ben i kroppen, og synes ikke man MÅ noe som helst, og at det er helt greit å kjøpe en hvilken som helst lovlig tjeneste som ikke har åpenbart moralske problematiske konsekvenser.

Jeg synes definitivt det er verdt å ha vaskehjelp. For eksempel er jeg fremdeles gift.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 12:36   #125
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg synes definitivt det er verdt å ha vaskehjelp. For eksempel er jeg fremdeles gift.

Og så skrekkelig dyrt som det er å skille seg, så syns jeg vaskehjelp er et økonomisk veldig fornuftig alternativ.

Gammel 06-08-14, 12:48   #126
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så skrekkelig dyrt som det er å skille seg, så syns jeg vaskehjelp er et økonomisk veldig fornuftig alternativ.

Ja om det står mellom vaskehjelp eller skilsmisse, men om vaskehjelp er noe man må prioritere hardt for å få kan kanskje skilsmissen ligge like nært om det er ferie som må kuttes for å få råd.

For oss er 24000 noe som hadde gjort et stort innhugg i feriekassa og så mye er det ikke verd og siden det å bli skilt er så dyrt så tror jeg vi fortsetter å være gift også, samt ha litt sjuskete hus.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 12:53   #127
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Støttes. Jeg betaler for øvrig 340 kr/time, så det blir i underkant av 1400 kroner i måneden for oss. Verdt det.

Gammel 06-08-14, 13:06   #128
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ja om det står mellom vaskehjelp eller skilsmisse, men om vaskehjelp er noe man må prioritere hardt for å få kan kanskje skilsmissen ligge like nært om det er ferie som må kuttes for å få råd.

For oss er 24000 noe som hadde gjort et stort innhugg i feriekassa og så mye er det ikke verd og siden det å bli skilt er så dyrt så tror jeg vi fortsetter å være gift også, samt ha litt sjuskete hus.

Vaskehjelp er selvsagt et luksusgode og noe av det første som ryker på min prioriteringsliste om økonomien blir vesentlig dyrere. Men hvorvidt det er prioriteringen verdt, er jo bare noe hver enkelt kan vurdere og ikke noe man kan generalisere over. Jeg er veldig glad for at vi nå er der at vi ikke trenger velge mellom ferie og vaskehjelp. Men hvis jeg måtte velge, er det ikke gitt at feriereiser ville blitt prioritert. Og definitivt ikke dyre feriereiser.

Gammel 06-08-14, 13:10   #129
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker hjelpestønaden vi får for elleveåringen til å lønne vaskehjelpen. Vaskehjelp gjør at vi foreldre får litt mer overskudd som igjen kommer elleveåringen til gode.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 13:24   #130
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi bruker penger på vaskehjelp, men ikke på ferie. For oss er det viktigere at det glir rundt i hverdagen, enn å bruke penger på ferie som bare varer ei uke eller to. Folk prioriterer forskjellig, det må vel være greit? Vi blir ikke skilt uansett, men det er greit å ha en ting mindre å mase på hverandre om.

Gammel 06-08-14, 13:46   #131
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vaskehjelp er selvsagt et luksusgode og noe av det første som ryker på min prioriteringsliste om økonomien blir vesentlig dyrere. Men hvorvidt det er prioriteringen verdt, er jo bare noe hver enkelt kan vurdere og ikke noe man kan generalisere over. Jeg er veldig glad for at vi nå er der at vi ikke trenger velge mellom ferie og vaskehjelp. Men hvis jeg måtte velge, er det ikke gitt at feriereiser ville blitt prioritert. Og definitivt ikke dyre feriereiser.

Enig. Vi har også mulighet til både ferie og vaskehjelp, men alt går jo utover noe med mindre man har ubegrensede midler. Jeg hadde nok kuttet dyr ferie før vaskehjelp. Som det er nå, er det nok mest klesbudsjettet som lider. Som alltid, siden det er omtrent siste post hos både meg og mannen.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 18:33   #132
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi prioriterer og vaskehjelp over ferie. Dei siste tre åra har betalt hjelp i huset vore prioritert langt høgare enn ferie og i fjor droppa vi heile ferieplanen vår, til fordel for tre månadar med au pair. Vi liker å reise og kose oss, men dyre feriar er det første som ryk, når vi må prioritere, likevel.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 20:21   #133
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi har vaskehjelp en gang hver 14.dag.
Absolutt verd de kronene. Kunne jeg velge så ville jeg hatt hver uke, men det har desverre ikke rengjøringshjelpen vår mulighet til.

Med stort hus, til tider fem barn, stor hage og jobber som krever endel så er det et must. Det er uansett nok ting å rydde og styre med

Gammel 06-08-14, 20:41   #134
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Vi er to voksne og bare ett hjemmeboende barn og har en lettstelt leilighet på 80 kvm. Likevel har vi vaskehjelp. Rett og slett fordi vi misliker vasking intenst. Vi blir gretne og sure av det og utsetter det så lenge at det blir så skittent at vi blir sure av dét, men da er det så skittent at det tar lang tid å vaske, og så blir vi enda surere ...

Så for oss er valget enkelt. Vi har funnet en veldig dyktig vaskehelp som arbeider hvitt. Hun (eller rettere sagt "de" for hun har et firma og stiller ofte med 2–3 ekstra) gjør en jobb vi ALDRI har trengt å klage på. Så om det koster oss penger, så får det heller være. Det er så utrolig deilig å kunne outsource akkurat dette.

Vi er flinke til å ha det relativt ryddig, så det er sjelden så veldig mye stress med rydding og fiksing kvelden før vaskerne kommer.

Jeg tar gjerne navn og nr hvis de har ledig tid.

Vi hadde vaskehjelp frem til 2013, vasket rett og slett ikke godt nok. Vi kjørte noen tester før vi sa de opp for å være sikre.

Men vi savner det veldig. Vi hadde annenhver uke og hjemme hos oss er det greit nok ryddet fra før så vi brukte ca 1 time kvelden før de kom. Var nydelig å komme hjem til nyvasket hus.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 20:43   #135
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, det er jo det viktigste.

Selv blir jeg sur av rot. Akkurat nå har alle ferie og vi er hjemme 24/7. Altså, vi går jo ut, men vi er hjemme, liksom. Og det skremmer meg hvor sur og kritiserende jeg blir når ting ikke er på stell, og hvor harmonisk jeg er når det er det. Stort sett er det på stell, men det tar faktisk mer tid enn ellers i året, og det er nok fordi alle fire pluss en hund er her og bruker huset hele tiden.

Sånn er jeg også - men evner overhodet ikke å holde huset ryddig

I mitt tilfelle er det delt. Jeg har ikke helse til å rydde, vaske og ordne, men jeg er i utgangspunktet heller ikke dyktig til det. Vi er litt sånn i en kjip dårlig sirkel også. For siden mannen må gjøre så og si alt av det praktiske her hjemme, så får vi aldri ryddet og ordnet rotet som stues vekk her og der heller

Som oslo78 så er vi også egentlig der at vi har det bra altså. Det er andre ting i livet som betyr noe, og er viktig for oss, og vi er veeeldig flinke til å ha kvalitetstid sammen istedenfor å gjøre huslige ting Så vi har blitt flinkere til å ikke unnskylde oss for alt rotet vårt, det er sånn vi er, take it or leave it liksom

Gammel 06-08-14, 21:23   #136
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

http://sivilstatus.storrusten.net/20...p-for-matskap/

Ooops... gigantisk bilete.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-14, 23:25   #137
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke det er verdt det. Vi er noen gode rotekopper alle fire, men når vi først har tatt oss kraftig sammen og ryddet huset ordentlig (skjer vel annenhver måned eller noe sånt... ) er det en smal sak å vaske. Til vanlig har vi det halv-eller helrotete, men shiner kjapt over bad en gang i uka (vask/do/dusj) og kjøkkenbenk ca. annenhver dag. Støvsuger minst en gang i uka. Holder for oss, og vil heller bruke pengene på andre ting enn vaskehjelp. I tillegg ville jeg følt meg ukomfortabel med å ha et annet menneske inn i huset mitt for å vaske min dritt. Dette føler jeg selv om jeg lar andre klippe håret mitt.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 00:08   #138
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Syns nokon oppsummerte det bra lenger oppe her

Forrige gang jeg hadde storrengjøring må jeg innrømme at tanken streifet meg noen tidels sekund lenger enn tidligere. Hvorvidt det skyldtes at jeg brukte stort sett hele dagen på sjonglere 3 kreative (les: rampete) små og en klengete baby i tillegg til en febersyk meg samtidig som jeg tok en meget grundig husvask av både vegger, dører, samtlige overflater, og så videre i litt over 2 etasjer hvor jeg endte opp i tantrum fordi det plutselig regnet søkkvåte angrybirdbamser fra 2. etasjen som indikasjon på den 0,5 cm høye vannstanden som oppstod på loftsgulvene 5 minutter etter at jeg hadde avsluttet vaskingen av den etasjen (gjett hvem synderne var), eller om jeg bare er kommet "der" er fortsatt uvisst.

Jeg liker ikke tanken på å ha andre til å vaske hos meg. Syns det er for intimt, liker best å gjøre ting selv, er ganske sikker på at jeg er for pirkete til å bli fornøyd med andres innsats der (med mindre jeg må - da stiller saken seg annerledes selvsagt) og steiler litt når jeg tenker på det økonomiske. Vi hadde nok ikke hatt råd til å få vasket huset i den grad jeg ønsker å ha det i dag - i alle fall ikke uten å endre prioriteringene nokså kraftig, og så kjenner jeg at jeg kan gjøre mye selv før jeg betaler såpass mye for at andre skal gjøre det. Men jeg syns samtidig at det kan være et liten "get away"-card å få rydde/vaske, og det er jo så deilig når det er gjort. Til gjengjeld er min jobbsituasjon nokså annerledes enn din og de fleste andres så jeg har mer tid til rådighet, og det utgjør nok hele forskjellen. Dersom det stod mellom å bruke mer tid med familien om det var lite rom for dette i hverdagen (dvs helgeutflukter, m.m.) og husvask hadde jeg glatt betalt meg ut av sistnevnte dersom jeg kunne det.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 11:22   #139
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vårt hus vil det være snakk om 1.etg. Det vil si bad, stue, kjøkken og gang. Og der klarer vi å holde det nogenlunde ryddig mener jeg. 2.etg er "barnas etasje". Og nå er de såpass stor at jeg tenker det blir litt deres ansvar å både støvsuge og rydde der.

Men følelsen av å komme hjem til rent hus fredag ettermiddag annen hver uke er

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-14, 11:54   #140
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Bruker roboter til vask og støvsuging, men ser at citimaid kan gjøre storrengjøring med grundig vask inni kjøkkenskap, ovner, vindusvask og bad. DET frister, så kanskje jeg slenger meg på en sånn "én gang i halvåret" greie..

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:19.