Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bonde skjøt hund

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-14, 00:39   #261
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bonde skjøt hund

Her på vestlandet er vi mer tilbakeholdne med haglen, ja. Her gjør vi det mer slik at om fremmede tuller seg inn på tomten, så tvinger vi dem inn på en kopp kaffe og leser Bibelvers til de trygler om å få omvende seg. De færreste kommer to ganger.

Gammel 08-08-14, 00:40   #262
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Hyacinth: Det er jo alltid sånn når deler av en gruppe ødelegger for alle. Det finnes elendige hundeeiere, på samme måte som det finnes trygdesnyltere. Men kritikken og mistenkeliggjøringen rammer bare dem som er villige og i stand til å ta den slags innover seg, og det er jo gjerne de som allerede er fornuftige hundeeiere og berettigede trygdemottakere med dårlig samvittighet. Det er en lei konsekvens.

Ja. Og trygd og læreryrket er to ting jeg ikkr kommer til å diskutere mer her inne etter uttallige ubehagelige beskyldninger i årenes løp. I fjor lovet jeg å aldri mer delta i en skolediskusjon, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. (Det som skuffer meg spesielt på FP er at det er en haug med oppegående folk her. I sånne VG-kommetarfelt florerer det av en type mennesker jeg ikke lar meg affisere av, de vet ikke bedre.) Det var en periode i dag jeg lurte på om hundehold også er en sånn sak, men jeg håper ikke det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:42   #263
Nå også i farger

Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Her på vestlandet er vi mer tilbakeholdne med haglen, ja. Her gjør vi det mer slik at om fremmede tuller seg inn på tomten, så tvinger vi dem inn på en kopp kaffe og leser Bibelvers til de trygler om å få omvende seg. De færreste kommer to ganger.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:43   #264
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg vet om flere som hadde våpen på gården, men kun en som brukte den da han truet alle som gikk på stien over huset hans.
Jeg var også av ei av de som ble skutt etter, han var ikke helt god for å ha sagt det.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:43   #265
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Pest eller kolera altså.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:43   #266
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg tror ikke jeg har møtt eller hørt om en eneste bonde som ikke har våpen før Floksa.

Har du ikke? Hvor mange bønder omgås du i det daglige?

Mange bønder har jaktterreng og driver med jakt, men selv blant dem som driver med jakt er det en del som leier ut rettighetene og aldri tar i et skytevåpen og som slettes ikke er interessert i å ta jegerprøver, få våpenlisenser og det som skal til.

Dette tror jeg kanksje er litt annerledes nå enn før da det var enkeltpenkelt å eie våpen.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:44   #267
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Onde, onde mennesker!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:45   #268
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Pest eller kolera, altså.

Tja, noen trygler oss sågar om å ta frem haglen heller, men den må de, eh, lenger ut på landet med. Med enkelte lokale unntak, tydeligvis.

Gammel 08-08-14, 00:46   #269
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Har du ikke? Hvor mange bønder omgås du i det daglige?

Ganske mange faktisk. En stor del av omgangskretsen min er bønder eller barn av bønder.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:51   #270
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, noen trygler oss sågar om å ta frem haglen heller, men den må de, eh, lenger ut på landet med. Med enkelte lokale unntak, tydeligvis.

Haglen faktisk.

Gammel 08-08-14, 00:53   #271
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ganske mange faktisk. En stor del av omgangskretsen min er bønder eller barn av bønder.

Og våpenfrekvensen i din generasjon er like høy som i generasjonen over?

Det overrasker meg litt.

Altså mange bønder jeg kjenner har våpen, men å kjenne mange bønder, men aldri ha hørt om noen som ikke har synes jeg er spesielt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 00:54   #272
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja. Og trygd og læreryrket er to ting jeg ikkr kommer til å diskutere mer her inne etter uttallige ubehagelige beskyldninger i årenes løp. I fjor lovet jeg å aldri mer delta i en skolediskusjon, og det kommer jeg heller ikke til å gjøre. (Det som skuffer meg spesielt på FP er at det er en haug med oppegående folk her. I sånne VG-kommetarfelt florerer det av en type mennesker jeg ikke lar meg affisere av, de vet ikke bedre.) Det var en periode i dag jeg lurte på om hundehold også er en sånn sak, men jeg håper ikke det.

Det er ikke lett å være del av en gruppe som diskuteres når det blir litt harde fronter og litt sleivspark i diskusjonene. Jeg synes jo ikke det har vært spesielt stygge diskusjoner om lærere som skulle være nødvendig å ta personlig heller, men alt ser ofte annerledes ut på den andre siden av hekken. Trygdediskusjoner har det vært et par relativt stygge av som jeg kommer på, det er jeg enig i. Selv om jeg ikke vet om det har vært noen beskyldninger mot deg personlig.

Gammel 08-08-14, 00:55   #273
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Og våpenfrekvensen i din generasjon er like høy som i generasjonen over?

Ja. Minst. De jakter dessuten mer for gøy enn jeg har inntrykk av at foreldrene gjorde.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 01:26   #274
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Downfall, her.

Om man er på hytta og det kommer kyr inn på tomta, har man lov å skyte den om man føler seg truet?

Gammel 08-08-14, 07:41   #275
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg tror ikke jeg har møtt eller hørt om en eneste bonde som ikke har våpen før Floksa.

Ikkje eg heller. Eg har vokst opp i ein jordbrukskommune og 90% av vennane mine budde på gård. Alle hadde våpen. Enten jaktrifle eller hagle. Ganske mange av dei som ikkje budde på gård også, faktisk. Alle guttane i klassen min tok jaktprøva då dei blei gamle nok. Bønder bruker ikkje berre våpen til jakt. Av og til kan det faktisk vere behov for å nødslakte eit dyr som har skada seg. Men dei gjekk ikkje rundt med ladd våpen. Våpenet var i våpenskapet til dei fekk bruk for det.

Gammel 08-08-14, 08:18   #276
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er blitt truet med hagle. Men det var av en fisker. Og jeg har ikke engang hund.

Kjenner for øvrig ganske mange bønder, og vet ikke om at noen av dem har våpen.

Gammel 08-08-14, 08:22   #277
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nok ei frå bygdenorge som oppfattar hagle som relativt vanleg, i alle fall for 30 år sidan der eg budde. Ein skaut på skjor, kråker, mink, rev og laushundar som sprang etter sauer. Og alle visste at ein bonde hadde rett til å skyte hunden din om han sprang etter sauer (om ein slik rett faktisk eksisterer juridisk anar eg ikkje).

Sist redigert av Syrin : 08-08-14 kl 08:35.
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 09:05   #278
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er ikke lett å være del av en gruppe som diskuteres når det blir litt harde fronter og litt sleivspark i diskusjonene. Jeg synes jo ikke det har vært spesielt stygge diskusjoner om lærere som skulle være nødvendig å ta personlig heller, men alt ser ofte annerledes ut på den andre siden av hekken. Trygdediskusjoner har det vært et par relativt stygge av som jeg kommer på, det er jeg enig i. Selv om jeg ikke vet om det har vært noen beskyldninger mot deg personlig.

Neida, ikke noe personlig, men jeg har tatt meg nær av det. I lærertråder har jeg fått personlig motbør.

Sonja, helt i orden!

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 09:08   #279
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ikkje eg heller. Eg har vokst opp i ein jordbrukskommune og 90% av vennane mine budde på gård. Alle hadde våpen. Enten jaktrifle eller hagle. Ganske mange av dei som ikkje budde på gård også, faktisk. Alle guttane i klassen min tok jaktprøva då dei blei gamle nok. Bønder bruker ikkje berre våpen til jakt. Av og til kan det faktisk vere behov for å nødslakte eit dyr som har skada seg. Men dei gjekk ikkje rundt med ladd våpen. Våpenet var i våpenskapet til dei fekk bruk for det.

Poenget mitt var ikke at bønder aldri har våpen, men at det ikke er fordi de er bønder, men fordi de jakter. Altså jakt=våpen ikke bonde=våpen.

Vi endte opp med å kjøpe oss boltepistol for å ha i tilfelle avlivning. Den brukes også til å slakte med. Mye sikrere enn å slakte med børse eller øks.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 09:15   #280
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg skjønner jo at det du svarer på er en morsom og flåsete komentar.
Men egentlig er det ikke morsomt i det heletatt.

Det drepes og skades folk av storfe hver eneste år. Så realiteten er at de slettes ikke er ufarlige og at man skal være aktsom i nærheten av beitende storfe.

I tillegg er det også slik at folk som da er gjester i dyras matfat tidvis er ekstremt slemme. Det brukes fiskesnøre og fanges sauer som plages. Det jages og skremmes, både av barn og av hunder.
Jeg tror ingen av dere synes dette er greit, men å spøke på den måte er med på å underbygge en holdning om at dyr som går i utmark er fritt vilt.

Det er ikke slik det skal være. Når man er ute å går i marka der det beiter dyr, er man gjest hos dyra og tråkker på annenmanns grunn. Det bør man huske på.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:23.