Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Utstyr til ridekurs for 6-åring

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-14, 19:29   #1
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Utstyr til ridekurs for 6-åring

Vi har gitt etter for tryglingen og lillesøster skal få begynne på ridetimer i høst. Jeg regner med det er okei med vanlige gummistøvler, hjelm får de låne men hva annet bør vi tenke på? Mener å ha hørt noe om sømløse bukser - men gjelder det for lengre rideturer? Det er snakk om 45-60 minutters ridning på bane og i terreng. Det står også at de anbefaler sikkerhetsvest - hvor kjøper vi dette?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 20:03   #2
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utstyr til ridekurs for 6-åring

Ikke gummistøvler hvis de ikke har hæl. Buksene bør være uten dobbeltsøm på innsiden, elastisk og ikke for vid. Høøks.no har bra utvalg av utstyr til en grei pris. XXL har endel utstyr.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 20:05   #3
Kanutte
interlektuell

Kanutte sin avatar

Kanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smartKanutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi kjøpte sikkerhetsvest på XXL, men det går sikkert ann å få kjøpt brukt. Ellers så synes jenta vår at det er best å ri med ridehansker (også kjøpt på XXL). Vi kjøpte også skikkelige ridesko (lave og varme her som det er så kaldt om vinteren) på horze.no. Hun har arvet ridebukser og foretrekker å bruke disse, men jeg ser at de andre jentene på kurset går i tights eller joggebukser, så det er nok ikke noe must.

Kanutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 20:07   #4
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Støvler er ofte løse og kan falle av, særlig på så små unger. Jeg ville nok skaffet sko som satt bedre, med litt hæl.

Sikkerhetsvest anbefaler jeg absolutt. Frøkna mi får ikke lov til å ri uten.

Gammel 08-08-14, 20:15   #5
Trixie
Bør lage seg en tittel selv

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Mye bra og billig på både xxl og hooks, finnes også mye på nett.
Vet ikke vor stpr hun er meg jeg selger en nesten ubrukt ridebukse str 130 (men liten synes jeg) om du er intr.

Hjelm og sikkerhetsvest er et must, synes jeg. Hesteutstyrsbutikker for å få rett vest til rett kroppsfasong.
Og støvler med hæl, så ikke foten blir sittende fast ved et evt fall fra hesteryggen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 20:18   #6
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hun bruker størrelse 122 i klær og størrelse 30 i sko. Absolutt interessert om noen har noe brukt - kurset koster mildt sagt nok i seg selv. Det er de som holder kurset som opplyste om at vanlige gummistøvler er ok.

Gammel 08-08-14, 20:41   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hun bruker størrelse 122 i klær og størrelse 30 i sko. Absolutt interessert om noen har noe brukt - kurset koster mildt sagt nok i seg selv. Det er de som holder kurset som opplyste om at vanlige gummistøvler er ok.

Virkelig?

Jeg har holdt på med hest og ridning i mange år, og sko med hæl er virkelig noe av det aller viktigste, sammen med hjelm. Hansker er også greit p ha, du får rimelige vanter for ridning overalt hvor de har rideutstyr.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 20:43   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt vanlig at de får opplyst at det er greit å ri i dongeribukser og gummistøvler i begynnelsen. Men det gir veldig mye bedre opplevelse med litt bedre utstyr, spesielt sko. Det kan hende de har hjelm og vest til utlån, men det er ofte litt shabby.

Gammel 08-08-14, 20:45   #9
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

De har hjelm til utlån men ikke vest. Jeg søker opp rideutstyr (støvler, vest og eventuelt hjelm og bukse) på Finn og ser i kryss. Alle disse rare størrelsene.

Gammel 08-08-14, 20:53   #10
Trixie

Trixie sin avatar

Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Vest og hjelm bør prøves, hos noen som kan det. Feil hjelmstørrelse kan være direkte farlig!
Hun kan bruke en myk joggebukse, men innvendige sømmer gir gnagsår fort, og det er vondt!
Sko er viktig, og jeg synes det er galskap å si de kan ri i støvler. Det er veldig vanlig at nybegynnere trer foten så langt inn i stigbøylen som mulig, det er tyngre å ri med foten riktig i stigbøylen. Problemet er da at om de faller av så får de kanskje ikke vridd foten ut av bøylen og blir hengende etter hesten, det anbefales ikke! Og selv om det er mest skritt og trav i starten så kan det absolutt skje at hesten gjør krumspring eller skvetter. Det er store krefter i sving og sikkerhet er viktig.

Gammel 08-08-14, 20:56   #11
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Vi skal ha ridestøvler, såpass har jeg lært den siste timen . Sikkerhet er absolutt viktig. Det er ikke bare pris som har gjort at jeg har holdt igjen på dette det siste året. Må vest også prøves før vi kjøper den? Har lagt egen tråd på markedsplassen hvis noen har noe brukt utstyr å selge.

Gammel 08-08-14, 21:01   #12
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Disse målene på sikkerhetsvestene; Lillesøster måler 60 cm rundt brystet uten klær. Skal man ta utgangspunkt i dette eller regne noen cm for klær? Er vesten under eller over ytterklærne? Hun vil jo både ha ridetimer i sommertemperaturer (20 pluss) og vintertemperaturer (potensielt 20 minus).

Gammel 08-08-14, 21:52   #13
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Skal de ri med sal, da? I stallen der Frøkna rir starter alle nybegynnerne uten sal, og da er det selvsagt mulig å ri med støvler eller til og med joggesko - selv om støvler som sagt fort sklir av. De anbefaler likevel ordentlige ridesko/-støvler fra starten av, og når de begynner med sal får alle klar beskjed om at de må ha.

Gammel 08-08-14, 22:08   #14
Trixie

Trixie sin avatar

Standard

Vesten skal brukes nærmest mulig kroppen har jeg lært. Vi har vinterjakke utenpå vest.
Jeg dro å kjøpte en på mål til min jente, men det passet overhodet ikke i formen, så måtte ha henne med. Ryggdelen er ofte delt i flere deler og de skal være riktig plassert på kroppen.

Gammel 08-08-14, 22:10   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Skal de ri med sal, da?

Det vet jeg jammen ikke, jeg skal sende en mail og høre.

Gammel 08-08-14, 22:12   #16
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har ridestøvler og bukser, skal jeg sjekke størrelsen?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 22:14   #17
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Mulig jeg har en sikkerhetsvest hjemme etter Vesla, usikker på str, kan sjekke når jeg kommer hjem på søndag?

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-08-14, 22:15   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangerine, her.

Jeg har ridestøvler og bukser, skal jeg sjekke størrelsen?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Mulig jeg har en sikkerhetsvest hjemme etter Vesla, usikker på str, kan sjekke når jeg kommer hjem på søndag?

Jatakk!

Gammel 08-08-14, 22:15   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om de først godtar vanlige gummistøvler, så vil jeg påstå at f eks. halvhøye goretesko og den slags er langt bedre. Gummistøvler sitter så løst på foten og gir ingen støtte eller feeling med stigbøylene.

Men jeg ville prøvd å få tak i ridesko. Sko, ikke ridestøvler. Jeg synes det fungerer langt bedre på de fleste ben, og særlig på barn, til den dagen man investerer i skreddersydde lærstøvler.

Gammel 08-08-14, 22:17   #20
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Ok, sjekker på søndag.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:50.