|
|||||||
| Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Fortynnet
|
Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?Jeg tenker som Esme, at tolvåringen min er trygg nok til å ikke oppleve disse bøkene som reelt skremmende. Han har jo lest mye siden han var en god leser veldig tidlig, og på egen hånd funnet fram til bøker i sjangere som jeg aldri har lest selv. Det startet med at han satt i trappa ved bokhylla og smugleste Harry Potter (tror ikke han hadde fylt 6), etter at jeg hadde sagt vi skulle vente litt med den. Han skjønte fort at den serien ble litt i overkant å ta på egen hånd, men vi startet med høytlesning av Harry Potter på den tiden og han så filmene etterhvert som vi leste bøkene. Jeg har også lest Percy Jackson og Hunger Games på oppfordring fra ham, og sett filmene (Divergent også) sammen med ham. Det er bøker og filmer jeg antagelig ikke hadde sett ellers, men det er fint å dele opplevelsen med ham som er så entusiastisk. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?Viktig poeng du har der, Esme. Vi legger gjerne mye mer i det enn barna. Sånn var jeg jo selv da jeg var liten. Hva jeg leste og hva jeg så gikk jo ikke på langt nær så inn på meg som mye av det ville gjort idag. Nå tenker jeg jo mye rundt det også. Tror ikke jeg gjor det da?
|
|
|
|
#43 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?
Ikke sant? Når jeg leser HG så ser jeg for meg at mine og alle jeg er glad i sine barn blir plukket ut, og det spiller på den absolutte frykten foreldre har for sine barn.
|
|
|
#44 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?
Indeed. Dette må jeg huske på videre når jeg vurderer bøker og filmer for mine barn
|
|
|
|
#45 |
|
Bedreviter
|
Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?Min 12-åring reagerer ikke slik i det hele tatt. Hun visualiserer at hun må drepe venninnene sine eller bli drept av dem. Ikke så rart at hun blånekter å lese boken, egentlig. |
|
|
|
|
|
#46 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?To av mine barn reagerer totalt forskjellig på slike ting. Eldstemann kan lese slikt uten problemer og hans identifikasjon er veldig annerledes enn brorens. Barn kan være veldig forskjellige. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Sv: The Hunger Games/Dødslekene: Hvilken alder?Min mellomste gråt seg gjennom Les Miserables på kino, og hulket høyt under "Empty chairs at empty tables". Søsteren på 12 syntes ikke det var så veldig trist, "bare da den lille gutten døde".
|
![]() |
|
|