|
|||||||
| Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Shake it out!
|
Sv: Innvandrer og bunad
Jeg leser bare hva du skriver jeg, ikke min feil om du uttryker deg på en måte som kan misforstås
|
|
|
#102 |
|
Ustabil
|
Beklager Nabbe, jeg snakker ikke muslim. Jeg aner ikke hva tzinius er - og ikke bryr jeg meg nevneverdig heller. Men som Lykkeliten er inne på, et diskret smykke i halsen, en ring på fingeren, et armbånd, osv - det er ikke problematisk i forhold til bunaden. Men jeg syns absolutt ikke noe om andre hodeplagg til bunaden enn det som originalt hører med. |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det argumentet ditt om at andre skriver så du misforstår er litt
|
|
|
#104 |
|
Ustabil
|
Det er bare så pussig at du misforstår så mange, Valentina.
Hadde det ikke vært en smule smartere å starte med å spørre først? Så eventuelt kritisere, og til sist konkludere? |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Shake it out!
|
Jeg kan ikke annet enn å beklage jeg, for jeg leser ikke ut av vrangvilje. Jeg leser bare at det er enkelte her som sliter med at innvandrere skal gå i bunad, og føler bare et aldri så lite behov for å fortelle at jeg er uenig, og at disse synspunktene faktisk KAN tolkes slik jeg tolker det. At noen blir fornærmet fordi jeg drar inn adopsjon som et eksempel på innvandrere, og dermed tillegger dem meninger de i utgangspunktet ikke har, er en "følgefeil" av den holdningen enkelte har til bunad som plagg, og av at de sikkert aldri har tenkt på at adopterte er innvandrere (og at mange skiller seg ut utseendemessig)
|
|
|
#107 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Det er jo dette som blir så problematisk med bunader - da man laget dem tok man levende drakttradisjoner og frøs dem i tid. De opprinnelige drakttradisjonene som bunadene konstruert ut fra var jo langt mer fleksible og forandret seg over tid.
|
|
|
#108 |
|
Peppy!
|
Sv: Innvandrer og bunadJeg skjønner Valentinas argument her svært godt jeg. Hun sier at folk snakker om adopterte og innvandrere som to ulike grupper. Adopterte gis flere rettigheter i forhold til nordmenns toleransegrenser. I teorien. I praksis opplever Valentina at hennes barn blir bedømt ut fra hudfarge, og ikke ut fra adoptert vs ikke-adoptert. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
Shake it out!
|
Mulig det, men det hadde sikkert vært mye mer kjedelig
|
|
|
#110 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men det er jo også stor forskjell på å mene at skal man ha bunad, må man ha en tilknytning til Norge, og det å plukke ut en spesiell person i bunad og irritere seg.
|
|
|
#111 |
|
Shake it out!
|
Fniiiz, jeg synes heller ikke bunad er det peneste i verden, de aller fleste ser ut som budeier med det på. Særlig jeg
|
|
|
#112 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Innvandrer og bunadDet var jeg som utnevnte meg selv som bunadspoliti i den andre bunadstråden. Det jeg til vanlig mener er at man velger bunad etter hvor man er fra og ikke etter hvilken man synes er finest.
|
|
|
|
#113 |
|
Shake it out!
|
Nettopp!
|
|
|
#114 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Innvandrer og bunadJoda, vi røyket fredspipe.
|
|
|
#115 |
|
Shake it out!
|
Selv jeg kan være enig i at hvis man først skal anskaffe seg et så dyrt plagg som en bunad tross alt er, så er det ikke så dumt å velge ut fra hvor man bor/er fra.
|
|
|
#116 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Men jeg skjønner hva vi diskuterer. Selv om jeg er usikker på hva jeg mener selv...
|
|
|
#117 |
|
Shake it out!
|
Sv: Innvandrer og bunadJa jeg blander i vildensky, det skal jeg ærlig innrømme
|
|
|
#118 |
|
Ustabil
|
Angående "fargeblindhet" - barn er ikke blinde. De SER forskjellene. Men de kategoriserer ikke hva som er bra og hva som er dårlig, sånn uten videre. At barna ser forskjell betyr ikke at de bedømmer noen som dårligere enn dem selv av den grunn. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Shake it out!
|
Hvorfor i alle dager bruker jeg så mange ord for å si noe som kan sies så kort og godt som du gjør det?!
|
|
|
#120 |
|
Ustabil
|
|
|
|
|