Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-14, 12:17   #1
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ville du jobbet mindre hvis du kunne?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Om jeg ikke trengte tenke på pensjon; definitivt ja!
Siden jeg må tenke på pensjon; nei.

Vi hadde hatt råd til det, kunne uten problemer gått ned til 50% stilling.

Jeg er sliten om dagen. Sliten av å legge så mye i jobben og lurer stadig på hva jeg egentlig får igjen for det. Jeg er altfor ansvarsfull og føler jeg ofte legger for mye energi i jobben. Så akkurat nå kunne jeg virkelig tenke meg å jobbe redusert. Få bedre tid til meg selv, gå lange turer i skogen med hundene på dagtid og få roligere ettermiddager/kvelder.

Jeg tenker også det samme, at pensjonen er viktig. Og hvor deilig det hadde vært med litt ekstra fritid. Og jeg har ikke råd til det uansett så det er jo bare å glemme. Tenk så deilig å hatt to inntekter!

Gammel 15-08-14, 12:26   #2
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sola, her.

Jeg tenker også det samme, at pensjonen er viktig. Og hvor deilig det hadde vært med litt ekstra fritid. Og jeg har ikke råd til det uansett så det er jo bare å glemme. Tenk så deilig å hatt to inntekter!

To inntekter ER deilig (har levd mange år som alenemor og har dermed vært på begge sider) !

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 12:31   #3
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Ja. Og jeg tenker at jeg skal gjøre det også. Jeg studerer deltid og mellom det og en mann som er mye på jobb, så trenger jeg å frigjøre tid på dagtid til å gjøre unna skolearbeid, trening, middagslaging, familielogistikk o.l., slik at kveldene står ledige til fritidsaktiviteter og skolearbeid med størstemann. I utgangspunktet tenker jeg 60%.
Jeg vet at mange får til alt dette på kveldstid, men jeg har ikke overskudd til å gjøre skolearbeid etter jobb og når mannen min er mye på jobb på kveld/natt, blir det dårlig med trening også. I tillegg til at jeg da må manøvrere middagslaging, lekser, fritidsaktiviteter og legging av to barn på egen hånd. Totalen blir for travel for min del.
Alternativet hadde kanskje vært au-pair (som jeg vet flere av mannens kollega har), men au-pairen hadde dessverre ikke kunne tatt eksamen for meg, dessuten er det helt uaktuelt. Det er rett og slett noe jeg gjør nå for å få en enklere hverdag. Senere, når jeg er ferdigutdannet og ungene er større, tenker jeg at jeg skal jobbe 100%.

Kommer til å spare til pensjon privat, da jeg allerede har en del å ta igjen.

Sist redigert av Vianne Rocher : 15-08-14 kl 12:41.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-14, 13:35   #4
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Ja. Og jeg tenker at jeg skal gjøre det også. Jeg studerer deltid og mellom det og en mann som er mye på jobb, så trenger jeg å frigjøre tid på dagtid til å gjøre unna skolearbeid, trening, middagslaging, familielogistikk o.l., slik at kveldene står ledige til fritidsaktiviteter og skolearbeid med størstemann. I utgangspunktet tenker jeg 60%.

Jeg synes dere står helt fritt til å bestemme selv altså. Virkelig.

Men dette er jo likevel supertypisk, jeg har nøyaktig samme jobb som mannen din, og det hadde ikke ramlet mannen min inn å gå ned i stilling for å gjøre mer hus og familiearbeid.
Vi har to barn og stort hus og er ellers i samme situasjon. Mannen din jobber nå dessuten ikke mer enn at han fint rekker å gjøre halvparten av husarbeidet.

Edit: så det med deltidsstudering, så om det tilsammen blir 100% jobb så blir det jo bare tull det jeg skrev her.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.