Sv: Innvandrer og bunad
Opprinnelig lagt inn av Valentina, her.
Ok, da begynner vi med spørsmålet: Hvordan i alle dager skiller du mellom adopterte og innvandrere når det kommer til bunad? Klarer du virkelig å se forskjell på dem når de fyker forbi deg i toget?
Mitt poeng har hele tiden vært at det er enkelt å skille mellom innvandrere og adopterte i en bunad i en diskusjonstråd på nettet, men du klarer ikke det i RL!
Så DERFOR sier jeg i fra om at jeg ikke liker en diskusjon om innvandrere og bunad, der noen sier at de ikke synes at innvandrere bør ha bunad. Som jo må bety i praksis at de reagerer negativt (enten de viser det eller skjuler der) på å se mørke mennesker i bunad.
For de kan ikke vite om personen er innvandrer eller adoptert! Noe som for meg personlig ikke betyr noe, jeg synes begge deler er flott!
Sånn, der tok jeg fram te-skjeen, jeg stilte spørsmålet før jeg argumenterte og konkluderte til slutt. Hvis du ENDA ikke forstår hva jeg mener, så er det dessverre uten for min evne å få deg til å gjøre det .
Kjære deg, Valentina, jeg MENER noe om bunadsbruk basert på tilhørighet. Men jeg er da ikke bunadspolitiet, og kommer aldri til å kontrollere folks bakgrunn opp i mot den valgte bunaden. Derfor har jeg ikke behov for å vite at dine barn er adopterte, mens de som går ved siden av i 17. mai toget er innvandrere.
Og helt ærlig skjønner jeg ikke hvorfor det er viktig for deg at alle skal "se" en forskjell som er usynlig. Synes DU at innvandrere er mindre verdt enn dine barn, er det der problemet ligger?
|