Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Støtter du lærerstreiken?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Støtter du lærerstreiken?
Ja. Jeg er ikke lærer 99 51,83%
Nei. Jeg er ikke lærer 38 19,90%
Vet ikke 26 13,61%
Ja. Jeg er lærer 26 13,61%
Nei. Jeg er lærer 2 1,05%
Deltakere: 191. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-08-14, 11:58   #41
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Støtter du lærerstreiken?

Jeg er delt. Jeg støtter kravene, definitivt. Men jeg synes retorikken fra lærerne bidrar til å underminere viktigheten av det arbeidet de gjør, slik at de framstår som en gruppe av storforlangende sutrere.

For å presisere: jeg stemte selvsagt "ja".

Gammel 19-08-14, 11:59   #42
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg er delt. Jeg støtter kravene, definitivt. Men jeg synes retorikken fra lærerne bidrar til å underminere viktigheten av det arbeidet de gjør, slik at de framstår som en gruppe av storforlangende sutrere.

Man skal vel gjerne ikke argumentere i denne tråden, men vi sutrer jo, som du kaller det, på vegne av elevene, ikke oss selv.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:00   #43
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Retorikken fra lærerne på FP er helt klart bedre enn retorikken fra lærere de fleste andre steder.

Hyacinth: Sutring er aldri god retorikk. Og jeg for min del sutrer like mye på vegne av meg selv som elevene. Mest for elevene, dog, siden jeg har muligheten til å finne et nytt sted å tilbringe dagene, noe de fleste elever ikke har.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:08   #44
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er vi for sikkerhetsskyld rammet av streiken fra torsdag av. Jeg er ikke imponert.
Jeg har stemt nei, men det er like mye fordi jeg synes Utdanningsforbundet fremstår så udugelig at jeg er tom for ord. Jeg er nemlig litt ambivalent til det det _egentlig_ dreier seg om, men som tydeligvis er veldig vanskelig å få kommunisert ut. Og det er ikke jeg som eier det problemet, gitt.

Kollega rapporterte at han hadde kjørt forbi en av disse markeringene i dag, der det sto "Tut for kvalitet" på en gangbro over en av innfartsårene til Bergen. Det var helt stille ... ( fordi jeg synes slike markeringer er teit.)

Gammel 19-08-14, 12:12   #45
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Retorikken fra lærerne på FP er helt klart bedre enn retorikken fra lærere de fleste andre steder.

Hyacinth: Sutring er aldri god retorikk. Og jeg for min del sutrer like mye på vegne av meg selv som elevene. Mest for elevene, dog, siden jeg har muligheten til å finne et nytt sted å tilbringe dagene, noe de fleste elever ikke har.

Derfor presiserte jeg at det var hun som kalte det sutring. Personlig blir jeg så adrenalin-aggressiv over å bli beskyldt for å sutre at jeg muligens bør pelle meg ut av denne tråden også.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 12:41   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg gjør nok det tror jeg, i hvertfall det jeg tror er grunnlaget for streiken. Jeg vakler og kommer nok til å lande på nei hvis den rettes mer inn mot yngre elever slik at det blir ringvirkninger for andre yrkesgrupper.

Gammel 19-08-14, 12:50   #47
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Stemte ja, er ikke lærer. Støtter etter god argumentasjon her på forumet.

Gammel 19-08-14, 12:51   #48
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Eg stemte "Vet ikke". Er veldig i tvil.
Eg er ikkje lærar, men underviser eindel på universitetet. Eg har derfor ingen problem med å sjå at det mange dagar er heilt umulig å få unna det som må gjerast på 7.5 timar. Då må ein ta kvelden til hjelp for å bli ferdig og bør ha muligheit til å gå tidlig heim neste dag. Uten å måtte spørre rektor om tillatelse kvar gang. Samtidig ser eg verdien i å ha kollegaer rundt meg når eg jobbar. Greit å ha nokon å diskutere diverse problemstillingar med. Så eg ser fordelar med ei løysing der lærarar i utgangspunktet skal oppholde seg 7.5 timar på skulen, men med litt fleksibilitet. Forutsatt at dei har ein skikkelig kontorplass på skulen, sjølvsagt.
Det bure vere mulig å få til ein avtale der kvar enkelt skule får rom til å praktisere ordninga på sin måte og gjere det litt fleksibelt.

Men no har eg eigentleg berre svart på om eg støttar lærarane si sak og ikkje sjølve streiken. Eg syns begynnelsen av eit skuleår er eit fryktelig dårlig tidspunkt å streike på, både for lærarar og elevar.
Eg er litt bekymra for kva slags konsekvensar dette vil få dersom det blir langvarig. Eg tenker for eksempel på alle dei som er i risikosona for å droppe ut av vidaregåande. Kan langvarig streik vere nok til å vippe dei over på feil side slik at dei ikkje klarar å komme i gang igjen etter streiken?

Men eg har ingen gode forslag til andre virkemiddel enn streik.

Gammel 19-08-14, 12:52   #49
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Ja, det gjør jeg. Jeg er ikke lærer.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 13:38   #50
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg synes ikke utdanningsforbundet gjør en spesielt god figur i dnene saken og jeg synes mange av de lærerne som har uttalt seg i mediene, ikke har gort en spesielt god jobb. Men jeg støtter streiken likevel - jeg er imot NPM-inspirert detaljstyring.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 13:57   #51
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som trekker fram New Public Management. Er det 7,5-time pr. dag dere viser til, eller er det annet ved avtalen? Jeg vet ikke om jeg skjønner den helt.

Gammel 19-08-14, 13:59   #52
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg støtter lærerne i kampen, men jeg synes ikke streik der det i hovedsak er 3.part som rammes er en god ting. KS lider ingen nød under denne streiken.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 14:04   #53
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja jeg støtter streiken. Jeg er ikke lærer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 14:09   #54
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Mja, jeg heller i hvert fall til å støtte den. Men jeg er ikke begeistret for en del av retorikken fra lærerne.

Mja herfra også. Støtter den i teorien, men synes gapet er så lite at med litt anstrengelse fra begge parter burde det kunne la seg løse.

Jeg er for gode lærervilkår, vi behøver gode lærere. Men håper ikke streiken drar ut i langdrag, det er ikke bra for elevene.

Gammel 19-08-14, 14:17   #55
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg støtter lærerne, og jeg er ikke lærer sjøl. Dog er jeg pedagog (barnehage) og da jeg var i jobb som pedagog, satte jeg stor pris på fleksibiliteten den ubundne arbeidstiden medførte. Ubunden arbeidstid handler om tillit mellom arbeidsgiver og arbeidstaker - så lenge jobben blir gjort, tilfredsstillende, innen tidsfristens utløp, bør det være det samme hvor denne jobben blir gjort.

Gammel 19-08-14, 14:50   #56
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Hva mener du med at gapet er lite, mkj?

Gammel 19-08-14, 14:51   #57
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg støtter steiken. Hadde min arbeidsgiver hatt så lite tillitt til hvordan jeg disponerte min arbeidstid og mine arbeidsoppgaver hadde også jeg sagt i fra.

Det er merkelig hvordan enkelte yrkesgrupper blir satt så til de grader under lupen. Da tenker jeg på lærere og sykepleiere. 2 yrkesgrupper som ofte tar seg av andre grupper som har lite de skulle ha sagt og det er jo ungene våre som blir de skadelidende.

Det er helt utrolig hvor legitimt det har blitt å skulle ha så mye meninger om de 2 nevnte yrkesgruppene.

Jeg er ikke lærer, men jeg driver med undervisning i andre former

Gammel 19-08-14, 14:54   #58
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Mja, jeg heller i hvert fall til å støtte den. Men jeg er ikke begeistret for en del av retorikken fra lærerne.

Det Toffskij sa. Jeg tenker at noe av retorikken ikke nødvendigvis fremmer saken til lærerne.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:34   #59
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg støtter lærerne i kampen, men jeg synes ikke streik der det i hovedsak er 3.part som rammes er en god ting. KS lider ingen nød under denne streiken.

Hva mener du man skal gjøre da?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-14, 15:36   #60
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Hva mener du med at gapet er lite, mkj?

Tja si det, det er basert på det jeg har hørt, jeg kjenner for få fakta.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:36.