Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-14, 09:33   #121
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Helt enig i at det er uprofesjonelt av en lærer å bli med halve klassen på tur, og å bli med på en så absurd dyr klassetur i det hele tatt. Som jeg skrev tidligere i tråden; Jeg måtte ha vært skråsikker på at det ikke var penger/mobbing, ja hva som helst som det burde vært min jobb å ta tak i, som gjorde at evt. elever ikke ble med på tur, for at jeg skulle gi mitt godkjentstempel til turen (altså å bli med selv.) Uansett ville jeg hatt en litt uggen følelse om jeg skulle på blitt påspandert en så dyr tur av foreldre og elever. I alle fall om det, som her, var tilfelle at jeg ble påspandert, mens noen av elevene mine ikke ble det. Jeg hadde heller ikke tilbrakt avspaseringsperioden min sammen med elever og foreldre, uansett hvor gratis turen var. Fri er fri, og jeg ville følt et slikt opplegg som jobb uansett. Det høres ut som om det er en del tvilsomme aspekter ved denne Londonturen, og jeg mener absolutt at rektor burde ha satt ned foten når lærerne tydeligvis ikke evner å gjøre det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 09:36   #122
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste skal på leirskole om noen få uker (7. trinn). De skal busse i en time og tilbringe en uke ved fylkesgrensa. Frøkna er helt elektrisk av spenning. Det er virkelig bare tull å tro at barn må reise til et eksotisk sted for å ha en fin opplevelse.

Det er for øvrig 0,- i egenandel, og det har ikke vært samlet inn noen penger tidligere eller på andre måter vært gjort noen egenfinansiering for dette. Kommunen betaler alt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 09:38   #123
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg hadde heller ikke tilbrakt avspaseringsperioden min sammen med elever og foreldre, uansett hvor gratis turen var. Fri er fri, og jeg ville følt et slikt opplegg som jobb uansett. Det høres ut som om det er en del tvilsomme aspekter ved denne Londonturen, og jeg mener absolutt at rektor burde ha satt ned foten når lærerne tydeligvis ikke evner å gjøre det.

Man skal være ganske lite flink til å sette seg inn i andre menneskers situasjon hvis man tror at klassetur kan være noe annet enn jobb for en lærer. Jeg har vært på studietur med studenter, og det er i høyeste grad jobb, det også, om de er aldri så voksne.

Gammel 22-08-14, 09:39   #124
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 1353, her.

Jeg er også imponert over at hun tør å stå frem med dette. Men på en annen side.. De har planlagt turen siden de begynte på ungdomsskolen.. Dersom man virkelig vil på tur jobber man for å få nok penger. Alt fra kakesalg til å hjelpe bestemor hjemme, droppe å kjøpe den ene genseren man ikke trenger og spare penger man får. Da er det ikke mye jobb som skal til på 2 år : ) Prioritering..

Hvis det var så enkelt, vil jeg tro at det var flere elever som ble med på turen. Og hvis det var så enkelt ville det ikke vært behov for gratisprinsippet i norsk skole.

Jeg har vondt av alle de ungdommene som har gått i lang tid og tenkt - og fått høre fra andre - at: "Dette burde jeg og familien min klare bare jeg prioriterer, men det gjør vi ikke."

Nå gikk jeg inn på Altaposten for å se om de omtaler saken, og der ligger det et leserinnlegg fra reisekomiteen (dvs. foreldre). Det skrives:

Sitat:

Alle elevene ble gitt mulighet til å foreslå reisemål. Deretter ble det innhentet priser før disse ble presentert før avstemming om hvor turen skulle gå. Det at flere av elevene tidlig bestemte seg for å ikke reise på tur har ulike årsaker. Vi skulle selvfølgelig ønske at flere valgte å bli med, og vi har ikke nektet noen å bli med på tur. Vi føler at media har fremstilt denne saken på en uheldig måte, samtidig som det florerer med synsing og usannheter i ulike medier.

Flertallet har bestemt at de skal dra på en veldig dyr tur. Man kan bare tenke seg hvordan det var for de med dårlig økonomi å sitte der og se at flertallet valgte et så dyrt alternativ. Og enda skrives det at turen var ment å markere fellesskapet. Jah.

I følge en av kommentarene (jeg vet ikke om den stemmer) ble planleggingen av turen startet like før jul, og depositumet skulle betales i januar - på forskudd. Altså langt mindre enn to år.

Gammel 22-08-14, 09:43   #125
noen
This is normal!

noen sin avatar

noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skolen har forresten "Det er lov å gå på trynet" som oppsummering av sin pedagogiske plattform.

Gammel 22-08-14, 09:46   #126
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Man skal være ganske lite flink til å sette seg inn i andre menneskers situasjon hvis man tror at klassetur kan være noe annet enn jobb for en lærer. Jeg har vært på studietur med studenter, og det er i høyeste grad jobb, det også, om de er aldri så voksne.

Ja, ikke sant? Jeg får noen ganger følelsen av at det er litt tabu å si at man ikke ønsker å tilbringe fritid med elever. (Typisk er jo 17.mai, der jeg har hørt foreldre bli oppriktig sure da det ikke passet for en lærer å være med selv om han ble tilbudt betaling.) Jeg er glad i elvene mine og reiser mer enn gjerne på tur med dem i skoletiden, kunne sikkert slengt inn en fredag-lørdag overnatting også, men en hel friuke? Nope. Den vil jeg mye heller tilbringe med egne barn.

noen:

Gammel 22-08-14, 09:47   #127
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Et annet perspektiv for lærere som blir med på sånne turer (som helt åpenbart er jobb, hva ellers skulle det vært?) er at de neppe er dekket av de forsikringene de vanligvis er dekket av og at det ikke vil bli regnet som yrkesskade om noe skjer. Det har vi sett noen eksempler på hos leger som også har det med å være på jobb på helt feil tidspunkter i forhold til hva som står i arbeidsplanen, har man fri så er man ikke dekket og får dermed mye dårligere ytelser enn om man også offisielt hadde vært på jobb.

Gammel 22-08-14, 09:48   #128
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Godt poeng, Katta.

Gammel 22-08-14, 09:48   #129
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Skolen har forresten "Det er lov å gå på trynet" som oppsummering av sin pedagogiske plattform.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 09:48   #130
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ikke sant? Jeg får noen ganger følelsen av at det er litt tabu å si at man ikke ønsker å tilbringe fritid med elever. (Typisk er jo 17.mai, der jeg har hørt foreldre bli oppriktig sure da det ikke passet for en lærer å være med selv om han ble tilbudt betaling.) Jeg er glad i elvene mine og reiser mer enn gjerne på tur med dem i skoletiden, kunne sikkert slengt inn en fredag-lørdag overnatting også, men en hel friuke? Nope. Den vil jeg mye heller tilbringe med egne barn.

noen:

Det er helt sikkert lærere som gjerne tilbringer fritid med elever og foreldre også, men de har gjerne ikke egne barn og familie som heldigvis også for lærere stort sett står minst ett hakk over på rangstigen.

Gammel 22-08-14, 09:50   #131
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er helt sikkert lærere som gjerne tilbringer fritid med elever og foreldre også, men de har gjerne ikke egne barn og familie som heldigvis også for lærere stort sett står minst ett hakk over på rangstigen.

Og jeg som trodde at lærerne til barna mine elsker mine barn høyere enn sine egne. Fastlegen også selvfølgelig.

Gammel 22-08-14, 09:54   #132
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg er jo imponert over hvor engasjert enkelte lærere blir i ungene mine og synes jo det er kjempefint, men jeg håper jo de da er jevnt over mer engasjert i sine egne.

Gammel 22-08-14, 10:00   #133
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Det leserinnlegget vises en komplett manglende forståelse for hva det vil si å ha dårlig råd eller slite med utfordringer som kan gjøre det vanskelig å delta. Og det er for så vidt forståelig at ikke alle foreldre klarer å se at 8000 er en umulig sum for en del barn. Det er lett å tro at alt er snakk om prioriteringer når man sitter greit i det selv eller har andre ressurser enn økonomiske å spille på. Men det er derfor det er så utrolig viktig at skolen tar ansvar for gratisskoleprinsippet. For skolen må ha kunnskap om den slags og må være den instansen som tar ansvaret for å hevde prinsippet på vegne av elevene. Synes jeg.

Gammel 22-08-14, 10:00   #134
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Jepp, men jeg vet om lærere uten barn (på barneskolen, der er det mest aktuelt) som føler seg presset til f.eks. 17.mai- deltakelse "du har jo ikke egne barn?", har også hørt foreldre bli snurt/forundret over at læreren uten barn ikke stilte mens læreren med barn gjorde det. Poenget er jo at man stiller om man har lyst/tid/ork, og så må det være helt greit om det ikke passer. Også en barnløs lærer kan ha interesser som rager høyere enn elevene når han har fri.

Gammel 22-08-14, 10:12   #135
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Det lesebrevet var helt rart. Det var snakk om en egenandel på 1500 kr. Hvor kom da de andre pengene fra mente de?

Gammel 22-08-14, 10:13   #136
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest jo det er rart at ikkje læraren har reagert på opplegget. Samtidig veit eg at det er mange skular kor det er sterke tradisjonar for å omgås gratisprinsippet. Ein ungdomsskulelærar eg kjenner, sa ein gong: "...og så informerer jeg om gratisprinsippet på foreldremøtet, før jeg sier at jeg går ut av rommet og gir dem tjue minutter til å snakke om 10.klasse-tur."

Eg tenker at då er det i realiteten i skulen din regi.

Og når eg les det lesarinnlegget, tenker eg at mellom linjene (en del bestemte seg tidlig for å ikke være meg), så ser det jo ut som om det har vore reaksjonar på pris.

På mange måtar tenker eg at det er bra at denne saken blir slått opp såpass stort. Det vil, håper eg, føre til ei innstramming frå skuletilsette. Sjølv kan eg ikkje forstå korleis ein lærar kan bli med på eit slikt opplegg. Men eg tenker og på all tid saman med elevar som jobb.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 10:15   #137
noen
This is normal!

noen sin avatar

Standard

Det lesebrevet var helt rart. Det var snakk om en egenandel på 1500 kr. Hvor kom da de andre pengene fra mente de?

Det sto noe om konglesamling.

For å være mer alvorlig - slik jeg oppfatter det skulle resten av pengene samles inn gjennom elevenes arbeid på ulike måter.

Sitat:

Elever satte selv opp plan for innsamling som innebar blant annet: månedlig flaskeinnsamling, salg av middag på skolen der de har laget plakater og invitasjoner, laget middag og kaker, stått for servering, vasket opp og samlet inn premier til lotteri. I tillegg har elevene solgt konvoluttlodd. Noen har også samlet kongler, måket snø, tatt malingsjobber, gjort hagearbeid med mere.

I tillegg kommer lommepenger, vil jeg tro.

Det leserinnlegget og noen av kommentarene er trist lesing, synes jeg. Snakk om manglende forståelse for andres situasjon.

Gammel 22-08-14, 10:15   #138
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Hm...Fra 8000-1500, liksom? Og som noen kommenterte under: Pengene burde vært satt inn på en felles konto og så kunne de bestemt turen ut fra hvor mye de fikk inn. Det blir også helt tullete å la flertallet bestemme hvor turen skal gå. Det er ofte flertallet som har mest penger, og hvor kult er det å si at "jeg vil ikke til London, men på telttur"...?

Gammel 22-08-14, 10:16   #139
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, men jeg vet om lærere uten barn (på barneskolen, der er det mest aktuelt) som føler seg presset til f.eks. 17.mai- deltakelse "du har jo ikke egne barn?", har også hørt foreldre bli snurt/forundret over at læreren uten barn ikke stilte mens læreren med barn gjorde det. Poenget er jo at man stiller om man har lyst/tid/ork, og så må det være helt greit om det ikke passer. Også en barnløs lærer kan ha interesser som rager høyere enn elevene når han har fri.

Eg hadde tenkt å stille frivillig i 17.mai-tog, fordi det var greit med litt ekstra timar før ferien. Men eg lot vere, fordi eg møtte denne argumentasjonen.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-14, 10:16   #140
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Der er du inne på noe jeg lurer på.
Hva skjer med barn som bor i for eks. barnevernsinstitusjon eller i asylmottak når det legges opp til slike dyre klasseturer? Finnes det ordninger for å dekke slike utgifter? Hva med barn av foreldre som lever på sosialstønad?

Barn i barneverninstitusjon/fosterhjem vil nok få dekket noe slikt, mens jeg ikke kjenner til noen ordninger for barn i asylmottak. Barn som har barnevernssak, men bor hjemme blir en skjønnsmessig vurdering - de fleste steder vil de nok ikke få innvilget økonomisk støtte til en slik tur verken hos barneverntjenesten eller NAV.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.