Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-08-14, 22:44   #181
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ikke råd til klassetur - så utrolig modig å si ifra!

Jeg tror det varierer fra kommune til kommune, gjør det ikke? En av skolene min eldste var sammen med på leierskole fikk bare være der i to dager, de andre var en uke.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 01:23   #182
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jenta mi var fra mandag til fredag.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 08:52   #183
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er helt vilt med turer til 7000 + 7000 for foreldre + at de må bruke en uke av ferien sin på dette. For mange vil det uansett ikke være aktuelt og noen kanskje dropper ferie med resten av familien sin for å få til dette.

Jeg synes det er OK med dugnad for å skaffe penger til busstransport og en rimelig overnatting i Norge et sted. Slik at det er realistisk å kunne skaffe dette inn uten at man må jobbe nærmest dag og natt i årevis på dugnad. Litt vaffelsalg og en varetelling her eller der.

Vi har jo den fantastiske naturen i Norge. Man kunne tenke seg en tur hvor man overnatter ute i naturen, eller finner turisthytter.

Gammel 28-08-14, 11:18   #184
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Vi gikk forresten over Besseggen på ungdomsskolen. Fantastisk tur!

Gammel 29-08-14, 10:16   #185
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vi har jo den fantastiske naturen i Norge. Man kunne tenke seg en tur hvor man overnatter ute i naturen, eller finner turisthytter.

Den nyeste og flotteste er etter sigende RabothyttaHelgeland. Til og med jeg fikk lyst å dra dit, når jeg så bilder på nett.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 10:18   #186
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Da jeg gikk på ungdomsskolen var vi på utveksling hos en skole i en annen landsdel, som bodde svært annerledes enn oss, og sov hos dem. 3 netter. Kjempespennende!

Gammel 29-08-14, 10:26   #187
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Ulempen med fjelltur er at det fremstår som gratis. Det kreves en del utstyr og da er man avhengig av noen man kan låne av. Ikke alltid like lett.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 10:30   #188
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Ulempen med fjelltur er at det fremstår som gratis. Det kreves en del utstyr og da er man avhengig av noen man kan låne av. Ikke alltid like lett.

Ja, det er sant. Jeg skjønner at det ikke er lett, men det må gå an å gjøre det billigere enn i eksempelet her i alle fall.

Gammel 29-08-14, 10:30   #189
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Det er sant. Prisen for en god sovepose, underlag, skikkelige fjellsko og annet nødvendig turutstyr tangerer fort prisen på en London-tur, hvis man ikke har noe av dette tilgjengelig eller har mulighet til å låne.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 10:35   #190
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har gratis fjelltur med overnatting ei natt i niende i vår kommune. Da jeg dro med mine måtte jeg snakke med hver enkelt om påkleding og utstyr og lånte bort både mannens, sønnens og datteras fjellsko. Det er ikke gratis med fjelltur og det er veldig tydelig hvem som har råd til utstyr og hvem som ikke har. For de det gjelder er penger penger om de må betale sko og sovepose eller flybillett.

Gammel 29-08-14, 22:52   #191
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Da jeg gikk på ungdomsskolen var vi på utveksling hos en skole i en annen landsdel, som bodde svært annerledes enn oss, og sov hos dem. 3 netter. Kjempespennende!

Dette høres veldig spennende ut!

Når det gjelder turutstyr syns jeg dette er et bra tiltak. De deler også ut klær til de som ikke har det. http://www.nesset.kommune.no/nyheter/utstyrspool.aspx

Gammel 29-08-14, 23:13   #192
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jepp, penger er penger, spiller ingen rolle om det er flybillett eller soveposer de skal gå til. Jeg har lånt ut mannens skisko, mine skisko, begge ungenes slalåmstøvler, mine langrennski etc til elever opp gjennom årene. Greit nok, men tar de fra meg flexitiden min, er det jamnt slutt.

:benytter enhver anledning til å slå et slag for den gode sak:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-14, 23:17   #193
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Dette høres veldig spennende ut!

Når det gjelder turutstyr syns jeg dette er et bra tiltak. De deler også ut klær til de som ikke har det. http://www.nesset.kommune.no/nyheter/utstyrspool.aspx

Det var det. Vi bodde ganske urbant, og reiste til et sted med skolebuss, gårder og ingen butikker, langt utenfor Røros. Herlig! Det triste var at de ikke fikk besøke oss i retur likevel, pga for urbant ( 2 mil utenfor Oslo). Super tur. Krevde dog dugnad pga togtur og litt sånn.

Gammel 30-08-14, 00:45   #194
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Greit nok, men tar de fra meg flexitiden min, er det jamnt slutt.

:benytter enhver anledning til å slå et slag for den gode sak:

Amen! Og et forsiktig hallelujah!

Gammel 30-08-14, 01:29   #195
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

7. klassingene her i kommunen får en uke leirskole dekket av kommunen. På skolen min er denne uka på høsten, og vi deler ut utstyrsliste allerede på foreldremøtet i mars, slik at familiene skal få god tid på seg til å skaffe det som trengs. I tillegg bruker 7. klassingene å ha en avslutningstur på vårparten. Denne sparer de til i fellesskap - hatten sendes rundt på konserter/forestillinger, klassen arrangerer kafé på åpen dag, noen velger å selge kjeks e.l. Hvor man reiser bestemmes ut fra hvor mye penger det er i kassen. Mitt forrige trinn kom seg til Åre - tog begge veier, en overnatting på hotell, badeland, alle måltider dekket. Det ble ca 800 per elev fra klassekassa - ingen egenandel. Andre klasser har vært seg i marka på lavvotur og lignende.

Gammel 17-09-15, 16:30   #196
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Dette blir vårt dilemma nå. Første foreldremøte i 8. klasse i dag. Svært taleføre pådrivere for slik tur. Jeg lurer på om jeg skal ta det opp nå på foreldremøtet, eller heller forfatte noe til skolens ledelse hvor jeg oppfordrer dem til å sette ned foten.

Sist redigert av banana : 17-09-15 kl 16:39.
banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 17:07   #197
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så utrolig fornøyd med vår skole, som informerte på første foreldremøte om at rammen for skoletur i 10. klasse var at turen skulle være gratis for alle, og som fortsatte med å snakke varmt om alternative reisemål innad i fylket. Skolen vår ligger i et forholdsvis pengesterkt område, så jeg var i utgangspunktet litt bekymret for at det var vanlig med luksusturer, men nei.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-15, 17:11   #198
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her var det første foreldremøte i 8. klasse i går - rektor fortalte at etter flere år med mye krangel om slike turer i foreldregruppa, hadde skolen for et par år siden tatt en beslutning om at det skulle være overnattingstur i rimelig nærhet med én overnatting i 10. klasse. Og sånn er det. Turen finansieres av 17. mai arrangementet klassen står for i 8. klasse. Helt super løsning, synes jeg.

Gammel 17-09-15, 17:56   #199
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er spent på hva som kommer til å skje på vår ungdomsskole. På første foreldremøte var temaet klassetur såvidt oppe ved at lærer informerte om at lærere ikke får permisjon med lønn for å være med på tur. Så fortsatte han å si at elever kan søke permisjon sånn og sånn, etter mitt skjønn opplyste han på en måte om hvilke smutthull man kan bruke for å dra på klassetur som før. Men det ble ingen respons eller diskusjon på det, og jeg er spent på om det kommer til å bli noe mas om tur. Eller selvsagt blir det vel det, hvis parallellklassene har hatt klassetur som tema - det vet jeg ikke enda.

Gammel 17-09-15, 17:59   #200
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Banana, jeg tror at jeg kommer til å henvende meg til kommunens skoleledelse (altså over skolenivå) dersom det kommer opp noe om tur som ikke er gratis og inkluderende for alle. Jeg vet at denne skolen har som tradisjon å samle inn pr elev, og da kommer man lett opp i situasjoner som i HI der elever ikke har råd til å bli med.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:02.