|
|||||||
| Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Hvordan ville dere taklet denne?Jeg har en venninne fra er annet land som jeg ble kjent med da vi studerte sammen i et tredje land. Vi har holdt kontakten sporadisk, og jeg regner henne som en god, men distansert venn. Vi snakkes via Facebook innimellom. Hun bor nå i et fjerde land (langt fra Norge) og har startet som livscoach. Det siste året har alle hennes henvendelser til meg vært om karrieren: om jeg kan like siden hennes, og om jeg kan spre info om den og hennes tjenester til mitt nettverk.
|
|
|
#2 |
|
Epikur
|
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg ville nok gjort det samme.
|
|
|
#3 |
|
Glamorøs
|
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Nei, det er nettopp det HV. Jeg må stå inne for det, og det kunne jeg ikke her. Men det syns jeg ikke jeg kan si, det hun driver med er ikke helt i pyramidekategorien heller.
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg hadde også valgt å holde litt avstand. Har en venninne som driver å selger produkter i pyramidekategorien og hun snakker om det h e l e tiden og det er så innlysende at hun egentlig kun kontakter meg for å få meg til å hive meg på.
|
|
|
#5 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg ville vært skeptisk til å bruke nettverket mitt til å spre info/reklame om ting jeg syns var langt mer spiselig enn coaching, så jeg skjønner deg godt. Hvis jeg skal promotere noe aktivt, skal det være noe jeg genuint tror på, og helst noe som jeg ville promotert uansett. Unntaket er når venner ber meg om å like den nye firmasiden deres; det har jeg lav terskel for. Jeg kan også klikke Liker på et par innlegg for å hjelpe promoteringen. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?
Men jeg hadde ikke sagt ja til en forespørsel om å hjelpe til med å promotere Dagens Næringsliv eller Godt Levert heller, som begge er produkter jeg abonnerer på og kunne finne på å snakke pent om på frivillig basis, så det er ikke bare "stå inne for"-greia for meg. Det er også et spørsmål om hvorvidt det er greit å være reklamekanal for sine egne venner. Og der skurrer det veldig for meg. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg forstår godt at du ikke vil anbefale noe du ikke står inne for. Jeg kan gjerne like sider i øst og vest, familiens firmaer og hobbyer og politikere av ymse slag. Det at man følger en side oppfatter jeg ikke som at man støtter og liker alt innholdet. Men når det kommer til å dele og anbefale, så vil jeg kunne så inne for det.
|
|
|
#8 |
|
intro
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg ville også gjort det samme som deg. Jeg synes det er OK å spørre om hjelp til å dele diverse ting man er opptatt av -typisk på FB-, og har gjort det samme selv (det handlet altså ikke om coaching |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Helt enig i det. De gangene jeg sprer info om egen virksomhet til mitt nettverk så velger jeg selvsagt bare dem jeg tror er genuint interessert og det kan være relevant for dem. Her så lurer jeg på om hun faktisk hadde fått beskjed om å bruke venner og kjente i promoteringsøyemed, men det er jo gjort med så lite finesse.
|
|
|
#11 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Nei, jeg synes ikke du er en dårlig venn. Man velger jo selv hva man vil poste på FB og det må jo være ting man selv kan stå inne for. Av og til er det jo greit å promotere venner, men jeg gjør det kun dersom det er av og til og det er ting jeg faktisk kan anbefale. Jeg har også fjernet enkelte som brukte sin private profil til å markedsføre bedriften sin i veldig stor grad. De kan gjerne be meg om å like siden til bedriften deres, men når de poster om det 7-8 ganger daglig på sin personlige profil blir det for mye. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Bedreviter
|
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Eg synest og du har takla det fint, så langt. Du er i alle fall ikkje dårleg venninne, du seier nei takk til å la deg utnytte.
|
|
|
|
#14 |
|
Slumrende Ullteppe
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Takk, det var en god vinkling! Siden dette tross alt ikke er en person jeg ikke må forholde meg til i hverdagen, og som jeg egentlig ønsker alt godt så vil jeg liksom ikke være alfor skarp heller.
Det er vel det jeg syns kjennetegner de aller fleste coacher jeg har vært borti.
|
|
|
#16 |
|
Borte
|
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg ville taklet det som deg, men uten å være like høflig tror jeg.
|
|
|
#17 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg er helt enig med deg og hadde sagt det samme.
|
|
|
#18 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hvordan ville dere taklet denne?Jeg synes det er helt innenfor. Jeg har en god venninne, barndomsvenninne, som er blitt healer på sine gamle dager. Hun er veldig klar over at det er noe som ligger langt utenfor hva jeg klarer å forholde meg til, og maser heldigvis ikke for at jeg skal like siden hennes eller på andre måter spre hennes glade budskap. Det er likevel en smule ubehagelig, for hun tror jo så intenst på det hun selv holder på med, og jeg vet jo at for henne er dette reelt og at hun tror på sine egne evner - hun er overhode ikke en som forsøker å lure andre (og hun har alltid vært en smule religiøs og med en hang til det overnaturlige).
|
![]() |
|
|