Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hettegensere til barnehagebarn?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-14, 12:31   #61
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hettegensere til barnehagebarn?

Og berre for å ha sagt det: Eg anser ikkje dei som nektar sine barn å ha på hettegenser som hysteriske.

Vi har alle ting som vi er litt ekstra opptatt av, gjerne på grunn av ulykker eller nesten-ulykker i nær familie eller omgangskrets. Eg har sikkert områder der eg beskyttar meir enn andre. Eg har f.eks store problemer med å la 10-åringen sykle i trafikken. Og årsaka ligg nok i at lillebroren min døydde i ei sykkelulykke då han var 13 år. No begynner eg å slite fordi veninnene får lov til å sykle til kvarandre og til butikken, så eg blir nok rett og slett nødt til å sleppe ho laus. Ho har vore på masse sykkelturar med pappaen og er grundig opplært i korleis ho skal forholde seg, men eg er livredd likevel. Ungar døyr i trafikken i dette landet kvart einaste år. Mange fleire enn dei som døyr på grunn av ein hettegenser. Men eg kan ikkje fortsette å nekte ho å sykle på trafikkert veg likevel, så der må eg jobbe litt med meg sjølv.
Det er veldig enkelt å kutte ut ein hettegenser. Sikkert enklare enn å nekte barna å ferdast i trafikken. Men i mitt hode blir sannsynligheten for at det skal skje noko når dei har på hettegenser liten samanlikna med sannsyligheten for at det skal skje andre ulykker, så eg har ikkje det like langt framme i tankane mine som trafikksikkerhet.

Det betyr ikkje at eg syns andre som lar sine 10-åringar sykle i trafikken er uansvarlige eller at eg syns dei som nektar barna å bruke hettegenser er hysteriske.

Gammel 18-08-14, 12:32   #62
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Men vil det ikke være samme problematikken med utejakker/dresser med hette da? Noen har jo hette med knapper, men slett ikke alle...

Jo. Ungene her har bare utetøy med hetter som kan kneppes av.

Gammel 18-08-14, 13:57   #63
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har ikke tid til å Google inngående, men jeg mener å ha lest at det aldri har vært hetten som er årsaken i dødsulykkene, men snoren i jakken eller hetten? Mine har aldri likt hettegensere, fordi det klumpet seg under ytterjakke osv, så jeg har aldri tenkt over dette. Men snorer i tøy generelt har jeg som regel alltid dratt ut.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 15:04   #64
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Simone, de fleste slutter gjerne å klatre i trær på et tidspunkt.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-14, 15:32   #65
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Ja, men eg trur ikkje det skjer når dei begynner på skulen, så eg tenker at barnehagebarn ikkje nødvendigvis er meir utsatt. Dei blir jo passa meir på enn skulebarn også.
Det er jo sjølvsagt individuelt når barn sluttar å klatre. Nokre barn begynner aldri å klatre og andre sluttar aldri, men eg trur det er ganske så vanlig å klatre til rundt 10-års alder. Kanksje endå lengre for dei mest aktive. Tiåringen min (jente) klatrar i alle fall endå og ho er ikkje spesielt aktiv av seg. Det har nok skjedd at ho har klatra med hettegenser/hettejakke på også. Vi har endt på legevakta ein gang på grunn av klatring i trær, men det var på grunn av pinne i auget, ikkje kvelning. Når ho klatrar er eg faktisk langt meir redd for at ho skal dette ned og skade seg enn for at ho skal bli kvelt. Men eg ville aldri latt ho klatre med sykkelhjelm eller snorer, så eg er jo på ein måte bevisst på kvelningsfare likevel. Eg oppfattar berre ikkje hette som like farlig som sykkelhjelm og snorer.

Gammel 18-08-14, 17:11   #66
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som sagt, min 5. klassing har akkurat begynt å få bruke hettegenser. Han klatrer ikke lenger i trær.

- No. 4 -
Gammel 18-08-14, 19:02   #67
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fakse, her.

Men vil det ikke være samme problematikken med utejakker/dresser med hette da? Noen har jo hette med knapper, men slett ikke alle...

Jeg kjøpte kun ytterklær med avtagbar hette. Ikke verre enn det.

Gammel 18-08-14, 23:41   #68
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Jo. Ungene her har bare utetøy med hetter som kan kneppes av.

Min har arvet en jakke med fast hette. Han har ikke fått brukt den i bhg. Jeg har lite lyst å la han bruke den på skolen.

Gammel 19-08-14, 00:11   #69
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jøss! Det har jeg aldri ofret en tanke i løpet av mine 18 år som forelder. Hm.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 11:28   #70
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Så lenge der herjet og styrte og klatret ute i trær, lekestativ og annet, så valgte vi bort klær med faste hetter på inne- og uteklær. Ofte vil jo hetter på gensere henge over jakken når de er ute, for at det ikke skal bli klumpete. Fra 3.-4. klasse har det blitt mer aktuelt å bruke, og da anså vi det også som greit.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-14, 16:10   #71
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Gjør de? Dette må jeg fortelle til trettenåringen. Og faren hennes på 40. :utiskogenoppitrærne:

Gammel 28-08-14, 14:26   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Gjør de? Dette må jeg fortelle til trettenåringen. Og faren hennes på 40. :utiskogenoppitrærne:

Og du tenker at de representerer de fleste?

- No. 4 -
Gammel 28-08-14, 14:30   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil tro at det er relativt vanlig for barn som er vant til å være ute i skog og mark å klatre i trærne etter tiårsalderen altså. Men når man blir eldre vil også hvordan men reagerer på å evt. henge fast i en hette endre seg og dermed ikke være like farlig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 14:32   #74
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

I barnehagen vår er det forbud mot å bruke hettegensere/jakker.
Jeg kjøper aldri ting med faste hetter, men det hender at han får av andre, da bruker vi det i tilfelle bare hjemme for her er han ikke ute uten tilsyn uansett.

Gammel 28-08-14, 15:22   #75
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Dette skjedde da eldstemann var helt liten og før han skulle begynne i barnehage. http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/03/27/365037.html så jeg var rimelig på tuppa av å ha det rette av klær og utstyr.
Vi som gikk hjemme med barna snakket masse om alt dette rundt bekledning og alt vi måtte ha, og ikke måtte ha.

Gammel 28-08-14, 15:41   #76
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Dette skjedde da eldstemann var helt liten og før han skulle begynne i barnehage. http://www.dagbladet.no/nyheter/2003/03/27/365037.html så jeg var rimelig på tuppa av å ha det rette av klær og utstyr.
Vi som gikk hjemme med barna snakket masse om alt dette rundt bekledning og alt vi måtte ha, og ikke måtte ha.

Jeg vil tørre å påstå at det at de var 3 voksne og FØRTI barn i mye større grad må sies å være mye skumlere enn hettegensere.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-08-14, 15:53   #77
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg vil tørre å påstå at det at de var 3 voksne og FØRTI barn i mye større grad må sies å være mye skumlere enn hettegensere.

Det reagerte jeg også på...

Gammel 28-08-14, 20:22   #78
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Liker ikke klær med hetter i det hele tatt egentlig. Hverken til ungene eller å bruke selv. Siste skrivet vi fikk fra barnehagen hadde også dette som eget punkt, at de helst så at vi unngikk å bruke hettegensere i barnehagen.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.