|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2013
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: hei :)
Nå spør jeg av ren nysgjerrighet. Hvordan har dere skaffet disse opplysningene om den plagsomme brukeren? Har vedkommende gitt det selv?
![]() |
#2 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De har vel tilgang til IP-adressen din, da. Og gjennom den klarer de muligens å finne ut hvem du er? Jeg kan fint lite om dette, men vi vet jo at det ikke er så lett å være anonym på internettet som det du tror.
![]() |
#3 |
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Såvidt meg bekjent er ikke koblingen mellom ip-adresse og hvem som er bruker allment tilgjengelig informasjon. Dette er opplysninger som er underlagt internettleverandørens taushetsplikt.
![]() |
#4 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eller så er det så enkelt at han/ho har registrert seg med ei ordentlig mail-adr, som har gitt dei eit namn?
![]() |
#5 |
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Personopplysninger som man gir fra seg for å delta i et nettsamfunn/nettforumm skal bare brukes til formål som er saklige og relevante for å utføre tjenesten. Skal opplysningene brukes til andre formål, må nettsamfunnet som utgangspunkt innhente brukernes samtykke. Jeg fant ingenting om dette verken i forumreglene eller i registreringsprosessen. Hva som er saklig og relevant er jo en konkret vurdering, og jeg tenker at foreldreportalen bør opplyse om det dersom de bruker den e-postadressen man registrerer seg med til å finne informasjon om brukerne som fullt navn, adresse, alder osv.
![]() |
#6 |
© All rights reserved
|
Eller siste hjelpemiddel: ring en venn. :vil bli millionær: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: hei :)Ørnekvinnen: Så vidt jeg vet er ikke epostadresser regnes som personopplysninger andre steder enn i systemer som knytter sammen personen med epostadressen. Samme gjelder andre data som feks mobilnummer. Det er sammenkoblingen innad i systemet som er problematisk. Det er ikke problematisk at personer selv informerer andre. Jeg har feks lov å fortelle både at jeg er sykemeldt, fødselsnummeret mitt, adressen min og mobilnummeret mitt. Et system som inneholder disse opplysningene (feks hos arbeidsgiver) kan feks ikke automatisk sette auto-replay på at jeg er sykemeldt i min epost. Eller overføre fødselsnummeret mitt til systemer i andre organisasjoner.
![]() |
#8 |
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Dette skjønte jeg ikke helt, him.
![]() |
#9 |
© All rights reserved
|
Men kan ikke også en forumeier/eier av en nettside se hvilken IP-adresse det postes fra? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|