Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Gave til egen konfirmant?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-14, 12:11   #81
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gave til egen konfirmant?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå spurte jeg strengt tatt ikke om ditt barn, men jeg vet at du og jeg tenker svært forskjellig når det kommer til pengebruk på gaver. Jeg tror vi rett og slett kommer fra ulike kulturer på det området.

Så du spurte om hvorfor du skulle gi gave til ditt barn? :forvirret:

Jeg tror vi kommer fra ganske like kulturer når det gjelder pris på gaver, det er jeg/vi som har brutt normen fra både oppvekst og omgivelser.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 12:12   #82
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser slike tråder og kjenner at jeg overhodet ikke har noe ønske om at ungene mine skal konfimrere seg. Vi kommer ikke akkurat til å promotere det som "en ting vi gjør i vår familie" akkurat.

Jeg fikk bunad av besteforeldrene mine. De hadde god råd.

Av moren min fikk jeg en språkreise som jeg selv betalte en del på og av faren min fikk jeg en kassegitar. I tillegg ble det holdt selskap hjemme hos mamma med mat som vi hadde bestilt. Jeg vet at konfirmasjonen gjorde et dypt innhogg i økonomien, og jeg hadde litt dårlig samvittighet. Men er var (og er) relativt god på dårlig samvittighet.

Gammel 04-09-14, 12:13   #83
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg tror vi kommer fra ganske like kulturer når det gjelder pris på gaver, det er jeg/vi som har brutt normen fra både oppvekst og omgivelser.

Let me rephrase: Vi lever i (har valgt) svært ulike kulturer i dag.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 12:58   #84
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Her er det svært få som får særlig pengegave om de får bunad som jo er svært kostbart. Den min datter vil arve av meg har en verdig på nær 30.000 med alt tilbehør.

Guttungen ønsker seg veldig bunad, men for en svær kar på snart 190,tynn som en stake har jeg ingen planer om å gi det ennå. Kommer nok heller til å sy til han senere hvis han fortsatt ønsker.

Det er tydeligvis store forskjeller på tradisjoner rundt konfirmasjon rundt om. Interessant å lese!

Gammel 04-09-14, 13:01   #85
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Uff. Vet ikke helt hvor det kommer fra men her er det også liksom satt en sum på 10.000,- som barna får fra foreldrene...
Jeg har en sparekonto til gutta og sånne ting, og også bidrag til lappen har jeg tenkt til å ta fra den kontoen.
Vi har 2 år igjen på sparing før første konfirmasjon.

Haha. Mine unger kommer til å bli skuffet, hvis de har slike forventninger. Det kunne ikke falle meg inn å gi dem et slikt beløp.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:03   #86
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Språkreise var et bra tips.

Gammel 04-09-14, 13:11   #87
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Min kommer ikke til å få 10.000 cash til konformasjonen. Hvorfor i all verden skulle han det?

Åå Det er bare så ufattelig uaktuelt kjenner jeg!

Jeg synes dere har fått til noe flott for gutten! Jeg blir faktisk nesten litt dårlig av alt dette oppstyret rundt konfirmasjon. Ho Hei! Vi er ikke kristne, men fest skal du få! Og mange tusen kroner! Det er jo tradisjon! Hurra!! :gjeld:

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:14   #88
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Borgerlig konfirmasjon her Han er døpt i kirken, men vil melde seg ut når han blir 15 år. Flott med selvstendige valg som jeg støtter han i, selv om jeg har min personlige tro. Han må velge det han selv mener er rett.

Gammel 04-09-14, 13:16   #89
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Ja jeg snakket ikke spesifikt om din altså med det siste jeg skrev.

Jeg konfirmerte meg selv borgerlig, men ja, det var ikke for noe annet enn penger hvis man skal være ærlig. Penger og gjøre NESTEN som de andre, uten å gjøre det på kristen måte? Jeg ville jo også feire at jeg var nesten voksen! Som de andre!

Jeg har ikke døpt mine. Om de vil konfirmeres kristelig må de virkelig VILLE det. Og da skal jeg støtte de.

Tre stk!
Gammel 04-09-14, 13:18   #90
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Ja jeg snakket ikke spesifikt om din altså med det siste jeg skrev.

Jeg konfirmerte meg selv borgerlig, men ja, det var ikke for noe annet enn penger hvis man skal være ærlig. Penger og gjøre NESTEN som de andre, uten å gjøre det på kristen måte? Jeg ville jo også feire at jeg var nesten voksen! Som de andre!

Ja, han er jo der han også. Som veldig, veldig mange av de andre på samme alder. Jeg er uansett glad han har tatt et valg om å ikke konfirmere seg i kirken når han føler at det er feil.
Jeg gleder meg veldig til konfirmasjonen, elsker å lage i stand selskaper og ikke minst å samle slekt og venner. Han er en veldig sosial ung mann med mange meninger, så det blir spennende å finne ut av dette sammen med han.

Gammel 04-09-14, 13:19   #91
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Lykke til! Jeg tror det blir flott slik dere har planlagt. Og gaven synes jeg også blir helt super, han blir nok veldig glad!

Tre stk!
Gammel 04-09-14, 13:29   #92
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg har ikke tenkt så mye på dette, mine har i tillegg skilte foreldre så her blir det i tilfelle gave fra mamma og gave fra pappa.

Men selv valgte jeg ikke konfirmere meg, fikk 6000 av foreldrene mine og bunad av bestemor (som hun hadde brodert). Det var for meg lite interessant hva andre hadde fått og det viktigste var at jeg selv hadde litt cash å bruke (på konserter og cder). Tror ikke vi skal legge alt for mye i hva andre får av x, y og z. Jeg kommer fra bygda med store familier (ikke vi) så det var noen svimlende pengesummer ute og gikk.

Gammel 04-09-14, 13:34   #93
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Litt sent å foreslå, men jeg begynte å spare 500 kr mnd fra januar det året barnet var 10 år. (dvs. jeg har allerede startet på barn nr.3, da vi må handle inn noe lengre i forkant). Vi må bare fordele ting.

Første utgift er allerede gått ut på eldstemor, der komplett sett på bunad er kjøpt inn og levert til brodering.

Vi skal dekke to bunader, dress og alt som skal til, 3 fester med lokale/koldtbord, samt at vi skal ha konfirmasjonene i en annen landsdel, og må forflytte oss alle 5 til og fra når den tid kommer.

Men selve festen blir nok ikke så stor. Vi er en liten familie, så jeg tror ikke vi blir totalt mer enn 25 personer. Dog tror jeg det blir en fin markering for dem.

Vi sparer litt på at noen i familien sikkert vil kjøpe noe av sølv til bunad i jule- eller bursdagsgaver. Noe har eldste også fra før, brukt til barnebunaden.

Jeg antar jentene får kanskje 5000 i tillegg til bunad, og poden får en del mer da han ikke får/vil ha bunad. Det med bunad var viktig for meg å få brakt videre. Siden vi bor her vi bor, og det er sterk bunadstradisjon i familien min, så var det et sterkt ønske hos meg at vi fikk til at jentene også fikk det.

Sist redigert av Dronningen : 04-09-14 kl 13:43.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:38   #94
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan får du gjennomført konfirmasjon i en annen landsdel enn din egen, Dronningen?

Gammel 04-09-14, 13:42   #95
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Let me rephrase: Vi lever i (har valgt) svært ulike kulturer i dag.

Oisann. Jeg trodde du mente oppvekst, ingen grunn til panikk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:44   #96
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har så smått begynt å tenkte på konfirmasjon. Vi har akkurat begynt å spare 3-400 i måneden, slik at ikke alt skal komme som et sjokk.

Vi kommer til å ha det hjemme, tenker jeg. Og lage mat og sånt selv, i tillegg til å tvinge venner til å hjelpe.

Jentene kommer til å få bunader + en gave. Penger eller en ting. Guttene får dress, så det blir jo pengemessig ikke helt rettferdig men det trenger det ikke å være. Jeg tenker å tilby dem bunad i 30- årsgave eller noe sånt.

De kommer ikke til å få i 10000-kronersklassen.

Gammel 04-09-14, 13:45   #97
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og Susse - gutten deres får en fantastisk gave!

Gammel 04-09-14, 13:46   #98
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hvordan får du gjennomført konfirmasjon i en annen landsdel enn din egen, Dronningen?

Jeg antar de følger undervisning (borgerlig eller kirkelig) her, men meldes samtidig opp til selve konfirmasjonen på Mo (Nordland). Når den tid kommer må jeg bare ta kontakt med de som arrangerer der, og få ordnet dette. Vi må jo tidlig vite datoer, slik at min mor kan booke lokale, og vi kan legge inn noe ferie i den perioden. Min mann gjorde det slik da han var konfirmant, da de hadde samme problematikk: Null familie der de bodde.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:52   #99
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Oisann. Jeg trodde du mente oppvekst, ingen grunn til panikk.

Øh, panikk? Nå tror jeg du leser meg med helt andre briller enn jeg skriver med.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 13:54   #100
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Det er det jeg har hevdet i denne tråden, men jeg føler at det bare blir mer og mer slått fast at jeg tilhører en sjelden rase.

Jeg er nokså på linje med Tallulah, tror jeg.

Bunad er en veldig fin gave. Mange som får bunad får ikke annen gave, det er helt klart.

Men de fleste gutter konfirmeres ikke i bunad, de konfirmeres i en ganske rimelig dress de stort sett vokser fra i løpet av 6-12 mnd etterpå. Jeg tror ikke man kan si at det er en tilsvarende fin gave?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:03.