Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-14, 16:03   #21
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Glemte og gjemte norske perler - anbefalingstråd!

Eg har litt nyare litteratur til lista:

Eg har blitt veldig begeistra for Hvis noen ser meg nå av Benedicte Meyer Kronenberg. Eg har nemnd ho i fleire trådar i det siste, så eg beklager viss eg går på repeat, men det er ei veldig fin bok.

Urd av Ruth Lillegraven er og ei flott bok. Det er eit episk dikt om to kvinner, Cecilie (vår samtid) og Sesselja (tidleg 1900-tal). Cecilie flytter inn i det gamle huset etter Sesselja. (Eg venter på årets Lillegraven-bok, Manilahallen, som skal komme i posten snart). Eg synest måten ho skriv forteljingar i diktform på er veldig spennande. Sjølv om det er dikt, er det veldig tilgjengeleg.

Merethe Lindstrøm og Per Petterson er jo nevnt over, men dei liker eg og veldig godt. Gaute Heivoll og Helga Flatland er eg og veldig begeistra for, men dei er kanskje ikkje "glemte og gjemte".

Og til slutt må eg bare trekke fram Liten av Nils-Øivind Haagensen. Ein veldig sterk roman, som ikkje er biografisk, men som har element frå forfattaren sitt liv i seg. Hovudpersonen heiter Nils Øyvind (utan bindestrek og med y), og som forfattaren har han og mista søstera si då han var fem år. Boka handler om Nils Øyvind då han var liten og etter at han har blitt voksen. Ganske klassisk "ung, utilpass mann"-tematikk, men samtidig er skildringane frå barndommen og særleg av barnets sorg og barnets observasjonar av dei voksne sin sorg veldig gode.

Eg sa til slutt, men eg kom til å tenke på Kjersti Skomsvold. Jo fortere jeg går, jo mindre blir jeg er ei veldig god og humoristisk skildring av ei gammal dame med angst for å gå ut frå leiligheita. Den kan og anbefalast.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 16:43   #22
Katinka
Skriv og skriv og skriv

Katinka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gammel 04-09-14, 16:59   #23
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer på om biblioteket mitt rett og slett er stedet jeg skal gå til for å sikre meg noen av disse nye norske perlene?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 17:12   #24
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Anne Karin Elstad har flere perler, synes jeg. De fire bøkene i serien om Innhaugfolket er mine absolutte favorittbøker, og jeg har lest dem flere ganger. Hadde alle fire bøkene hver for seg, men da de var lest i filler kjøpte jeg en bok med alle fire i. Har nettopp lest den for sikkert tiende gang.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 17:13   #25
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Anne Karin Elstad har flere perler, synes jeg. De fire bøkene i serien om Innhaugfolket er mine absolutte favorittbøker, og jeg har lest dem flere ganger. Hadde alle fire bøkene hver for seg, men da de var lest i filler kjøpte jeg en bok med alle fire i. Har nettopp lest den for sikkert tiende gang.

De har jeg også lest. Og Lena-bøkene.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 17:17   #26
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

De har jeg også lest. Og Lena-bøkene.

Jeg tror jeg har lest det meste av henne, faktisk. Og har likt alt jeg har lest.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-14, 19:32   #27
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg lurer på om biblioteket mitt rett og slett er stedet jeg skal gå til for å sikre meg noen av disse nye norske perlene?

Eller eBokBib. Der er det ganske mykje norsk frå 2012, 2013 og 2014 i alle fall.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:31.