Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om å kle av seg for å få fram et budskap

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-09-14, 16:06   #21
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskap

Sitat:

Målet med videoen er å bryte med den tradisjonelle oppfatningen av hva det vil si å være kreftsyk og vise hva fysisk aktivitet kan gjøre med kropp og sinn. Og ikke minst bevise at kreft ikke trenger å ta fra deg selvtilliten

Så vidt jeg skjønner, har de trent ganske hardt for å få til programmet, det er vel ikke noe man får til i en håndvending? Når det er sagt, hadde det vært mye kulere med Killimanjaro eller NY maratan eller noe mer ekstremt, så klart. Jeg bare tror ikke det er er innenfor rekkevidde for de fleste.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:09   #22
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror jeg bare kan signere noen og Mave. Jeg syns ikke det skal være nødvendig å se "making of"-filmen for å skjønne greia. Jeg er så innmari lei at kvinners viktigste verdi er å føle seg attraktive.

Nemlig. Det er det underliggende problemet og det er et kjempemessig samfunnsproblem som både har konsekvenser for likestilling i praksis og ikke minst så bidrar slike grunnleggende holdninger til en objektivisering som jeg synes er skremmende.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:09   #23
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Så vidt jeg skjønner, har de trent ganske hardt for å få til programmet, det er vel ikke noe man får til i en håndvending? Når det er sagt, hadde det vært mye kulere med Killimanjaro eller NY maratan eller noe mer ekstremt, så klart. Jeg bare tror ikke det er er innenfor rekkevidde for de fleste.

Jeg syns kanskje ikke man bør fronte dette som noe som skal være innen rekkevidde for de fleste heller. Det burde være helt uinteressant. Og det trenger ikke være ekstremt. Glede ved å ha en kropp som funker, til tross for kreft, eller til og med at det er en fordel å holde seg aktiv, til tross for kreft syns jeg er noe som kan illustreres på en mye bedre måte enn nærbilder av skrevet.

Ikke misforstå. Jeg syns det er fint å føle seg både pen og sexy, men det er den egenskapen som oftest knyttes opp mot kvinners verdi, så jeg syns ikke gud og hvermann bør velge ut det som det viktigste. Kanskje spesielt ikke knyttet opp mot det å føle seg frisk, fysisk aktivitet og selvtillit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:11   #24
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Målet med videoen er å bryte med den tradisjonelle oppfatningen av hva det vil si å være kreftsyk og vise hva fysisk aktivitet kan gjøre med kropp og sinn. Og ikke minst bevise at kreft ikke trenger å ta fra deg selvtilliten

Og da er det mest naturlig valget å lage en seksualisert video med lettkledde kvinner. Ikke noe viser selvtillit som det liksom.

Gammel 10-09-14, 16:22   #25
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Endelig! Jeg kjenner så mange som har likt på facebook, men jeg har ikke turt å debattere det for å unngå å føle meg hjerterå.

Jeg har mer sans for kreftpasienten jeg trener med, på ordinært treningssenter som kommer skallet, og tar pauser når hun trenger det fordi energien ikke er helt på topp. Det er flott at disse damene føler seg sexy - men trenger man en offentlig hyllest av den grunn? Videre sies det at de vises i alle former og fasonger - men det synes jeg virkelig ikke at de var? Og at "man" ikke føler seg kvinnelig uten hår - vis meg den som ikke fant Anbjørg nydelig og feminin.

Gammel 10-09-14, 16:31   #26
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Joa, men hva er det de kan? Se sexy ut! Ikke ting som det faktisk står respekt av.

I introen står det at åtte kreftpasienter "set out to remake one of the sexiest music videos ever, to show what physical activity can do to body and mind, to prove that cancer doesn't have to kill your confidence".

De syns altså at A) Prytz sin objektifiserende video er sexy, B) at kvinnelig fysisk aktivitet må knyttes opp mot å være sexy, og c) at kvinners selvtillit knyttes opp mot det å være sexy.

Jeg synes idéen om en tankevekkende parodi, men med en bunn av alvor, på Prytz videoen i utgangspunktet er god, men hvis det er slik i introen som du sier, mister den mye av poenget, synes jeg. Prytz-videoen er klein og innbød til, og ble heldigvis massivt parodiert da den kom. Og det å vise frem arrene og parykkene står som en stor kontrast til det glætte i den opprinnelige videoen. Disse kvinnene vil vise at de også har lov til å være sexy, ikke bare offer, og utvider rammene for forventninger til dansere såvel som kreftrammede. Deres budskap er at fysisk aktivitet kan være bra når man har kreft, bl.a. for å komme seg raskere etter endt behandling, men det akkurat disse "aerobics"- danserne gjør er jo satt ekstremt på spissen, og det skjønner folk.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:31   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Endelig! Jeg kjenner så mange som har likt på facebook, men jeg har ikke turt å debattere det for å unngå å føle meg hjerterå.

Jeg har mer sans for kreftpasienten jeg trener med, på ordinært treningssenter som kommer skallet, og tar pauser når hun trenger det fordi energien ikke er helt på topp. Det er flott at disse damene føler seg sexy - men trenger man en offentlig hyllest av den grunn? Videre sies det at de vises i alle former og fasonger - men det synes jeg virkelig ikke at de var? Og at "man" ikke føler seg kvinnelig uten hår - vis meg den som ikke fant Anbjørg nydelig og feminin.

Medienes bilde av hva som er "alle former og fasonger" er temmelig snevert.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 16:34   #28
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Jeg synes idéen om en tankevekkende parodi, men med en bunn av alvor, på Prytz videoen i utgangspunktet er god, men hvis det er slik i introen som du sier, mister den mye av poenget, synes jeg. Prytz-videoen er klein og innbød til, og ble heldigvis massivt parodiert da den kom. Og det å vise frem arrene og parykkene står som en stor kontrast til det glætte i den opprinnelige videoen. Disse kvinnene vil vise at de også har lov til å være sexy, ikke bare offer, og utvider rammene for forventninger til dansere såvel som kreftrammede. Deres budskap er at fysisk aktivitet kan være bra når man har kreft, bl.a. for å komme seg raskere etter endt behandling, men det akkurat disse "aerobics"- danserne gjør er jo satt ekstremt på spissen, og det skjønner folk.

Teksten jeg har skrevet står på starten av videoen. Den er jo slett ingen parodi! Om det var meninger er det i såfall en ekstremt dårlig jobb.

Gammel 10-09-14, 16:35   #29
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Takk! Jeg har tenkt dette en god stund. Jeg har imidlertid ikke sett videoen, så jeg kan ikke uttale meg spesifikt om den. Men jeg er så uendelig lei av fokuset på å vise frem nakne kropper, uansett form og fasong; det som virkelig hadde hjulpet på å minske kroppspresset var vel om det ble helt slutt på nakenfikseringen i media? I tillegg er jeg svært enig med Mave m.fl. om at kvinners viktigste verdi er å være/føle seg attraktive.

Gammel 10-09-14, 16:36   #30
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Jeg blir like provosert av den filmen som at man må "tenke positivt ellers dør man" holdningen. Det må da være lov å være kreftsyk og negativ, sliten, påkledd og lei uten at man skal føle seg mindreverdig. Jeg tror på en ærlig framstilling av sykdommen framfor en avkledd.

Gammel 10-09-14, 16:39   #31
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Det må da være lov å være kreftsyk og negativ, sliten, påkledd og lei uten at man skal føle seg mindreverdig.

Og det må være lov å være alt dette og fortsatt kunne ha selvtillit.

Gammel 10-09-14, 22:01   #32
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er så innmari lei at kvinners viktigste verdi er å føle seg attraktive.

Ja, der sa du det.

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg er for øvrig rimelig drittlei av "kjendiskvinner kler av seg for å vise naturlig kvinnekropp" og "se min naturlige kvinnekropp" og "naturlig og naken" og hva har du også.

"NAKENPROTEST!"

Jepp!

For å ikke glemme "Jeg har valgt det helt selv, jeg er ikke påvirket av noen!"

Ikke sant.

Som sagt, jeg synes ikke denne videoen er det verste jeg har sett, men at det er så fryktelig mange nakne damer i media, alltid med et "budskap" de åpenbart er avhengig av puppene sine for å få fram. : lei:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-09-14, 22:11   #33
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det er dumt at det fremstilles som det å være/føle seg attraktiv for kvinner er det viktigste. Samtidig må jeg si at i en verden hvor normalen har blitt trangere og trangere synes jeg det er fint på et vis at noen gir det uperfekte et ansikt. At folk får se en stomipose på en ung person. Får se et bryst som er operert vekk. Får se de fysiske skavankene som folk vanligvis skjuler så godt de kan. Jeg tror det er veldig viktig at sånt om ikke normaliseres så i hvertfall vises frem slik at folk har sett det og får håndtere følelsene sine foran et bilde istedenfor en ekte person. Jeg synes i overkant mange synes at mye er "ekkelt" og bør skjules.

Jeg synes også det er helt greit å si høyt at man har samme skrudde behov for å føle seg attraktiv selv om man har hatt en sykdom. Det er ikke sånn at man er bare glad for å leve, man ønsker også normalitet. Og normalitet for kvinner er dessverre denne kampen for å føle seg attraktiv. Jeg synes det er helt greit at det sies høyt også.

Så får man jobbe for at jenter kan få bygge det meste av selvfølelsen sin på helt andre ting enn utseende etterhvert, uten at vi reagerer for mye på at også kvinner med diverse skader og skavanker har det akkurat likedan som andre kvinner.

Gammel 10-09-14, 22:39   #34
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det Katta sa. Jeg tror det er utrolig vanskelig å sette seg inn i hvordan det føles å f.eks. fjerne et bryst. Å bli helt aseksualisert på grunn av sykdom. Å gå fra å være flott og sterk til kreftoffer.

Jeg skjønner motforestillingene, og jeg skulle gjerne sett at det ble tweaket litt annerledes. Men faktum består - Aktiv mot kreft har kjørt 10 for Grete i årevis. Det var dette som skulle til for å spotlighten på seg.

- No. 4 -
Gammel 10-09-14, 23:01   #35
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke problem med å forstå det, Candy. Jeg applauderer likevel ikke videoen. Akkurat som jeg ikke appkauderer lokale håndballag som selger halvsexye kalendere. For øvrig har jeg ikke fått med meg Saken. At det er sunt å trene, også for de med kreft? Det er jo ikke nytt? Hvilken forskjell gjør denne videoen, ut over at de som deltok sikkert hadde det gøy?

Gammel 10-09-14, 23:10   #36
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Jeg synes kalendere med håndballjenter er noe helt, helt, helt annet. Helt.

Hva poenget er? De vil drive frem sin sak og sin organisasjon?

- No. 4 -
Gammel 10-09-14, 23:17   #37
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ulike mennesker har ulik motivasjon for å vise frem kroppen sin, og spesielt i en setting tenker jeg at jeg ikke skal synse så mye om disse damenes valg.
Å oppleve et snev av normalitet, kanskje til og med sensualitet og å få vise det frem tenker jeg betyr såpass mye for mennesker som har måttet fjerne, legge til eller forandre på elementer på kroppen sin på grunn av alvorlig sykdom, så den mestringen denne videoen gir for disse gjør at jeg tenker at jeg ikke skal synse.

Gammel 10-09-14, 23:19   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg syns det blir utrolig patronizing om vi ikke skal kunne kritisere valg kreftpasienter har tatt.

Gammel 10-09-14, 23:21   #39
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Jeg unner absolutt disse, og alle andre damer, mestringsfølelse, helse og velvære. Men det betyr jo ikke at jeg trenger å like og kommentere saken som sådann, og å være enig i virkemidlene. Ting som legges ut på nett for å påvirke andre er jo høyst legitimt å mene noe om, synes jeg.

Gammel 10-09-14, 23:23   #40
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det blir utrolig patronizing om vi ikke skal kunne kritisere valg kreftpasienter har tatt.

Selvfølgelig. Men jeg synes alle fortjener at man forsøker å plassere det i riktig kontekst. De gjør noe som andre også gjør, noe som er blitt et vanlig virkemiddel. Jeg kan se for meg at å driste seg til å gjøre det alle andre gjør på tross av sykdommen kan være både riktig og viktig. Og jeg vet ikke helt om det er der slaget om nakenbildene bør stå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:57.