|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskap
Så vidt jeg skjønner, har de trent ganske hardt for å få til programmet, det er vel ikke noe man får til i en håndvending? Når det er sagt, hadde det vært mye kulere med Killimanjaro eller NY maratan eller noe mer ekstremt, så klart. Jeg bare tror ikke det er er innenfor rekkevidde for de fleste.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nemlig. Det er det underliggende problemet og det er et kjempemessig samfunnsproblem som både har konsekvenser for likestilling i praksis og ikke minst så bidrar slike grunnleggende holdninger til en objektivisering som jeg synes er skremmende. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns kanskje ikke man bør fronte dette som noe som skal være innen rekkevidde for de fleste heller. Det burde være helt uinteressant. Og det trenger ikke være ekstremt. Glede ved å ha en kropp som funker, til tross for kreft, eller til og med at det er en fordel å holde seg aktiv, til tross for kreft syns jeg er noe som kan illustreres på en mye bedre måte enn nærbilder av skrevet.
|
|
|
#24 |
|
This is normal!
|
Og da er det mest naturlig valget å lage en seksualisert video med lettkledde kvinner. Ikke noe viser selvtillit som det liksom.
|
|
|
|
#25 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapEndelig! Jeg kjenner så mange som har likt på facebook, men jeg har ikke turt å debattere det for å unngå å føle meg hjerterå.
|
|
|
#26 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg synes idéen om en tankevekkende parodi, men med en bunn av alvor, på Prytz videoen i utgangspunktet er god, men hvis det er slik i introen som du sier, mister den mye av poenget, synes jeg. Prytz-videoen er klein og innbød til, og ble heldigvis massivt parodiert da den kom. Og det å vise frem arrene og parykkene står som en stor kontrast til det glætte i den opprinnelige videoen. Disse kvinnene vil vise at de også har lov til å være sexy, ikke bare offer, og utvider rammene for forventninger til dansere såvel som kreftrammede. Deres budskap er at fysisk aktivitet kan være bra når man har kreft, bl.a. for å komme seg raskere etter endt behandling, men det akkurat disse "aerobics"- danserne gjør er jo satt ekstremt på spissen, og det skjønner folk.
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Medienes bilde av hva som er "alle former og fasonger" er temmelig snevert. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Glamorøs
|
Teksten jeg har skrevet står på starten av videoen. Den er jo slett ingen parodi! Om det var meninger er det i såfall en ekstremt dårlig jobb.
|
|
|
#29 |
|
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapTakk! Jeg har tenkt dette en god stund. Jeg har imidlertid ikke sett videoen, så jeg kan ikke uttale meg spesifikt om den. Men jeg er så uendelig lei av fokuset på å vise frem nakne kropper, uansett form og fasong; det som virkelig hadde hjulpet på å minske kroppspresset var vel om det ble helt slutt på nakenfikseringen i media? I tillegg er jeg svært enig med Mave m.fl. om at kvinners viktigste verdi er å være/føle seg attraktive.
|
|
|
|
#30 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapJeg blir like provosert av den filmen som at man må "tenke positivt ellers dør man" holdningen. Det må da være lov å være kreftsyk og negativ, sliten, påkledd og lei uten at man skal føle seg mindreverdig. Jeg tror på en ærlig framstilling av sykdommen framfor en avkledd.
|
|
|
#31 |
|
This is normal!
|
|
|
|
|
#32 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, der sa du det.
Jepp!
Ikke sant. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
maler
|
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapJeg er enig i at det er dumt at det fremstilles som det å være/føle seg attraktiv for kvinner er det viktigste. Samtidig må jeg si at i en verden hvor normalen har blitt trangere og trangere synes jeg det er fint på et vis at noen gir det uperfekte et ansikt. At folk får se en stomipose på en ung person. Får se et bryst som er operert vekk. Får se de fysiske skavankene som folk vanligvis skjuler så godt de kan. Jeg tror det er veldig viktig at sånt om ikke normaliseres så i hvertfall vises frem slik at folk har sett det og får håndtere følelsene sine foran et bilde istedenfor en ekte person. Jeg synes i overkant mange synes at mye er "ekkelt" og bør skjules.
|
|
|
#34 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapDet Katta sa. Jeg tror det er utrolig vanskelig å sette seg inn i hvordan det føles å f.eks. fjerne et bryst. Å bli helt aseksualisert på grunn av sykdom. Å gå fra å være flott og sterk til kreftoffer.
|
|
|
#35 |
|
Unik
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapJeg har ikke problem med å forstå det, Candy. Jeg applauderer likevel ikke videoen. Akkurat som jeg ikke appkauderer lokale håndballag som selger halvsexye kalendere. For øvrig har jeg ikke fått med meg Saken. At det er sunt å trene, også for de med kreft? Det er jo ikke nytt? Hvilken forskjell gjør denne videoen, ut over at de som deltok sikkert hadde det gøy?
|
|
|
#36 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapJeg synes kalendere med håndballjenter er noe helt, helt, helt annet. Helt.
|
|
|
#37 |
|
Rockesøster
|
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapJeg tror ulike mennesker har ulik motivasjon for å vise frem kroppen sin, og spesielt i en setting tenker jeg at jeg ikke skal synse så mye om disse damenes valg.
|
|
|
#39 |
|
Unik
Sv: Om å kle av seg for å få fram et budskapJeg unner absolutt disse, og alle andre damer, mestringsfølelse, helse og velvære. Men det betyr jo ikke at jeg trenger å like og kommentere saken som sådann, og å være enig i virkemidlene. Ting som legges ut på nett for å påvirke andre er jo høyst legitimt å mene noe om, synes jeg.
|
|
|
#40 |
|
maler
|
Selvfølgelig. Men jeg synes alle fortjener at man forsøker å plassere det i riktig kontekst. De gjør noe som andre også gjør, noe som er blitt et vanlig virkemiddel. Jeg kan se for meg at å driste seg til å gjøre det alle andre gjør på tross av sykdommen kan være både riktig og viktig. Og jeg vet ikke helt om det er der slaget om nakenbildene bør stå.
|
![]() |
|
|