|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
snur
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingYngste går nå i 5. og har først i år startet med dusjing etter gym. Nå har de gym i siste time og de som har fotballtrening senere på dagen (både jentelaget og guttelaget har trening den dagen) slipper å dusje.
|
|
|
#22 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om dusjing etter kroppsøving
|
|
|
#23 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingEg er enig med Nenne. Artikkelen var tullete. Kva med å ta tak i korfor barn og unge ikkje vil dusje i staden for å kutte dusjinga?
|
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Det kan jeg fortelle deg. Det er nesten ikke grenser for hvor kraftig det kan stinke i den aldersgruppen uansett hvor fantastisk hygiene man har og om man har dusjet bare en time eller to før gymtimen. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Pauset
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingMen det jeg ikke skjønner. Om man svetter i gymtimen, kjøler seg ned og skifter til rene klær (de man tok på seg på morgenen). Lukter man virkelig så mye da? Jeg har gjort dette etter kortere sykkelturer mange ganger (har blitt varm/litt svett), og med litt ekstra deodorant på, så mener jeg det er forsvarlig å vente med å dusje til kvelden. Har aldri fått noen klager på det. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
|
Ja det lukter til og med da. Mange gutter i puberteten svetter MYE og illeluktende og det er ille nok uten at de har trent i det hele tatt om de ikke skal kle seg i rene klær med en kropp belagt med masse svette som lukter. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Men jeg skjønte det ikke slik at det var noen issue. Poenget var vel å belyse nødvendigheten av dusjingen. Jeg skjønner jo at tenåringer kan stinke, men her var det vel snakk om mindre barn? |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg spør av oppriktig interesse og ikke for å kverulere: Er det ikke gammel svette som lukter, og ikke ny? Kommer ikke lukta pga bakterier? Jeg skjønner at man svetter etter en treningsøkt, men kan det stinke hvis man dusjet om morgenen og ikke svettet før gymmen? |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Ferdiglada
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingEg kan berre snakke ut i frå mitt barn. Dusja om morgenen, reint treningstøy og lukte fælt etter trening.
|
|
|
|
#30 |
|
Pauset
|
Det var det jeg trodde og. Har aldri luktet noe ille av verken meg, kjærsten eller poden, det jeg har merket. Etter trening altså. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
Å ikke svette før gymmen er vel fysisk umulig for pubertetsgutter. |
|
|
|
|
|
#32 |
|
stille
Hvor: Tønsberg
Jeg synes det er flott at de tidlig får rutinene inn og at de dusjer etter gymtimene.
|
|
|
#33 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingBåde gutter og jenter kan stinke svette fra ganske tidlig. Vår 10-åring lukter ikke noe enda, men vi har et par nabojenter som gjør det. De går i samme klasse. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
villende
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingJeg syns det er helt rimelig å lære barn å dusje etter at de har svettet skikkelig. Og den vanen er det like greit at de får før de kommer i puberteten. Snupp er gjerne gjennomvåt etter en skikkelig fysisk økt. Han lukter fortsatt ikke, men når han kommer dit at han lukter er det helt greit at han har vent seg til å dusje sammen med de andre gutta. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Om dusjing etter kroppsøvingEg trur det med nakenhet bare blir verre jo eldre dei er, så dersom ein skal ha ungdomsskuleelevar til å dusje, må dei venne seg til det tidlig.
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Man lukter ikke vondt med en gang, men den nye svetten blir gammel fort, og da lukter det.
|
|
|
#39 |
|
Erfaren nok
|
Dette for meg og. MEN. Da må det være lærere til stede. Jeg hører historier om 15 3.-4. klassinger som dusjer alene, hvor stygge kroppskommentarer allerede er på plass. Og det er ikke en god tilnærming til nakenhet.
|
|
|
#40 |
|
This is normal!
|
Dette synes jeg er viktig også, og jeg tok det opp på foreldremøte på 4. trinn faktisk.
|
|
![]() |
|
|