Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om dusjing etter kroppsøving

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-14, 16:13   #21
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om dusjing etter kroppsøving

Yngste går nå i 5. og har først i år startet med dusjing etter gym. Nå har de gym i siste time og de som har fotballtrening senere på dagen (både jentelaget og guttelaget har trening den dagen) slipper å dusje.

Nå trenger hverken 10-åringen eller 13-åringen min dusje pga. svettelukt ennå, men de har som rutine og dusje etter trening noe som i praksis blir hver dag. Eller, 10-åringen må forresten dusje pga. fotsvette forresten. Fy som de føttene stinker!

Gammel 16-09-14, 17:05   #22
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

, men på den andre siden er det jo skandaløst lite svømming i norsk skole.

Vår skole har eget svømmebasseng så der har elevene svømming alle trinn, men ut fra hva jeg hører fra andre skoler er det ikke vanlig, dessverre.

Gammel 16-09-14, 17:28   #23
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er enig med Nenne. Artikkelen var tullete. Kva med å ta tak i korfor barn og unge ikkje vil dusje i staden for å kutte dusjinga?

Å hente 12-åringen og kompisene etter trening og kjøre med dei i bil i ti minutt er ei mare på grunn av lukta, tenk om 30 av arten skulle vore seks timar i et klasserom etterpå. :urk:

Gammel 16-09-14, 17:48   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser den, altså, og mange sjetteklassinger begynner å bli pubertale. Likevel tenker jeg at dersom man har normalt god hygiene i utgangspunktet, så er det vel begrenset hvor mye man stinker etter en gymtime?

Aner ikke, jeg jobber bare med småbarn.

Det kan jeg fortelle deg. Det er nesten ikke grenser for hvor kraftig det kan stinke i den aldersgruppen uansett hvor fantastisk hygiene man har og om man har dusjet bare en time eller to før gymtimen.

Jeg håper jo at ungene tar i litt i gymtimen på den alderen og blir svett.

Her har ungene svømming annenhver uke fra 1-10 klasse og der nytter det ikke å være dusjnekter.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 18:01   #25
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det jeg ikke skjønner. Om man svetter i gymtimen, kjøler seg ned og skifter til rene klær (de man tok på seg på morgenen). Lukter man virkelig så mye da? Jeg har gjort dette etter kortere sykkelturer mange ganger (har blitt varm/litt svett), og med litt ekstra deodorant på, så mener jeg det er forsvarlig å vente med å dusje til kvelden. Har aldri fått noen klager på det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 18:13   #26
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men det jeg ikke skjønner. Om man svetter i gymtimen, kjøler seg ned og skifter til rene klær (de man tok på seg på morgenen). Lukter man virkelig så mye da? Jeg har gjort dette etter kortere sykkelturer mange ganger (har blitt varm/litt svett), og med litt ekstra deodorant på, så mener jeg det er forsvarlig å vente med å dusje til kvelden. Har aldri fått noen klager på det.

Ja det lukter til og med da. Mange gutter i puberteten svetter MYE og illeluktende og det er ille nok uten at de har trent i det hele tatt om de ikke skal kle seg i rene klær med en kropp belagt med masse svette som lukter.

Det kan ikke sammenlignes med hvordan for eksempel jeg svetter nå i en alder av nær-40.

Gammel 16-09-14, 19:18   #27
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg er enig med Nenne. Artikkelen var tullete. Kva med å ta tak i korfor barn og unge ikkje vil dusje i staden for å kutte dusjinga?

:

Men jeg skjønte det ikke slik at det var noen issue. Poenget var vel å belyse nødvendigheten av dusjingen. Jeg skjønner jo at tenåringer kan stinke, men her var det vel snakk om mindre barn?

Jeg fatter ikke hvorfor andreklassinger skal bruke halve gymtimen på å dusje.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 19:22   #28
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spør av oppriktig interesse og ikke for å kverulere: Er det ikke gammel svette som lukter, og ikke ny? Kommer ikke lukta pga bakterier? Jeg skjønner at man svetter etter en treningsøkt, men kan det stinke hvis man dusjet om morgenen og ikke svettet før gymmen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 19:27   #29
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kan berre snakke ut i frå mitt barn. Dusja om morgenen, reint treningstøy og lukte fælt etter trening.

Gammel 16-09-14, 19:32   #30
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spør av oppriktig interesse og ikke for å kverulere: Er det ikke gammel svette som lukter, og ikke ny? Kommer ikke lukta pga bakterier? Jeg skjønner at man svetter etter en treningsøkt, men kan det stinke hvis man dusjet om morgenen og ikke svettet før gymmen?

Det var det jeg trodde og. Har aldri luktet noe ille av verken meg, kjærsten eller poden, det jeg har merket. Etter trening altså.

Det er et unntak, og det er en syntetisk Niketrøye jeg har brukt ganske mye. Den lukter vondt etter kort tid.. Kunne trenge en runde med eddikvann.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 19:50   #31
Guava

Guava sin avatar

Standard

Å ikke svette før gymmen er vel fysisk umulig for pubertetsgutter.

Jeg hadde IKKE holdt ut å oppholdt meg i et trangt klasserom sammen med 10-15 pubertale gutter som ikke hadde dusjet etter en skikkelig svetteøkt selv om de aldri så mye hadde dusjet om morgenen.

Gammel 16-09-14, 20:14   #32
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er også delt, men tror jeg lander på at jeg syns de skal dusje. Argumentene mine er som følger:

• Om de begynner med dusjing relativt tidlig kan dette kanskje motvirke sjenertheten mot å være nakne sammen enn om de skal begynne med det i starten av puberteten.
  • Ikke alle barn lærer god hygiene hjemme og for dem kan dusjingen på skolen være viktig, både som vane og signaleffekt. Jeg syns ikke dette elementet er fullstendig overflødig i vårt samfunn.
  • Barn utvikler seg i ulik takt, og det er ikke alle tredjeklassinger som ikke stinker etter fysisk aktivitet.

Jeg synes det er flott at de tidlig får rutinene inn og at de dusjer etter gymtimene.

Jeg har fulgt en gruppe jenter i trening siden de var seks år, og det er flere av de som tidlig luktet svette etter en treningsøkt, og jeg kan ikke skjønne at det er noe bedre etter en dobbelttime i gym.

Gammel 16-09-14, 21:31   #33
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Både gutter og jenter kan stinke svette fra ganske tidlig. Vår 10-åring lukter ikke noe enda, men vi har et par nabojenter som gjør det. De går i samme klasse.

Her dusjer de etter gym fra 4.klasse. Svømming har de bare 7 ganger i året. Sånn siden det var nevnt her.

Jeg synes det er helt greit at de lærer seg å dusje etter gymtimene. Og enkelte barn trenger det lenge før 4.klasse. Det har vært tatt opp på foreldremøter hos oss hele veien. Barna klager hjemme på at det er noen i klassen som lukter og de vil ikke sitte ved siden av disse. Her sitter de to eller tre stk sammen.

Det tar litt tid, ja. Men de lærer seg vel å dusje og skifte raskere etter hvert? Og begynner de da med dusjing tidlig (før 4.klasse), så går det seg vel fort til?

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 22:02   #34
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det er helt rimelig å lære barn å dusje etter at de har svettet skikkelig. Og den vanen er det like greit at de får før de kommer i puberteten. Snupp er gjerne gjennomvåt etter en skikkelig fysisk økt. Han lukter fortsatt ikke, men når han kommer dit at han lukter er det helt greit at han har vent seg til å dusje sammen med de andre gutta.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-14, 22:04   #35
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hos storebror begynte de først å dusje nå i 4. klasse. De har ikke skiftet til gymtøy før heller faktisk. Jeg synes det er helt greit, men det var på tide å starte nå.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 00:33   #36
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Ja takk til dusjing etter gymtimene. Hilsen lærer med 34 sjetteklassinger i klasserommet.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 00:45   #37
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg trur det med nakenhet bare blir verre jo eldre dei er, så dersom ein skal ha ungdomsskuleelevar til å dusje, må dei venne seg til det tidlig.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 08:17   #38
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man lukter ikke vondt med en gang, men den nye svetten blir gammel fort, og da lukter det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 08:22   #39
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg er også delt, men tror jeg lander på at jeg syns de skal dusje. Argumentene mine er som følger:

• Om de begynner med dusjing relativt tidlig kan dette kanskje motvirke sjenertheten mot å være nakne sammen enn om de skal begynne med det i starten av puberteten.
  • Ikke alle barn lærer god hygiene hjemme og for dem kan dusjingen på skolen være viktig, både som vane og signaleffekt. Jeg syns ikke dette elementet er fullstendig overflødig i vårt samfunn.
  • Barn utvikler seg i ulik takt, og det er ikke alle tredjeklassinger som ikke stinker etter fysisk aktivitet.

Dette for meg og. MEN. Da må det være lærere til stede. Jeg hører historier om 15 3.-4. klassinger som dusjer alene, hvor stygge kroppskommentarer allerede er på plass. Og det er ikke en god tilnærming til nakenhet.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-14, 08:58   #40
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Dette for meg og. MEN. Da må det være lærere til stede. Jeg hører historier om 15 3.-4. klassinger som dusjer alene, hvor stygge kroppskommentarer allerede er på plass. Og det er ikke en god tilnærming til nakenhet.

Dette synes jeg er viktig også, og jeg tok det opp på foreldremøte på 4. trinn faktisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.