Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvor plassere seg på gang- og sykkelvei?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-14, 17:07   #1
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvor plassere seg på gang- og sykkelvei?

Hva er egentlig reglene for hvor man skal plassere seg på gang- og sykkelvei? Jeg har alltid tenkt at der er jo alle likeverdige trafikanter, så jeg har alltid holdt meg til høyre uansett om jeg har gått/jogget eller syklet. Men jeg har flere ganger på joggetur følt at jeg er i veien for både syklister og ikke minst rulleskiløpere. De på rulleski ser ut til å ville ha meg over på venstre side, men da vil jeg jo løpe mot de som kommer motsatt vei, noe som betyr at jeg må veive ut mot midten av gangfeltet hver gang jeg møter noen, og da har jeg jo straks en rulleskiløper eller syklist i ræven.

Jeg har prøvd å google, men finner ikke noe (mulig jeg er blind).

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 17:35   #2
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor plassere seg på gang- og sykkelvei?

Du er myk trafikant og alle de du nevner har vikeplikt for deg så du kan i praksis løpe hvor du vil. De SKAL også senke farten til GANGfart før de passerer.

Det er til og med nettopp falt en dom på dette, der en mann ble syklet ned nettopp fordi han vek til "feil" side. Syklisten ble domfelt og oppførte seg grovt uaktsomt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 17:39   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt på å bli kjørt ned av syklist i vår. Han ble skikkelig sur, og jeg ble ganske skremt. Da hadde jeg skjenet litt lenger ut i gangfeltet uten å se meg for. Så egentlig min feil, men han burde ha vært mer aktsom. Men det er de på rulleski som er verst. De kjører to i bredden og har "vide armer", slik at jeg ofte må uti grøfta for ikke å bli truffet av en stav. De viker virkelig ikke, altså.

Gammel 22-09-14, 18:34   #4
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker også at du er myk traffikant, og at de som sykler o.l skal være vaktsom. Men så klart har gående også litt ansvar for å se seg om.

Her i byen har jo syklinga tatt helt av, og det er ikke alltid like greit synes jeg. For dessverre er det mange syklister som tror de eier veien, selv om det er tilrettelagt sykkelvei.
Jeg holdt på å meie ned en fyr i dag, som istedet for å sykle inn på sykkelveien, la seg ved siden av bilen min i full fart (han kom ned en bakke/sykkelvei), og jeg skvatt skikkelig.

Tror vi nordmenn har mye å lære av feks danskene fortatt, når det kommer til det å ferdes i trafikken som syklist.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 18:38   #5
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men jeg vil vite om jeg faktisk skal ligge til høyre. At jeg skal se meg for uansett er jeg enig i, men jeg vil gjerne gjøre ting riktig

Gammel 22-09-14, 18:39   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syklist har vikeplikt for fotgjengere i felles gang- og sykkelfelt, har de ikke? Jeg skjelte ut en syklist som bitchet til meg fordi jeg visstnok tok for mye plass sammen med kofferten.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 18:42   #7
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men jeg vil vite om jeg faktisk skal ligge til høyre. At jeg skal se meg for uansett er jeg enig i, men jeg vil gjerne gjøre ting riktig

Det aner jeg ikke. Men for meg ville det vært helt logisk å gå til høyre.

Gammel 22-09-14, 18:47   #8
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Syklister har alltid vikeplikt for gående. I Oslo har de noen steder delt gang- og sykkelfeltet i to, så man bare må forholde seg til trafikanter av egen art. I teorien.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 18:53   #9
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Jeg holder meg også alltid til høyre. Forbikjøring/gåing til venstre. De med størst fart har mest ansvar for å ta hensyn.

Gammel 22-09-14, 19:09   #10
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men betyr det at gående kan gå hvor som helst? Både på høyre og venstre side? Eller midt på?

Gammel 22-09-14, 19:12   #11
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Men betyr det at gående kan gå hvor som helst? Både på høyre og venstre side? Eller midt på?

De kan gå i sikksakk.

Nei, jeg aner rett og slett ikke om det ER regler på dette. Men jeg tenker at det må være mest oversiktlig og logisk at de holder seg til høyre? Det er jo det «alle andre» regler går ut på liksom? Og så må de selv ta ansvar om de skal krysse da, og se om det kommer noen. Uansett vikeplikt så har man jo også plikt til å se seg for.

Gammel 22-09-14, 19:17   #12
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både som fotgjenger og syklist foretrekker jeg at alle holder til høyre på gang- og sykkelvei. Alt blir så mye mer forutsigbart da.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 19:43   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Det er jo det «alle andre» regler går ut på liksom?.

Bortsett fra når man går langs bilvei. Da skal du gå på venstre side, slik at du ser møtende trafikk.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 20:09   #14
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av M@M, her.

Jeg holder meg også alltid til høyre. Forbikjøring/gåing til venstre. De med størst fart har mest ansvar for å ta hensyn.

Samme her.

Jeg tror det ja. Så lenge du er på gangvei.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-14, 20:48   #15
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Bortsett fra når man går langs bilvei. Da skal du gå på venstre side, slik at du ser møtende trafikk.

Poeng

Gammel 22-09-14, 22:17   #16
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fra rettskraftig dom

Sitat:

Selv om både gående og syklende plikter å opptre aktsomt, skriver retten at syklende etter forskriftene regnes som kjørende og derfor må utvise stor aktsomhet når de passerer fotgjengere – uavhengig av om det er fortau, rene gangfelt eller kombinerte gang- og sykkelveier.
– Særlig gjelder det når syklister kommer bakfra. Dette samsvarer også med det skadepotensial de har i forhold til fotgjengere. Syklister er nærmere til å bære risikoen for skade dersom sammenstøt finner sted når de passerer fotgjengere bakfra, sier Hestnes.
Uten ringeklokke

Det var ikke ringeklokke på sykkelen. Derfor forsøkte syklisten å varsle Bradascio ved å rope for deretter å bremse ned til en anslått hastighet mellom 11 til 16,5 km/t. Det mener retten ikke var tilstrekkelig.
Farten skulle vært langt lavere–på linje med de 3–5 km/t fotgjengeren hadde – da syklisten passerte.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/b...el/a/23294391/

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 00:45   #17
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holder til høyre, men tror det er mer kutyme enten regel. Som floksa er inne på: fotgjengerne har lov til å vingle som de vil. Å holde til høyre er en ren høflig bonus.

Gammel 23-09-14, 00:49   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg holdt en gang på å bli gått ned av en dame på fortauet bak slottet. Jeg holdt meg da så langt inntil gjerdet jeg kunne - inn mot venstre ble det vel, og det oppstod en sånn pussig situasjon der begge tar et skritt til samme side 3-4 ganger. Damen brølte da "høyReRegel!" på en fryktinngytende sørlandsdialekt - men der stod den olme bikkja hennes, som i sin tur var årsaken til min beskjedne ferd langs gjerdet. Høyreregel eller ikke høyreregel - jeg kjenner at jeg fortsatt er sur.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-14, 00:51   #19
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og setningen "da får du holde bikkja på andre sida, kjerring!!" kommer man selvsagt ikke på der og da, ikke sant.

Gammel 23-09-14, 00:53   #20
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Joda, jeg klarte å få presset fram et vennlig "Der går det en hund".

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:40.