|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Off the map.
|
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerJeg er i mot kontantstøtten, men jeg synes det Støre lanserte nå var fornuftig. Altså høyere kontantstøtte de første månedene, altså i praksis den tiden fram til man faktisk får barnehageplass.
|
|
|
#22 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 uker
I mitt hode gjelder det ihvertfall høstbarna. Man må da selvsagt påregne å betale fra oppstart av barnehageåret, selvom plassen ikke tas i bruke før senere på høsten. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerJeg synes ikke noe om 1. september-regelen og mener det burde være barnehageplasser til alle 1. åringer. Når det er sagt så mener jeg samtidig at dette ikke skal gå på bekostning av permisjonstid, uavhengig fedrekvote. Og at fedrekvoten kuttes er bullshit.
|
|
|
#24 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Veldig enig. Fødselspermisjonen er mer enn lang nok som den er. Det må gå an å bruke pengene våre på en mer fornuftig måte enn på at foreldre skal gå hjemme med barna i årevis. De må gjerne gå hjemme, altså, men ikke på statens regning. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
I mål
|
Jeg er enig med deg. Jeg er også tilhenger av å være hjemme litt lenger enn til barnet er ett år om man kan. Storebror startet da han var 12 måneder, lillesøster da hun var 14. Om vi får flere barn, håper jeg vi greier vente til barnet er 16 måneder. Men jeg betaler gjerne for det selv. |
|
|
|
|
|
#26 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerJeg er også enig med Katta mfl. Vi bruker veldig mye penger på at friske mennesker skal gå hjemme med friske barn. Man må gjerne være hjemme så lenge man vil for meg, men det synes jeg at man må betale selv. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerJeg ser poenget til NHO men i et enda større fugleperspektiv ser jeg på dette som et kutt i et velferdsgode. Nå tror jeg ikke et sekund på at vi i all evighet kan beholde alle godene vi har her til lands men det er mange ordninger jeg mener bør kuttes før foreldrepermisjon.
|
|
|
#28 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerSelvsagt er det kutt i et velferdsgode, og vi må begynne å kutte litt etterhvert, og da tenker jeg på at en fødselspermisjon på godt over året er et fornuftig sted å begynne. Jeg kan ikke se for meg andre goder det ville vært mer fornuftig å kutte i, faktisk. Det burde vel være en smal sak å dele de resterende ukene mellom far og mor. |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Det er jo ikke alle som har mulighet til å ta ulønnet permisjon - ikke bare ut fra økonomisk perspektiv, men også med tanke på at man blir stående uten en del av rettighetene man som ansatt i lønnet permisjon har. Og man vet jo ikke nødvendigvis hvordan det blir å sende et barn som er 1 år i barnehagen før man står der. Videre syns jeg det blir feil å definere de 7 ekstra ukene som "noen få" da de tross alt utgjør over 10% av den totale permisjonslengden, og på et tidspunkt hvor barna gjerne enda er skeptiske mot andre enn foreldrene. Da tenker jeg at nesten 2 måneder kan utgjøre en stor forskjell (fra 12 til 14 måneder). |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Jeg er er helt enig i at det optimale hadde vært å tilbakeføre disse ukene til far, og å fjerne de øremerkede ukene til far syns jeg er superidiotisk. Men nå er det engang sånn da. Det er jo ikke snakk om å tilbakeføre dem til mor, hun har jo i utgangspunktet aldri hatt dem.
|
|
|
#31 |
|
Glamorøs
|
Nei, det er jo sant. Men forskjellen er vel om man mener at staten skal betale for dette, eller om dette er noe hver familie må ordne sjæl. Vi hadde ikke råd til forlenget permisjon, og når jeg ser tilbake så tror jeg det beste for Hiawata ville vært å være hjemme med faren sin eller meg til han var 18 måneder. Men jeg mener fremdeles ikke at det er statens ansvar å betale for. De aller fleste ettåringer greier seg utmerket i barnehage.
Det tror ikke jeg, og det tror ikke engang regjeringen som fjernet dem.
|
|
|
#32 |
|
maler
|
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerDet virkelig økonomiske problemet er det de som ikke har noe valg som har. De som har ettåring, men mangler plass. Jeg sympatiserer mer med dem enn med de som gjerne vil være lenge hjemme, men ikke tar seg råd til å være uten rettigheter.
|
|
|
#33 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Heeeelt enig! (Punktum |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Tidsklemma
|
Det er vel et fåtall som er uenige her.
|
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 uker(Æsj, jeg hadde greid å forfatte et noenlunde leselig innlegg til tross for 3 skravlekopper rundt føttene her, men så forsvant det da jeg greide å bla bakover i sidevisningene her uten vilje. Blæh!) |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerJeg må min side er veldig fornøyd med å putte en ettåring i bhg. Bare for å få frem en annen side. Mine unger er sosiale, trygge vesener som har blomstret i bhg. Man kan kanskje si at dette sier noe om meg som mor, men jeg mener jeg har gitt de dette grunnlaget sammen med faren de første 12 mnd. Vi har hatt en liten barnehage med trygge stabile voksne og få barn på avdelingen. Helt supert!
|
|
|
#38 |
|
|
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerKutt i fedrekvoten var hull i hodet og de burde heller prioritere flere barnehageplasser enn skattekutt. Snakket med en ordfører i dag som var veldig bekymret for årets budsjett da det vanker nedgang i inntekter som følge av skattelette. Barnehageplass for alle ettåringer uansett tid på året er noe som bør prioriteres. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
maler
|
Sv: NHO vil kutte foreldrepermisjonen med 7 ukerJeg tenker at foreldre må finne seg i å betale en barnehageplass de ikke bruker hvis de ønsker sikkerheten. Men det burde være mulig å melde seg på fra september eller januar og disponere en plass fra da.
|
|
|
#40 |
|
Bedreviter
|
Vi gjorde det da Minsta startet i barnehage: vi betalte for plassen fra august og til hun startet i januar. Vel anvendte penger for å sikre oss plassen. (Det var siste året det var mulig.) |
|
|
|
![]() |
|
|