|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
maler
|
- Bedre resultater med leksefri skolehttp://www.aftenposten.no/familie-og...cle7716732.ece
|
|
|
#2 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleInteressant. Jeg er enig med deg, jeg har aldri skjønt hvorfor man skal ha lekser. Jeg hadde mislikt å gå hjem fra jobb, ha litt fri og så begynt å jobbe igjen. Siden de også skal være med på ulike aktiviteter, må lekser gjøres på ugunstige tidspunkt. Jeg er for læring med mest mulig likt utgangspunkt og på tidspunkt der barna er opplagte.
|
|
|
#3 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleJeg er for leksefri skole, og gleder meg over disse resultatene. Jeg er for lengre skoledager, slik at barna får vært gjennom det de skal - også mengdetrening/repetisjon. Det er for meg fullstendig bakvendt at man skal sende barna hjem kl 13, hjem til tomt hus for å jobbe selvstendig med lekser - lekser som egentlig de i mange tilfeller trenger hjelp av voksne til. Ja, for det er ikke til å stikke under en stol at det forventes MYE mer av foreldre idag enn det gjorde før ift lekser. Så da blir ofte tiden etter skoletid brukt foran pc, PS eller tv - stikk i strid med hva som er anbefalt. Nei, når man legger opp til at begge voksne i en husholdning skal arbeide (og det er jeg absolutt for altså!), så må man gi barna et adekvat tilbud.
|
|
|
|
#4 |
|
.
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleFullstendig enig med IzziCreo. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleJeg lurer på hvordan man skal klare å gjennomføre heldagsskole, når man knapt får ansatt det man trenger av kvalifiserte lærere i dag. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleJa hvis det blir heldagsskole så er jeg helt for leksefri skole men så lenge de har så få undervisningstimer som de har i dag så skjønner jeg godt behovet for lekser.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleJeg tenker at det skal ikke være behov for lekser for å bøte på manglende undervisningstid i hvertfall. Greit nok med litt øving og terping, men ikke for å komme gjennom pensum.Det skaper for store forskjeller.
|
|
|
#8 |
|
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleJeg bruker ikke lekser for å komme gjennom pensum, det klarer vi fint i timene. I tillegg til at mine elever får bruke en god del tid hver uke til å gjøre lekse i timene. Jeg liker å være der når de jobber med matte, for da får de hjelp når de trenger det. Men jeg jobber på en ungdomsskole. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleInteressant. Hos oss har de droppet skriftlige lekser. De har lekser fortsatt, men det går på lesing, og innlæring av ulike studieteknikker. Skolen mener de får mer tid til å jobbe i timene, de "mister" ikke tid som går med til sjekking av lekser, diskusjoner om lekser som ikke er gjort osv. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
maler
|
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleMine unger har veldig lite lekser. Det tror jeg er godt for dem, men jeg føler jeg har litt lite kontroll. Men nå er ikke leksene til for å tilfredsstille mitt kontrollbehov heller.
|
|
|
#11 |
|
Sv: -Bedre resultater med leksefri skole3. klassingen min synes jeg har lite lekser, 7. klassingen har ganske mye. Men så synes han alt er mye. Minsten liker lekser. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sv: -Bedre resultater med leksefri skole
Dette er jo arbeidshverdagen til veldig mange lærere - kanskje det er derfor vi sverger til lekser? Fordi det er en naturlig måte å organisere dagen på for oss? Jeg har sannelig aldri tenkt på det før.
|
|
|
#14 |
|
|
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleJeg tenker at leselekse er viktig og at det kan være verdi i å ha noe å øve på hjemme. Gangetabell, gloser og sånt for eksempel. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
maler
|
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleNår jeg snakker om heldagsskole tenker jeg å legge det det måtte være behov for av leksetid innenfor vanlig arbeidstid, gjerne med en skikkelig pause med fysisk aktivitet midt på dagen. Jeg vet ikke om det er nødvendig å utvide skoletiden mye, men jeg tenker at lekser i stor skala ikke er så bra. Lekser er veldig mye kamp og slitne unger i mange hjem, og det er for mange unger som ikke har oppfølging hjemme som duger.
|
|
|
#16 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: -Bedre resultater med leksefri skoleVi har heldagsskole. Den inneholder en blanding av presentasjoner (av et tema eller et nytt materiell), av etterarbeid som de organiserer og står ansvarlige for selv og mer vanlig undervisning i fag som gym og musikk.
|
|
|
#17 |
|
I mål
|
Dette er jo arbeidshverdagen for veldig mange med barn. Uavhengig av jobb og yrke. Jeg hadde ikke valgt det sånn om jeg ikke hadde hatt familie, da hadde jeg sittet lenger isteden. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: - Bedre resultater med leksefri skoleAmen til IzziCreo og Katta! (Har ikke lest hele tråden)
|
|
|
#19 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
For så vidt enig her. Men det som er problemet er at når barna trenger hjelp, og framgangsmåten i matematikk er en helt annen enn den foreldrene lærte på skolen i sin tid (det er ikke at matematikken i seg selv behøver å være vanskelig, men det er vanskelig å hjelpe når man ikke kan framgangsmåten), og foreldrene ikke har tilgang til materiale om hvordan det gjøres i dag, så er ikke foreldre spesielt egnet til å hjelpe. Foreldre blir frustrert, barn blir frustrert og det blir et dårlig hjem-/skolesamarbeid.
|
|
|
#20 |
|
|
Heldagsskole fra 8-8.30-12 og 13-15 er vel ganske likt det offentlige skoler har? |
|
|
|
![]() |
|
|