|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Eg syns ikkje femteklassingen min har spesielt mykje lekser når eg samanliknar med det eg veit dei har på femte trinn på andre skular.
|
|
|
#23 |
|
maler
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Simone, det der minner meg om da jeg selv gikk på skolen og vi liksom skulle lære studieteknikk og teksten vi skulle bruke var så enkel at det var helt unødvendig med andre tilnærmingsmåter enn å lese gjennom for å lære den.
|
|
|
#24 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Hvordan klarte jeg å få den i feil tråd, tro?
|
|
|
#25 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Jeg skjønner vi er heldige med skole og lærer. Og vi har jo ikke kommet så langt opp i trinnene enda. Leksene til tredjeklassingen er nyttige, jeg har ikke sett en meningsløs lekse av typen skissert ovenfor, han kan stort sett gjøre de selvstendig (men jeg velger å delta på leseleksen for vi har fokus på å bli en bedre leser) og han får de unna på maks en halvtime.
|
|
|
#26 |
|
ctrl+z
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Gærninger.
|
|
|
#27 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Vi kjenner oss veldig igjen i denne kronikken, og vi har også barn i Osloskolen. Alle foreldre jeg har snakket med nikker gjenkjennende. Så det er mulig dette er i stor grad et Oslofenomen? Jeg har også venner som er lærere i Osloskolen, og føler at mye av dette er riktig. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Jeg synes ikke artikkelen er så langt fra sannheten her. Jeg har to barn og bare en av dem har fritidsaktivitet, og det to ganger pr uke.
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Stemmer ikke her, jeg er forsåvidt hjemmeværende så sønnen min er mye mer borte enn meg som nesten aldri må bort når han er hjemme. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
maler
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Jeg er enig i den beskrivelsen til Izzi Creo oppi med tanke på hvordan lekser er lagt opp for de yngste. Men nå har trondheimslærerne vært på studietur til Oslo og hentet inspirasjon.
|
|
|
#31 |
|
Elsker gamlis- godis
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Ja, ikke sant? Sånn er det her også, nabokommune til Oslo.
|
|
|
#32 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Vi er ikke helt der, men jeg kjente igjen mye. Vi har travle uker ja, og det er liten tid til bare 'å være'. Tida om morgenen anser jeg egentlig ikke som så mye 'sammen-tid'. Det er matpakker, ordning, og svisj så drar man. Jeg er hjemme ca. 16-16.30. Av og til før, og noen dager har jeg hjemmekontor. Mannen er hjemme 17. Til tross for noe 'leksetid' (ikke leksehjelp) for 4. klassingen, er det veldig mye som må følges opp av oss hjemme (leseskole). Vi skal lytte, støtte, spørre og forklare. Bistå til ordforråd og referanserammer. Skolen forventer foreldres involvering i mye. 2 av barna går på 2 dansetimer hver (bevisst valg da vi må prøve å få inn mer trening). Poden har som regel kamp en dag og trening en dag. Jeg husker perioden skolen var i streik. Herre gud for noen deilige dager - for oss voksne. Sist redigert av Dronningen : 06-10-14 kl 11:34. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Jeg kjenner meg godt igjen. Jeg er en voksen og skal ofte prøve å lage middag samtidig som jeg skal gjøre lekser sammen med to barn. Det sier seg selv at det ikke er like vellykket hver dag når jeg stort sett er hjemme klokken 17.
|
|
|
#34 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Artikkelen stemmer dessverre godt her. Ene er selvgående og trenger bare noe hjelp, men det er en del vi skal på banen også der, som det nevnes i artikkelen. Diskuter, drøft osv. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Synes dette var veldig sutrete. Jeg er alene med barna, og gjør alt selv. Det betyr også at de må være på SFO i løpet av min arbeidsdag, reisevei inkl. Men jeg er da sammen med barna mine - hver dag! Vi står opp sammen, går til skolen sammen, gjør lekser sammen, kjører på aktiviteter sammen - og på flere av aktivitetene er jeg også sammen med barna mine. Vi er sammen når vi lager mat, rydder og gjør ting ute og inne. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Skolen her er helt klare på at lekser skal være repetisjon, og det er det også. Vi tar lesingen, og ser over det andreklassingen gjør, men det tar kanskje 10 min daglig mandag til torsdag. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Men først, kaffe!
... Sist redigert av emm : 06-10-14 kl 12:06. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Det jeg synes er sytete, eller som jeg kjenner jeg lar meg irriterer av er det faktum at "kvalitetstid" tydeligvis blir definert ganske så snevert. Det å hente/bringe i barnehage, handle, reise til og fra aktiviteter, lekser osv. er jo de vanlige tingene vi gjør i hverdagen. Dette er jo også tid sammen.
|
|
|
#39 |
|
Absolute Beginner
|
Jeg mistror deg ikke på at det andre steder gir nytt stoff i lekser, om du leste innlegget mitt slik? Jeg snakket kun om skolen her. Det er mye som ikke fungerer så bra på den skolen, men den biten med at lekser er repetisjon er godt innarbeidet. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
|
Sv: Kun 45 minutter sammen med sitt barn?Vi har mye lekser på vår skole. |
|
|