Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-10-14, 11:08   #41
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Ebola - bør helsearbeidere få komme hit med smitte

Opprinnelig lagt inn av Bomull, her.

Hadde vi derimot snakket om folk som reiser/flytter utenlands uten å tegne forsikring, så er det noe helt annet - da er det nok ikke et eneste bein i kroppen min som føler med dem dersom de blir utsatt for en ulykke eller alvorlig sykdom. Da er man rett og slett bare veldig, veldig dum, ala idioter som Folk Føkking Flest. Og får smake sin egen medisin.
Men her er det snakk om folk som utsetter seg selv for fare i forsøk på å hjelpe andre - det er noe ganske annet. Det er selvsagt at vi hjelper dem om det skjer noe, akkurat slik de prøver å hjelpe andre!

Men altså: La oss si at vi fikk et par karer av typen "det er tøft å gjøre alt som er farlig" som reiste rundt på safari i Vest-Afrika og ble syke fordi de hadde vært dumme og uansvarlige. Skulle vi ikke akseptere ansvar for dem som norske statsborgere? Skulle de være igjen og belaste helsevesenet der de var? Eller ligge og dø i en grøft fordi de hadde vært dumme?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:10   #42
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men den første uka man er syk så arter det seg vel som forkjølelse/influensa, tror jeg? Og det er man jo hele føkkings tiden ( ), så det er jommen ikke lett å vite hva man har?

(Dette lå nemlig jeg og tenkte på sånn i ulvetimene i natt, mens jeg lå og hostet meg omtrent fordervet. Sånn "og så må jeg si farvel til barna gjennom en glassvegg! " )

Ja, så hvis man har vært i ordentlig nærkontakt med folk som har vært i Afrika, så bør man selvsagt være bekymret. Men så vidt jeg har forstått, blir du temmelig fort veldig syk, gjør du ikke? Den største smittekilden har vært usikret håndtering av døde.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:11   #43
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men den første uka man er syk så arter det seg vel som forkjølelse/influensa, tror jeg? Og det er man jo hele føkkings tiden ( ), så det er jommen ikke lett å vite hva man har?

(Dette lå nemlig jeg og tenkte på sånn i ulvetimene i natt, mens jeg lå og hostet meg omtrent fordervet. Sånn "og så må jeg si farvel til barna gjennom en glassvegg! " )

Det er fort gjort å få sånne tanker om man er litt skral, det er natt og man ikke har noen å prate med. Jeg trodde jeg skulle dø i sommer på ferie. (jeg trodde ikke det, men på natta så trodde jeg det, etter å ha lullet meg rundt i slike tullete "fantasier" en stund.

Hvis det kommer "tilfeller" av dette til Norge så antar jeg at det blir veldig strengt, og at man må isoleres hvis man blir syk. Noe ala det vi så under svineinfluensaen, bare strengere. Heldigvis er ikke dette like smittsomt.

Gammel 07-10-14, 11:13   #44
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Jeg er egentlig ikke spesielt bekymret for spredning av Ebola i Norge, så vidt jeg skjønner er det en sykdom som er ganske lett å beskytte seg mot i våre deler av verden. Det smitter vel ikke før man er symptomatisk? Jeg er litt bekymret over hva som har skjedd i Spania, hvis en sykepleierassistent som har vært i kontakt med én pasient 2 ganger har fått smitten, OG vært forskriftsmessig beskyttet - jeg håper vel at det siste ikke har vært tilfelle.

Jeg kan lite om virologi, men hvis et virus som Ebola muterer og blir luftbårent, eller på en eller annen måte gir en lengre, smittefarlig inkubasjonstid, er problemet et helt annet. Nå er det en akutt nødsituasjon i land med et totalt kollapset helsevesen, fordi vi ikke fikk bukt med det i tide. Det er klart vi må hjelpe, og det er klart de som hjelper må få all den hjelp det er mulig å gi dem.

Disclaimer: er ikke virolog, så dette er hva jeg tenker.

Ebola og det beslektede Marburgviruset har lav mutasjonsrate, ligger på mellom 4-8 x10exp(-4), og man har etter det jeg har lest ikke funnet klare bevis på at viruset har mutert i løpet av de tidligere utbruddene.

Dessuten så er man smittsom etter at symptomene kommer, i motsetning til svineinfluensa hvor man er smittsom før symptomene kommer. Så når man er klar over hva det er for noe så synker R0 (ratioen for hvor mange hver enkelt syk greier å smitte) til under 1, og den må være høyere.

Så de oppfyller ikke kriteriene for at det skal utvikle seg til en pandemi så lenge man har mulighet for å begrense smitte.

Hun spanske sykepleieren har garantert vært utsatt for feil på verneutstyr eller ikke fulgt retningslinjene.

Gammel 07-10-14, 11:18   #45
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, Esme. Jeg trøster meg med sånt som dette (fra @Vox via I fucking love science ):

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:19   #46
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Men altså: La oss si at vi fikk et par karer av typen "det er tøft å gjøre alt som er farlig" som reiste rundt på safari i Vest-Afrika og ble syke fordi de hadde vært dumme og uansvarlige. Skulle vi ikke akseptere ansvar for dem som norske statsborgere? Skulle de være igjen og belaste helsevesenet der de var? Eller ligge og dø i en grøft fordi de hadde vært dumme?

Kva er forskjellen på desse og ein som reiser til Thailand og blir alvorlig skada i ei motorsykkelulykke uten reiseforsikring?
Eg kan ikkje sjå at dei som blir smitt av Ebola skal vere i særstilling i forhold til andre.
Dersom du har reiseforsiking får du hjelp, uten har du eit problem.

Gammel 07-10-14, 11:20   #47
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir helt absurd å diskutere hvorvidt helsepersonell skal få hjelp eller ikke. Det er så selvfølgelig at jeg skjønner ikke at slikt i det hele tatt kan skape en debatt.

Jeg sitter å følger direktesendingen nå og ser innredningene ebolasmittede blir liggende i og i den forbindelse lurer jeg på hvor smertefullt dette er og om disse pasientene er bevisste hele tiden. Jeg skjønner symptomene, men i hvilken tilstand er pasienten? (jeg forstår jo at redselen for å dø er veldig tilstede).

Gammel 07-10-14, 11:28   #48
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Kva er forskjellen på desse og ein som reiser til Thailand og blir alvorlig skada i ei motorsykkelulykke uten reiseforsikring?
Eg kan ikkje sjå at dei som blir smitt av Ebola skal vere i særstilling i forhold til andre.
Dersom du har reiseforsiking får du hjelp, uten har du eit problem.

OK, jeg er totalt uvitende her. Hva skjer med en norsk statsborger som reiser til Thailand og blir alvorlig skada i ei motorsykkelulykke uten reiseforsikring? Må han/hun spjelke beinet sitt selv med plaster? Mitt inntrykk har vært at man stort sett alltid får nødvendig livreddende nødhjelp av nærmeste ambassade eller konsulat, men at man kan pådra seg store økonomiske forpliktelser knyttet til sykehusopphold uten forsikring.

Gammel 07-10-14, 11:33   #49
Simone

Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

OK, jeg er totalt uvitende her. Hva skjer med en norsk statsborger som reiser til Thailand og blir alvorlig skada i ei motorsykkelulykke uten reiseforsikring? Må han/hun spjelke beinet sitt selv med plaster? Mitt inntrykk har vært at man stort sett alltid får nødvendig livreddende nødhjelp av nærmeste ambassade eller konsulat, men at man kan pådra seg store økonomiske forpliktelser knyttet til sykehusopphold uten forsikring.

Du vil jo få hjelp av det Thailandske helsevesenet, men dersom du ønsker transport heim til Norge må du rekne med å betale ei rekning på fleire hundre tusen. Og dersom du har fått behandling på eit privat sjukehus i Thailand kjem det gjerne ei rekning derifrå også. Ein kan risikere at sjukehuset nektar å la deg reise før rekninga er betalt, så då må ein gjerne ta opp eit forbrukslån for å få betalt. Mykje billigare å kjøpe seg ei reiseforsikring!

Gammel 07-10-14, 11:37   #50
Simone

Standard

Og så vil eg tippe at frakt av Ebola-smitta kostar langt meir enn frakt av ein som er skada i trafikkulykke på grunn av alle smittehensyn ein må ta. Så det blir ekstra dyrt å få Ebola uten reiseforsikring.

Gammel 07-10-14, 11:41   #51
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Du vil jo få hjelp av det Thailandske helsevesenet, men dersom du ønsker transport heim til Norge må du rekne med å betale ei rekning på fleire hundre tusen. Og dersom du har fått behandling på eit privat sjukehus i Thailand kjem det gjerne ei rekning derifrå også. Ein kan risikere at sjukehuset nektar å la deg reise før rekninga er betalt, så då må ein gjerne ta opp eit forbrukslån for å få betalt. Mykje billigare å kjøpe seg ei reiseforsikring!

Nettopp.

Man kan gjerne være uansvarlig og/eller dum, det er ikke forbudt. Men det har en konsekvens. Du har ingen garantier for at uhell uteblir, nettopp derfor forsikrer man seg. Det er da bare rett og rimelig. Jeg forstår ikke at det er noe å diskutere.

Gammel 07-10-14, 11:41   #52
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så vil eg tippe at frakt av Ebola-smitta kostar langt meir enn frakt av ein som er skada i trafikkulykke på grunn av alle smittehensyn ein må ta. Så det blir ekstra dyrt å få Ebola uten reiseforsikring.

Å leie flyet den norske helsearbeideren kommer med koster 1,3 millioner, men å diskutere prislappen på det, blir også helt absurd i mine øyne.

Gammel 07-10-14, 11:42   #53
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Det blir helt absurd å diskutere hvorvidt helsepersonell skal få hjelp eller ikke. Det er så selvfølgelig at jeg skjønner ikke at slikt i det hele tatt kan skape en debatt.

Gammel 07-10-14, 11:47   #54
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Standard

Jeg argumenterer ikke mot reiseforsikring altså. Det skulle tatt seg ut!

Jeg bare lurer på om ikke staten til syvende og sist tar ansvar for borgere som har vært dumme og ufornuftige. Hvis en sånn motorsykkelturist ikke kan betale for seg og dermed ikke kommer seg ut av Thailand - stiller ikke ambassaden da opp på noen måte? Jeg trodde det var sånn, men jeg er åpen for at jeg tar feil, jeg har aldri researchet det på noen måte.

Ren idioti dekkes jo forøvrig ikke av reiseforsikringer heller, hvis man f.eks. deltar i risikosport gjør man vel det gjerne på egen risiko.

Gammel 07-10-14, 11:48   #55
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bare lurer på om ikke staten til syvende og sist tar ansvar for borgere som har vært dumme og ufornuftige. Hvis en sånn motorsykkelturist ikke kan betale for seg og dermed ikke kommer seg ut av Thailand - stiller ikke ambassaden da opp på noen måte? Jeg trodde det var sånn, men jeg er åpen for at jeg tar feil, jeg har aldri researchet det på noen måte.

Ren idioti dekkes jo forøvrig ikke av reiseforsikringer heller, hvis man f.eks. deltar i risikosport gjør man vel det gjerne på egen risiko.

Den medisinske behandlingen får du vel uansett. Det er vel regningen for den som skiller forsikring/ikke forsikring de fleste steder?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:48   #56
Simone

Standard

Joda, dei stiller opp. Men rekninga kjem også. Stod ein artikkel om det i VG for ei stund sidan:
http://www.vg.no/forbruker/reise/rei...ng/a/10080028/

Gammel 07-10-14, 11:53   #57
Simone

Standard

Eg har ein kollega og ei veninne som reiser uten reiseforsikring. Alle formaningar og råd preller av. Dei tenker berre at sannsynligheita for at noko skal skje er så liten at det ikkje er så nøye.
Når det gjeld veninna mi, som eg reiser på jentetur med ein gang i året, syns eg rett og slett at det er frekt og respektlaust ovanfor oss ho reiser med. Dersom ho skulle bli alvorlig sjuk blir det jo vi som må ta ansvar og eventuelt hjelpe til med å legge ut for medisinsk behandling dersom ho ikkje har pengar sjølv. Det har gått bra hittil, men det er jo berre flaks.
Kollegaen har eg reist med i jobbsamanheng, men på jobbreiser er ein kanskje forsikra gjennom arbeidsgiver? I alle fall i staten?

Gammel 07-10-14, 11:55   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kollegaen har eg reist med i jobbsamanheng, men på jobbreiser er ein kanskje forsikra gjennom arbeidsgiver? I alle fall i staten?

Statsansatte på jobbreise er forsikret, så det skal ikke være noe problem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-14, 11:56   #59
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, de stiller i liten grad opp. Du aner ikke hvor mange slike det finnes der ute - det er enormt mange. demått ehatt egen post på statsbudjsettet hvis staten/ambassaden skulle stilt opp. Ambassader finnes primært for diplomatiske forbindelser, ikke som utstrakt hånd til dumme folk. (Jeg har til dels jobbet med tematikken og hørt mang en sur turist)

Gammel 07-10-14, 11:58   #60
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Eg har ein kollega og ei veninne som reiser uten reiseforsikring. Alle formaningar og råd preller av. Dei tenker berre at sannsynligheita for at noko skal skje er så liten at det ikkje er så nøye.
Når det gjeld veninna mi, som eg reiser på jentetur med ein gang i året, syns eg rett og slett at det er frekt og respektlaust ovanfor oss ho reiser med. Dersom ho skulle bli alvorlig sjuk blir det jo vi som må ta ansvar og eventuelt hjelpe til med å legge ut for medisinsk behandling dersom ho ikkje har pengar sjølv. Det har gått bra hittil, men det er jo berre flaks.

Selvassurering kan være greit i noen tilfeller. Men reiseforsikring koster så lite i forhold til hva den dekker, så det synes jeg er direkte galskap.

Skulle det skje noe alvorlig kan man blir ruinert for resten av livet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.