Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-10-14, 09:22   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Flere privatskoler - påvirker det dine valg?

Lisa: Jeg er veldig prinsippielt enig med deg, men jeg kjenner at prinsippene sitter veldig løst når det kommer til egne ungers skolegang. Nærungdomsskolen er på rett vei, men om det går fort nok er jeg usikker på.

Forslag til åpning av privatskoleloven går på at skolene må ha en tydelig og annen profil enn vanlige skoler. De må enten ha et unikt tilbud (realfag, idrett, internasjonal el.), annen livsyn/religion eller ha en annen pedagogisk profil. Sånn sett er ikke tanken at man skal lage egne eliteskoler, men det kan jo fort skje allikevel.

Gammel 20-10-14, 09:32   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Forslag til åpning av privatskoleloven går på at skolene må ha en tydelig og annen profil enn vanlige skoler. De må enten ha et unikt tilbud (realfag, idrett, internasjonal el.), annen livsyn/religion eller ha en annen pedagogisk profil. Sånn sett er ikke tanken at man skal lage egne eliteskoler, men det kan jo fort skje allikevel.

Å få godkjenning til å starte privatskole er ikke vanskelig. De kravene du nevner kommer hvis privatskolen skal ha statsstøtte - dvs. at de får 85 % dekning i forhold til hva offentlig skole får per elev.

Livssyn og religion blir jo noe av det vanlige å basere det på. Men Humanistskolen fikk avslag. Litt usikker på status der, men det skulle vel tas videre som et brudd på menneskerettighetene - og strengt tatt kanskje også grunnlovsstridig. Med det sagt, her vil man da også fult legge opp til at muslimske skoler skal få støtte ettersom noe annet ville vært diskriminering - men slike skoler kan være svært uheldig for integreringen.

Gammel 20-10-14, 09:40   #3
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Lisa: Jeg er veldig prinsippielt enig med deg, men jeg kjenner at prinsippene sitter veldig løst når det kommer til egne ungers skolegang. Nærungdomsskolen er på rett vei, men om det går fort nok er jeg usikker på.

Ja, jeg skjønner veldig godt hva du mener i forhold til valg vi må ta for egne unger. Men jeg tenker på f.eks Tøyen skole, som nå endelig er på rett vei og har blitt et naturlig valg for mange familier i nærmiljøet (vi merker godt på vår skole at ikke like mange elever søkes vekk fra Tøyen lenger). Hvis det hadde blitt etablert en Montessoriskole på Tøyen for noen år siden tror jeg neppe det som skjer i dag ville ha skjedd. Veldig mange av de skolene med dårlig rykte i Oslo har det blitt jobbet veldig systematisk med i forhold til å bedre rykte og resultater. Jeg synes det er utrolig flott å se hvordan dette arbeidet gir gevinst, men det tar veldig lang tid og er svært krevende.
Jeg er veldig redd etablering av flere privatskoler vil være ødeleggende for dette. Men igjen, jeg sitter selv og lurer veldig på ungdomsskole og hva vi gjør men for meg ville alternativet vært å søke en annet "bedre" offentlig skole. Vi har jo fritt skolevalg i Oslo, så mulighetene er der utenom det private.

Gammel 20-10-14, 09:48   #4
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det er ikke noe tema for barne- og ungdomsskole her. Men det er jo fordi jeg vet at det er bra kvalitet på skolene som sogner til her.
Det kan være et tema for videregående. Vet at det er noen storebrødre av eldstemann sine kompiser som går på Oslo Handelsgym uten at jeg vet verken hvorfor, prisen eller om det er noe mer spesielt/linjevalg med den skolen.

Nå gikk jeg akkurat inn for å søke opp skolen og den ligger visst under Oslo kommune sin nettside så da er den vel ikke privat da?

Gammel 20-10-14, 09:52   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

18 000 er overkommerlig, ja. Men det må vel være en av de billigste privatskolene? Finnes det noen oversikt?

Nei, du må inn på de ulike skolene å se. St. Sunniva koster f.eks. 1900,- i måneden på ungdomskolenivå, KG koster 16.000 i året på VGS, Steinerskolen koster mellom 20-25.000 i året.

Så det er ikke fryktelig dyrt å gå på en statstøttet privatskole.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:56.