Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Ny bærbar med merkelige enheter

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-14, 10:08   #1
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Ny bærbar med merkelige enheter

Litt usikker på hvordan jeg skulle forklare problemet i tittelen. Jeg kan fint lite grunleggende om data innser jeg.

Jeg har kjøpt meg ny bærbar. Denne var klargjort fra forhandler da jeg kjøpte den. Under innstillingene Enheter og skrivere for maskina får jeg opp en del enheter jeg ikke kjenner til. Bla annet står det navnet på en person og Eier-PC under) Flere enheter kalles Philips TV (noe jeg ikke har) og Samsung TV (noe jeg heller ikke har)Jeg får også en enhet som heter Eier (acerfast) Eier (vaio-lager).

Hva er alt dette? Kan maskina vært solgt til andre først og returnert eller er det vanlig å finne slike ting siden den var ferdig klargjort? Fjernet navnet som sto der, usikker om det var greit å vise eller ikke. Søker jeg opp navnet på FB finner jeg to stk i omådet under det navnet, den ene en eldre herre og en yngre mann, men dette kan jo være helt tilfeldig.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2014-10-21 09.37.36-1.jpg (388,0 KB, 68 visninger)

Sist redigert av Luvi : 22-10-14 kl 10:25.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 08:38   #2
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ny bærbar med merkelige enheter

Ingen som kan noe om dette?

Gammel 22-10-14, 10:12   #3
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ingen ekspert, men jeg hadde definitivt kontaktet forhandler når ukjente personnavn dukker opp.

Gammel 22-10-14, 11:05   #4
skyfri
.

skyfri sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror du har rett i at den pc-en har vært i bruk fra før.

Jeg har opplevd det tidligere med en tilsynelatende flunkende ny telefon. Heldigvis var den innkjøpt via arbeidsgiver med stor og viktig innkjøpsavtale, for i utgangspunktet nektet butikken for alt.

skyfri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 11:45   #5
Høst
Ad astra

Høst sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 339
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde kontaktet butikken umiddelbart, uten å gjøre noe som helst annet med maskinen.

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 12:04   #6
Siritk
Bør lage seg en tittel selv

Siritk sin avatar

Hvor: Midt på
Siritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smartSiritk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den der er ikke særlig ny. Enig med de andre, kontakt butikken.

Lykke til!

Siritk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-14, 13:19   #7
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slag nett er du koblet til?

Jeg har ikke særlig peiling på Windows 8(?), men det ser for meg ut som om det der er medieenheter som annonserer funksjonene sine over nettverket?

:venter på mrc:

Gammel 22-10-14, 13:36   #8
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ble nysgjerrig og måtte søke litt, og jeg tipper at det har med det jeg fant i post 3 i denne tråden: http://community.virginmedia.com/t5/...k/td-p/1974406

Sitat:

Ha..Sorry to reply to my own post..but just found the answer. for anyone who's interested here it is..

Go to details and group the items according to discovery method, then check the rogue device. Is it WCN (Windows Connect Now)? This is Microsoft's version of WPS protocol. It's supposed to automatically configure devices on your wi-fi network, but will detect a nearby extra-network device and list it under your network infrastructure. As long as you're using a strong security key for your wlan and disable WPS on your router, you're in no imminent danger of being compromised. In fact, it's your neighbor's device showing up that is vulnerable. WPS is inherently unsafe (the PIN can be hacked fairly easily) and it's advised that you should disable WPS (or similar auto-setup feature) on your own router/devices. In the meantime, open Services and disable WCNCSVC (Windows Connect Now) and see if the rogue device disappears. You don't need this service and can always configure things the old-fashioned way.

Forsøk på kort oppsummering: En tjeneste i Windows plukker opp tilgjengelige mediaenheter i nærliggende trådløse nett (ikke ditt), hvis routeren til det nettet har WPS skrudd på. Du kan teste med å skru av tjenesten hos deg (Windows Connect Now) og se om enhetene forsvinner da.

Gammel 22-10-14, 13:39   #9
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Hva slag nett er du koblet til?

Jeg har ikke særlig peiling på Windows 8(?), men det ser for meg ut som om det der er medieenheter som annonserer funksjonene sine over nettverket?

:venter på mrc:

Jeg tror det samme som torsk. Min PC får inn alle andre Windows 8 maskiner i nærheten og husker alle den noensinne har hatt rundt seg, ser det ut til. Akkurat nå er det en pen blanding av mine kollegaers maskiner, storebrors PC, dekoderen vår hjemme og til og med den nye smart-TV-en vi har hjemme.

Gammel 22-10-14, 22:55   #10
mrc

mrc sin avatar

Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Dette er vel DNLA-kompatible enheter som har vært i nettverket maskinen har vært i. I utgangspunktet trodde jeg imidlertid at disse ikke skulle vises hvis du koblet maskinen til et annet nett igjen. Du er ikke på et nettverk som brukes av flere?

Ville ganske enkelt kjørt en fabrikksgjennoppretting av maskinen. Er raskt og enkelt på nyere maskiner. Det er gjerne en tast eller to man må trykke under oppstart for å starte valget for gjennoppretting. Eventuelt kan man vel bruke nederste valget her:

Trykk på nederste valget og du vil videre ha muligheten til å "Remove everything and reinstall Windows". (har bare engelsk Win8 her, så litt usikker på hva det kalles i norsk versjon)

Gammel 22-10-14, 23:26   #11
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Windows connect now? Jeg kan som sagt fint mite om maskina, men jeg søker og ingenting kommer opp på maskina. Hvor finner jeg dette?

Er kobet til utleiers nett så vet ikke mer om det annet enn at ingen oppe jeter det navnet som kommer opp i alle fall.

Kan godt kjøre en gjenoppretting på maskina, men kunne tenkt meg å vite hvorfor alt dette kommer opp.

Sist redigert av Luvi : 23-10-14 kl 08:58.
Gammel 23-10-14, 00:25   #12
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Hvis du er på utleiers nett, vil det via UPNP/DNLA også kunne dukke opp en del enheter som er tilkoblet hans nettverk.

Gammel 23-10-14, 08:58   #13
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Standard

Nå forstår jeg helt ærlig ikke mye av disse forkortelsene, det gjør jo at enkelte ting som nok er ganske logisk for mange for meg fremstår som komplisert.

Uansett, vil det si at mitt navn også kan dukke opp på andre nettverk i området? Det mannsnavnet er som dukker opp hos meg har jeg ikke noe kjenskap til, og er heller ingen som bor i huset i alle fall, men jeg skal høre med utleier om hun har noe kjenskap til det. For er det mulig for maskiner som ikke er tilknyttet vårt nett også dukker opp? Beklager at jeg må ha det inn med teskje.

Gammel 23-10-14, 18:51   #14
mrc

mrc sin avatar

Standard

Navnene som her dukker opp er vel brukernavn på andre pc-er/enheter. Ser det samme her hjemme - under Network i Windows kommer en del maskiner med DNLA-deling aktivert opp med alle brukernavnene på maskinen.

Ditt navn vil ikke dukke opp i andre nettverk. Man kan ellers deaktivere DLNA:

Første gang man kobler til et nettverk får man valget om nettverket er "Home network", "work network" og "public network". Velger man sistnevnte vil ikke slike tjenester bli synlig i nettverket, ettersom det er tjenester som er beregnet for hjemmenettverk. Man kan også endre dette i ettertid: http://community.spiceworks.com/how_...e-in-windows-8

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.