Sv: Spinnoff: Spesialskoler for barn med diagnoser
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
Jeg er veldig enig med deg. Jeg synes den politikken vi har nå, der vi liksom ikke har spesialskoler men har det likvel, er veldig feil. Det gir forskjellige tilbud, uklare kriterier for hvem som skal være hvor, tilfeldigheter rundt kvaliteten på tilbudet som gis barna enten de er i vanlig skole eller ikke osv. osv.
Og en rådgivningstjeneste som i store deler av landet ikke har kompetanse til å gi råd om hvor man finner den riktige kompetansen. Da blir det enda mer tilfeldig hvem som får god hjelp, og ikke minst: barna til ressurssterke foreldre får den beste hjelpen.
Da vi fikk vite at litjtausa hørte dårlig var informasjonen fra sykehuset mildt sagt elendig. Ingen sa noe om hva som kom til å skje videre; skulle hun ha høreapparat? Hvor skulle hun få det? Skulle hun ha oppfølging i barnehagen? Etc. Men søstra mi kikket opp fra forskningen sin og stakk over på nabokontoret, hvor hun fikk kopier av den siste forskningen rundt tilrettelegging for hørselshemmede, og fordeler med tospråklig opplæring. Det ga meg de riktige knaggene til å begynne å google, og så fant vi selv fram til støtteapparatet.
Det spares og spares og spares i alle deler av landet. Jo mer det spares på ordinær undervisning, jo mer spes.ped.-vedtak får man. I vår kommune har de kuttet den lille ressursene de hadde til førstelinje for foreldre og skole. Det sparer de utrolig mye på, siden ingen nå får vite hva slags tilrettelegging de har krav på. Og når de har umulige foreldre som meg, så sender de regninga for pedagogisk bistand til skolen, til Statped.
På deltidsoppholdene på spesialskolen får ungene et nettverk de kan bruke i den sårbare ungdomstida, og vi foreldre får et sted hvor vi kan utveksle informasjon om rettigheter og mulige måter å tilrettelegge på. Utrolig nyttig for oss, og utrolig frustrerende for kommunene.