Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvem bryr seg?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Skulle du inngripe?
Ja, jeg tror faktisk det. 82 95,35%
Nei, jeg er ikke typen til det. 3 3,49%
Nei, men jeg skal sterkt vurdere det fremover. 1 1,16%
Agurk 0 0%
Deltakere: 86. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-10-14, 10:13   #41
Blåbær
Tankefull

Blåbær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem bryr seg?

Det kommer an på. Jeg vet jeg kan bli flinkere i alle fall. Denne filmen var en vekker.

Gammel 24-10-14, 10:15   #42
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror og håper jeg ville grepet inn - jeg har aldri vært i en slik situasjon, med unntak av en ekkel episode hvor jeg kom over en mann som skjelte ut kjæresten sin på det groveste, og var truende overfor henne. Han var stor og veldig sint, kjæresten gråt og var tydelig redd.

Jeg turte ikke gripe inn aleine, men var heldigvis da rett ved dit jeg skulle på et møte. (SU i eldstemann sin barnehage) Jeg gikk derfor inn og fikk med meg fler (hele gjengen) ut, og sammen konfronterte vi denne mannen. (For han holdt fremdeles på med utskjellingen, i full offentlighet, mens dama gråt og ba for seg...) Jeg er glad vi var mange, for det gikk ikke spesielt pent for seg, men det gikk heldigvis bra til slutt.

Gammel 24-10-14, 10:16   #43
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er ganske sikker på at jeg hadde grepet inn ved disse jentene. Jeg har grepet inn i liknende situasjoner før og håper jeg hadde gjort det her også.

Men jeg må innrømme at jeg er av de som har snudd også, instinktivt. Jeg var på vei mot en ulykke og så det var ille, instinktet mitt var å snu og løpe tilbake til mannen og be ham ta med mobilen. Ikke noe jeg er stolt av, men greit å vite at jeg er feig og må tvinge meg selv til å hoppe i det. Vi fikk hjulpet til og varslet ambulanse og politi. Men min umiddelbare reaksjon var altså at jeg snudde for å gjøre noe annet hjelpsomt for å unngå selve ulykken.

Gammel 24-10-14, 10:18   #44
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett programmet, men så reklamen for det.

Jeg blander meg ofte, men ikke alltid. Jeg er usikker på om jeg hadde blandet meg i den episoden jeg så. Jeg håper det, men er ikke helt sikker. De gangene jeg blander meg så blir det veldig ubehagelig, og den følelsen sitter i så veldig lenge. Jeg overanalyserer i etterkant og det suger veldig mye energi (energi jeg for tiden ikke har).

Både jeg og mannen min ringte på hos naboen de gangene vi opplevde at han slo kjæresten sin. Hvis det ikke sluttet da, så ringte vi politiet.

Gammel 24-10-14, 10:29   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er troende til å ikke oppfatte ting, for jeg kan være ganske sløv, så da kunne jeg blitt en av de 79.

Men hadde jeg fått det med meg hadde jeg vært en av de 8. Garantert. Jeg er veldig geskjeftig.

Gammel 24-10-14, 10:29   #46
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker jeg og ex stoppet ved en mann som lå i gata her i byen. Han hadde faktisk fått et lite illebefinnene, men vi fikk han opp sammen. Og valgte, etter hans ønske, å bestille en taxi til sykehuset.

Som oftes går det jo greit å bare spørre, om vedkommende trenger hjelp. Jeg ser ikke for meg at flertallet nødvendigvis er utagerende, i så fall kan man jo være flere som spør.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 10:30   #47
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg er troende til å ikke oppfatte ting, for jeg kan være ganske sløv, så da kunne jeg blitt en av de 79.

Men hadde jeg fått det med meg hadde jeg vært en av de 8. Garantert. Jeg er veldig geskjeftig.

Den aktuelle situasjonen gikk det liksom ikke an å få med seg mener jeg. De jentene var både fysiske og veldig høylytt. Og det var tydelig at folk faktisk så/hørte de, men valgte å gå videre.

Gammel 24-10-14, 10:41   #48
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mange går jo med lyd på ørene eller øynene på mobilen eller begge deler. Jeg ser for meg at jeg hadde gått forbi, så prosessert det jeg hadde sett/hørt, stoppet, sett tilbake, sjekket om det faktisk var noe som foregikk, og så gått tilbake. Litt som han på skateboardet. Jeg er ikke alltid superrask i avtrekkeren.

Gammel 24-10-14, 10:42   #49
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Og så syns jeg nesten synd på han dansken på slutten der - han var så rasende at han nesten ikke klarte å snakke, og det tok tydelig litt tid før han fikk ned pulsen igjen.

Gammel 24-10-14, 10:44   #50
Christa
Bør lage seg en tittel selv

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Har ikke sett tv-programmet.

Men har grepet inn et par ganger.
En gang på Karl Johan for mange år siden. Da var det en overberuset mann som var ekkel, ufin, høylytt og skremmende mot en ung jente som ikke klarte ta seg ut av situasjonen. Mange folk, mange voksne mannfolk som enkelt hadde fått kontroll på situasjonen gikk rett forbi. Jeg gikk bort, fikk masse kjeft av mannen som prøvde holde på jenta. Husker ikke alle detaljer nå men jeg fikk henne med meg, med ekkle høylytte ord slengt etter meg med alt han skulle gjøre med oss.
Men det sluttet med at jeg fikk en lettet jente inn i en taxi.

En annen gang var det en ungdomsgjeng som prøvde skremme seg til en moped av en annen ungdom. Det var etter en kveldsvakt, nattsvart og ingen jeg kunde få hjelp av. Situasjonen var så pass opphisset og ubehagelig så jeg valgte å ringe politiet i steden for å fysisk gripe inn. Politiet var på plass i løpet av noen minutt heldigvis.

Og så har jeg ringt ambulanse da jeg og mannen fant en mann på en parkbenk som vi ikke fikk kontakt med. For meg var det en selvfølge at vi prøvde få kontakt, uteligger eller ei da det var tydlig at noe ikke var som det skulle og da stopper jeg opp.

Så jeg stopper opp men ser ann situasjonen. Er ikke alltid jeg tør å prøve få kontroll over en situasjon alene, (som den ungdomsgjengen), men da får jeg få tak i hjelp, (den gang politiet).

Sist redigert av Christa : 24-10-14 kl 11:07.
Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 10:48   #51
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mange går jo med lyd på ørene eller øynene på mobilen eller begge deler. Jeg ser for meg at jeg hadde gått forbi, så prosessert det jeg hadde sett/hørt, stoppet, sett tilbake, sjekket om det faktisk var noe som foregikk, og så gått tilbake. Litt som han på skateboardet. Jeg er ikke alltid superrask i avtrekkeren.

Jeg så mange hadde "lyd på øret" ja. Men man så jo også at de faktisk stoppet opp og så ut til å registrere at det var noe, men valgte å ikke følge opp.

Gammel 24-10-14, 10:52   #52
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg griper inn i slike situasjoner som den over så lenge jeg føler meg rimelig trygg på at jeg ikke kan bli utsatt for vold selv, da tilkaller jeg hjelp. Jeg er ikke flink til å si det rette ordene, til det blir jeg for sint.

For noen år siden var mannen og jeg første bil som som kom frem etter en front-mot-front-ulykke, og det falt meg aldri inn at jeg ikke skulle løpe frem til bilene og forsøke å få ut de som satt inneklemt. Bilene hadde kollidert i høy fart (ca 70-80 km/t). De som satt i den ene bilen, inkludert ei lita ente på rundt to år, var ved bevissthet men ganske hardt skadet. Det falt meg aldri inn at vi ikke skulle gripe inn og jeg handlet vel i grunnen kun på instinkt. Jeg kommer aldri noensinne til å glemme synet som møtte meg da jeg rev opp passasjerdøren foran og to skadede voksne mennesker stotret frem "barn, barn, barn!" på gebrokkent norsk mens de pekte mot baksetet. Jeg tenker fortsatt på hvordan det gikk med dem, det eneste vi har sett i etterkant var en notis i avisen om at det hadde vært en ulykke og tilstanden på de skadede rett etter ulykken.

Gammel 24-10-14, 10:55   #53
Ruslebiffen
biffvase

Ruslebiffen sin avatar

Ruslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt liktRuslebiffen er virkelig godt likt
Standard

Jeg sjekker ikke alle jeg går forbi som ligger på parkbenker etc. Ligger de på gaten eller fortauet gjør jeg det, men ligger de på en benk skal jeg innrømme at jeg ikke tør å sjekke. De kan være sovende og bli aggressive av å bli vekket.

Gammel 24-10-14, 11:05   #54
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ruslebiffen, her.

Jeg sjekker ikke alle jeg går forbi som ligger på parkbenker etc. Ligger de på gaten eller fortauet gjør jeg det, men ligger de på en benk skal jeg innrømme at jeg ikke tør å sjekke. De kan være sovende og bli aggressive av å bli vekket.

Det er jeg egentligen enig i. Den mannen vi prøvde vekke skalv og det var tydlig at det var noe som var feil.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 11:16   #55
Wingman
her skal det bli liv

Wingman sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
Wingman er populærWingman er populærWingman er populær
Standard

Ja det hadde jeg. Så ikke programmet men har sett flere lignende ekspriment haugevis på youtube. Og kjenner igjen scenario fra yrkeslivet.

Gammel 24-10-14, 11:16   #56
Novla

Novla sin avatar

Hvor: Tromsø
Novla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt liktNovla er virkelig godt likt
Standard

Jeg har aldri opplevd situasjoner som i HI, men jeg håper i hvert fall jeg hadde fått meg til å gripe inn.

Eldre, shabby mann som ligger strak ut rett ved torget en vinterkveld har jeg opplevd; da vekket vi ham, fant ut at han "bare" var kraftig beruset, så vi kjørte ham hjem til seg selv og ventet til vi så at han var kommet seg inn. Selv om jeg synes det er en selvfølge å prøve å hjelpe i slike situasjoner, må jeg innrømme at jeg et øyeblikk kjempet med "ikke blande seg"-refleksen før jeg tok til vett. Jeg tenker at det at folk ikke griper inn ikke nødvendigvis alltid er vond vilje, men litt den der typisk norske (?) tanken om at man ikke skal blande seg i andres saker - selv om man selvfølgelig bør det i situasjoner som den i HI.

Gammel 24-10-14, 11:29   #57
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at jeg ville hjulpet - jeg har gjort det ved flere anledninger. Og jeg synes også det er rart å ikke hjelpe fordi folk er ruset/fulle - det er jo farlig å være så ruset eller full at man ikke kan stå på bena! Jeg spør, da - om de trenger hjelp. Hvis de svarer greit for seg og sier at de ikke trenger hjelp, går jeg videre.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 12:11   #58
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sendte en e-post til alle foreldrene i Herremannes klasse om dette programmet. Jeg anbefalte dem å se det sammen med barna og diskutere mobbing og hva barna kan gjøre om de ser noe lignende. I dette tilfellet så blir det å si i fra til en voksen og få den til å gjøre noe ettersom disse barna går i 6. klasse og jentene var veldig aggresive.

Det har blitt mye positiv respons fra mange foreldre og lange e-poster med hva vi foreldre kan gjøre og at vi f.eks. må være aktive på instagram osv. Det finnes f.eks. noe som heter skolensnavnsladder på Instragram som er om vår skole der det ønskes at alle legger ut sladder om elevene i 5.-7. klasse. Nå har mange foreldre rapportert gruppen som upassende.

Anbefaler dere å sende ut informasjon til foreldrene i barnas klasser så at andre kan se/ta opp programmet.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 14:05   #59
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har grepet inn noen ganger og i tilfellene her håper jeg at jeg hadde grepet inn. Jeg er ikke så veldig redd for å gripe inn i seg selv.

Det finnes situasjoner hvor jeg ikke automatisk hadde grepet direkte inn og jeg har opplevd å gripe inn i et tilfelle jeg ikke burde gjort det (men det visste jeg ikke da).
Da blir det indirekte inngripen ved å ringe politi.

Livløse folk på gata håper jeg at jeg hadde reagert på. Ikke alltid godt å vite hvem som sover og hvem som er livløs, så om en person lå livløs på en benk kunne jeg antatt at vedkommende sov.

Å stoppe alene for å hjelpe bil i mørket er noe jeg har blitt nervøs for.
Jeg har stoppet en gang og lånt bort startkabler til en gjeng skumle mc-menn med masse tattiser. Det var småskummelt, men det gikk jo bra.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-14, 14:17   #60
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bryr meg visstnok litt for mye noen ganger, i følge poden. Han er elve år da.

Sist var da jeg skulle handle en blomst til en venninne, så stod det en jente foran meg i køen og skulle kjøpe en knøttliten potteplante. Potten som var på kostet selvfølgelig ekstra, og jenta hadde ikke råd. Jeg bad de sette den på min regning i stedet. Jeg tenker meg ikke om i slike settinger og handler som regel på impuls. Har dratt opp en gutt fra et badebasseng engang, for jeg var sikker på at han var i ferd med å drukne. Han ble veldig forskrekket, så tror han egentlig bare dykket litt. Men bedre å gjøre det engang for mye enn for lite.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:03.