|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
trøtt
|
Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Facebookfeeden min domineres i dag av VG sin reportasje om Odin, gutten som bare ble tretten år pga. mobbing. VG fokuserer på skolene som sviktet, og sviktet gjorde de til gangs, men hva med mobbernes foreldre? Har ikke de et ansvar? Er ikke de medskyldige i at en ung gutt ikke orket mer?
|
|
|
#2 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Man kan aldri være sikker på at egne barn ikke mobber, men vi har fokus på det. Jeg ble mobbet nærmest ihjel på ungdomskolen og passer så godt jeg kan på at mine barn ikke gjør det mot noen andre barn.
|
|
|
#3 |
|
Tittel og tittel....
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg er rimelig sikker på at ingen av mine to mobber pr nå. Han eldste hadde et par episoder i første/andre klasse der han plaget noen. Dette fikk jeg beskjed om og jeg tok det opp med han og fulgte det opp. Han ene er i dag den aller beste kompisen til sønnen min.
|
|
|
|
#4 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)
Kan man noen gang være 100% sikker da? Jeg tror ikke det.
|
|
|
#5 |
|
Dragedytteren
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Den saken har gått ordentlig inn på meg, og sikkert litt ekstra fordi jeg kjente mamma'n til Odin da vi gikk på ungdomsskolen.
|
|
|
#6 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er mye foreldre ikke vet, på lik linje med at mange ikke vet at sitt eget barn blir mobbet. På min feed er artikkelen delt av en av foreldrene til et av de mest ekskluderende barna jeg vet om i nærmiljøet vårt.
|
|
|
#7 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg vet ikke, det mener jeg ingen gjør. Og det kan være mange grader av mobbing og ekskludering også. Det er ikke sikkert barnet mitt er klar over at det er med og bidrar heller dersom andre er "verre".
|
|
|
#8 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Mobbing er en styggedom, enten det er barn eller voksne som mobber. Jeg må med hånda på hjertet si at jeg ikke vet om barna mine er med på å mobbe andre, men jeg håper at vi foreldre har gitt dem nok emosjonell ballast til å kunne ta avstand for slik oppførsel. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)100 % sikker kan man jo ikke være, det er mye både vi foreldre og skolen ikke får med seg, men for å svare på spm. i HI; ja - jeg tør å stille meg disse ubehagelige spørsmålene.
|
|
|
#10 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg tror ikke mine barn er med på noen form for mobbing. Storebror sier at han tror noen blir mobbet, men han vet ikke hvem. (De er 50 på trinnet) han er inkluderende.
|
|
|
#11 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg er mammaen til det barnet som blir mobbet. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Shake it out!
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Ja. Det siste Teo sier er viktig. Det er mange som mobber som selv har problemer. Jeg ser helt klart det på skolen til minstemann. Og jeg ser også at det er foreldre som overhode ikke har snøring på egne barn, og hvordan se oppleves av andre. Og der barna lurer dem trill rundt og foreldrene er der hvor "mitt barn kunne aldri funnet på noe sånn". Jeg kjenner flotte foreldre. Med utspekulerte unger. Dessverre.
|
|
|
#13 |
|
www.bomulls.no
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg har sendt bekymringsmelding til BV jeg, på et sånt vanskelig barn som utagerte overfor andre barn, både fysisk og verbalt. Helt tydelig at det barnet ikke hadde/har det noe godt, og når man heller ikke nådd foreldrene i noen grad som helst, var veien kort til å melde den gang. Jeg vet ikke hva som er blitt gjort i etterkant, men jeg ser fortsatt et barn som sliter. Og som bidrar til å gjøre hverdagen ganske vanskelig for andre barn.
|
|
|
#14 |
|
www.bomulls.no
|
Jeg satt og strigråt stille i sofaen her tidligere i dag.
|
|
|
#15 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg tror at de ikke gjør noe slemt mot andre. Eldste jobber vi dog med å bli mer bevisst hva hun ser, for i hennes øyne er alle venner i klassen, og alle er greie, og jeg vet andre foreldre opplever det annerledes. Men hun har til dags dato ikke sagt et eneste negativt ord om noen i klassen. Jeg håper og tror dog at hun ville sagt fra om hun oppfattet hva som skjedde, og jeg vet lærer jobber med å eksemplifisere mer hva som faktisk er ugrei adferd. Jeg vet derimot at poden griper inn jevnt, og får tyn for dette fra andre. Han tåler nada tull, og forsvarer både gutter og jenter i klassen. Minstemor går i 1., og foreløpig tror jeg at det går bra. Vi spør både om henne og om andre i klassen, og så får vi se litt etter hvert hvordan det går. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Ja, alle foreldre har ansvar for å jobbe med holdninger og atferd hos sine egne barn, og til å inkludere i sammenhenger som har med skole og fritid å gjøre! Helt klart! Likevel skal man ikke undervurdere den sterke kraften som ligger i den kulturen barna lever i i skolemiljøet, og som er skolens ansvar. Det er tungt å snu en slik kultur, men det MÅ gjøres en systematisk og dedikert innsats fra skolen (som inkluderer det å involvere foreldrene). Skoler som har et anti-mobbeprogram, men som IKKE BRUKER DET AKTIVT, har ikke et antimobbeprogram. Når skolen heller ikke har et fungerende system for å fange opp mobbingen når den skjer, og ikke fatter enkeltvedtak, er det helt klart en stor svikt.
|
|
|
#17 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg er også mammaen til et barn som blir mobbet. Og som har mobbet andre.
|
|
|
#18 |
|
Ute på tur
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Det er vondt å lese om Odin! Og det er vondt å vite at det er mange andre som han rundt om i Norge. Jeg er bekymret for min yngste, selv om han er en empatisk fyr så er han veldig lettpåvirkelig og liker å være populær og det har vært et par episoder etter at han begynte i 1. klasse som jeg liker ikke. Vi snakker mye om det å være grei, og ta med andre i leken og at noen ganger sier og gjør andre unger rare ting og at det da ikke er lov å erte. Og at hvis noen han er sammen med begynner å erte så skal han 1) si at dette ikke er greit, 2) (om han ikke tørr det) hente en voksen.
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Sv: Tør du stille deg selv ubehagelige spørsmål? (Odin-saken)Jeg er så imponert over foreldrene som orker å fortelle historien, for det er så viktig å vise hvor alvorlig mobbing faktisk er. Mobbing ødelegger små mennesker.
Sist redigert av noen : 31-05-18 kl 16:24. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
This is normal!
|
Da er det jo veldig viktig at man får snakket med foreldrene om dette. Selv om det kan være vanskelig.
|
|
![]() |
|
|