Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Se resultatene: Hvor mye ansvar har du for familiens klesvask
Jeg er enerådende på klesvasken hos oss - Ligg unna! 54 23,08%
Jeg har hovedansvaret, men setter innimellom andre i arbeid 75 32,05%
Jeg gjør mest, han gjør litt, og fordelingen er omforent 20 8,55%
Vi deler liksom på klesvasken, men jeg gjør jo mest 12 5,13%
Vi deler på klesvasken, og vi gjør faktisk like mye 29 12,39%
Mannen gjør mer enn meg 43 18,38%
Ungene tar klesvasken. 1 0,43%
Deltakere: 234. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-11-14, 12:27   #41
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Du som henger på FP og er dame, er klesvasken ditt ansvar?

Mannen vasker oftere klær enn meg, men det er bare av rent praktiske hensyn, ikke fordi det er hans domene. Hadde jeg vært sånn superklesvasknevrotisk og vært nødt til å dele inn i 25 fargekategorier og åtte temperaturer, måtte jeg nok ha stått for klesvasken selv.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:29   #42
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vasker som regel. Men mannen lager all mat her i huset.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:29   #43
amo

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Ved ettertanke så gjør jeg svært lite husarbeid, men jeg setter tallerkenen og koppen inn i oppvaskmaskinen etter meg. Det er vel stort sett det jeg gjør....

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:29   #44
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vasker lite klær. Kjæresten vasker, sorterer, henger opp og legger på plass. Det hender jeg gjør noe, men hun har klesvasken og jeg lager mat.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:30   #45
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alle har ansvar for å legge skitne klær i sorteringskurvene, ellers blir de ikke vasket. Jeg tar det som ligger på badegulvet (de to minste sine klær havner ofte der), men går ikke inn på soverom for å lete etter skitne sokker ol. (type Storebror sitt).

Det er jeg som setter på vask, henger opp og bretter sammen. Alle må legge på plass sine egne klær.

Jeg synes det er gresselig kjedelig å lage mat, mannen min synes klesvask er kjedelig. Derfor har jeg hovedansvar for vasken og han for matlaging.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:30   #46
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen vasker det meste av klær og legger og sammen det meste. (Jeg vasker stort sett bare når jeg blir bedt om å sette på en vask). Vi deler på å legge bort. Alle har ansvar for å få sine klær i riktig kurv (men mannen plukker oftere opp etter meg, enn jeg etter ham). Alle kan forresten lese en vaskelapp, det handler bare om trening. Og er man redd for et plagg, så får man legge det til side og vaske det selv.

Både Snupp og Mini har så vidt begynt å hjelpe til med klesvasken.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:32   #47
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sorterer, vasker, tørker og bretter!
Fars tøy legger jeg rett i skapet eller henger opp på vaskerommet. Ungene får tøyet sitt på rommene og må legge det på plass.

Fars vaskeskills er dårlig! Alt i en maskin( gjerne så fullt at det bare er flaks at døren på maskinen går igjen, og deretter videre til tørketrommelen.
Etterat velourkjolen min ble vasket sammen med arbeidstøyet til rørleggeren som hadde holdt på med en oljefyr(lukter diesel) fant jeg ut at det er minst jobb ved å gjøre det selv.

Gammel 11-11-14, 12:34   #48
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Fars vaskeskills er dårlig! Alt i en maskin( gjerne så fullt at det bare er flaks at døren på maskinen går igjen, og deretter videre til tørketrommelen.
Etterat velourkjolen min ble vasket sammen med arbeidstøyet til rørleggeren som hadde holdt på med en oljefyr(lukter diesel) fant jeg ut at det er minst jobb ved å gjøre det selv.

Eller så trenger han rett og slett litt opplæring. Alle kan lære å vaske klær. Alle kan lære å støvsuge og vaske. Og alle kan lære å lage mat.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:37   #49
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Eller så trenger han rett og slett litt opplæring. Alle kan lære å vaske klær. Alle kan lære å støvsuge og vaske. Og alle kan lære å lage mat.

Tre streker under dette. Dette er et spørsmål om vilje.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:39   #50
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener også at alle voksne mennesker kan klare å lære seg å vaske klær på en måte som ikke ødelegger noe. Uten så altfor stor innsats, til og med.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:39   #51
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mannen min vasker nesten alt, jeg setter kanskje på en maskin i måneden.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 12:44   #52
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg mener også at alle voksne mennesker kan klare å lære seg å vaske klær på en måte som ikke ødelegger noe. Uten så altfor stor innsats, til og med.

Ja, det er virkelig ikke vanskelig. Det står jo til og med bruksanvisning på de aller fleste plagg. Hvis man ikke greier det, så har man vondt i viljen eller mer grunnleggende problemer.

Gammel 11-11-14, 12:49   #53
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Dette blei jo veldig vanskeleg! Eg set på maskina etter å ha opplyst om kva som skal vaskast. Eg får det over i trommel og set den på. Men mannen legg saman og legg på plass meir kle enn det eg gjer. Så det er todelt viss ein skal sjå på heile prosessen

Gammel 11-11-14, 12:58   #54
Imma
Ikke altetende

Imma sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Imma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelenImma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har motvillig hovedansvaret for klesvasken. Har prøvd i sytten år å lære mannen min å vaske klær, hvordan sortere, hvilken temperatur, hva som kan/skal i tørketrommel, riste/strekke klærne før de henges på snora, men av en eller annen grunn ser det ut til at han har uttalte lærevansker på dette punktet . Derfor har jeg hovedansvaret. Jeg benyttet anledningen til å gi han ansvaret for å støvsuge.

Imma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:02   #55
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vanskelig å definere.....Det er stortsett han som vaskar handdukar og sengetøy. Han har ein tendens til å vaske klær på for høg temperatur, så eg har bedt han holde seg unna mine klær. Dermed har det endt opp med at det er eg som har ansvar for å sette på maskiner med klær. Men når det gjeld å henge opp klær og brette tørre klær gjer vi omtrent like mykje. Han påstår at han ikkje ser forskjell på jentene sine klær (str 152/158 vs 122 ) og påstår også at han ikkje skjønnar systemet i mitt skap, så han likar ikkje å legge på plass klær i skapa. Då ropar han heller på jentene og ber dei hente klærne sine sjølv. Og det burde heilt klart eg og gjere i staden for å springe fram og tilbake mellom romma med store bunkar med klær. Eg blir berre så lei av å mase og det går ofte raskare å gjere det sjølv enn å vente på at dei skal gjere det.

Gammel 11-11-14, 13:03   #56
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Ingen av alternativene passer for oss.

I praksis vasker nok jeg mest, men jeg har aldri mast på Andamannen for at han skal vaske klær. Jeg kan til og med finne på å bli litt sur (inni meg) hvis han har satt på en vask som ikke passer med mine vaskeplaner.

Etter å ha latt være å vaske skjortene hans i mange år (han er så nøye på hvordan de henges opp, for å slippe å stryke mer enn nødvendig, forståelig nok), så har jeg faktisk blitt så grei del av husholdningen at jeg også vasker skjorter om det kun er det som er igjen i skittentøyet og maskinen er ledig.

Alle i husholdningen legger sine egne klær på plass, og alle legger i de to forskjellige skittentøykurvene vi har. Jeg bretter nok mest, men gjør det mens Knøtto legger seg (hun liker å ha selskap) eller foran en eller annen serie.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-11-14, 13:05   #57
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Vi deler, men det er min foretrukne husarbeidsoppgave, så når jeg ikke er stuck med baby gjør jeg mest. Nå om dagen setter begge på vask og tørk, han legger sammen og rydder bort. Han gjør mest av nesten alt mulig annet, og lager for eksempel 90 % av middagene. Jeg vil si vi er ganske likestilte, men det er nok fortsatt jeg som planlegger, organiserer og rydder mest. Da vi flytta sammen gjorde han ingenting, så jeg har i alle fall fått lært ham opp bedre enn mora hans gadd.

Gammel 11-11-14, 13:09   #58
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Begge setter på. Den som står opp sist på søndagen har ansvar for å ta av sengtøy og sette på vask. Begge har ansvar for opphenging. Jeg har ansvar for å brette. Mannen har ansvar for å få inn i skap.

Gammel 11-11-14, 13:09   #59
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan man lese (og har greit fargesyn eller man ikke er så nøye på det) så kan man vaske klær.

Vi deler på det, dvs at den som er hjemme slenger på en vaske, henger opp, tar ned, legger på plass. Vi er ikke noe glad i å vaske tøy noen av oss, så vi lider oss gjennom det i fellesskap.

Gammel 11-11-14, 13:11   #60
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke alle i familien som har fått med seg at vi ikke kjøpte den vaskemaskinmodellen som sorterer klesvask og slår seg på selv. Eller at det ikke er kombinert vaskemaskin og tørketrommel ...
Jeg kan gjerne sette på en maskin, men jeg hater å henge opp (vi har ikke tørketrommel nett no) så jeg tar prosjektlederjobben og fordeler oppgavene slik det passer meg.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:28.