Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-11-14, 19:57   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjetil Østli om lekser i A-magasinet i dag

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg er ikke vant til arbeidsplan som gjør at de som jobber fort får lite lekser og de andre mye. Heldigvis vil jeg si. Her er det separate lekser.

Cumulus, det høres for mye ut. Går han ikke i 1.?

Det er separate lekser her også. Men vi bruker mye tid på å få sønnen vår til å lære det han ikke har lært pga for liten mengdetrening på skolen og ingen tid til å hjelpe datteren vår som er totalt selvgående og effektiv og har lært alt hun trenger på skolen. Dermed kan vi utligne en del forskjeller som arbeidstempoet ellers ville gjort gigantiske på sikt.

Gammel 16-11-14, 20:05   #2
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Det er separate lekser her også. Men vi bruker mye tid på å få sønnen vår til å lære det han ikke har lært pga for liten mengdetrening på skolen og ingen tid til å hjelpe datteren vår som er totalt selvgående og effektiv og har lært alt hun trenger på skolen. Dermed kan vi utligne en del forskjeller som arbeidstempoet ellers ville gjort gigantiske på sikt.

Men dere er vel i den situasjonen at dere er lærere begge to, og kan hjelpe til med lekser. Det er ikke alle som kan hjelpe til på den måtem. Derfor er jeg noe skeptisk til lekser, samtidig som jeg også ser fordelene.

Gammel 16-11-14, 20:06   #3
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Men dere er vel i den situasjonen at dere er lærere begge to, og kan hjelpe til med lekser. Det er ikke alle som kan hjelpe til på den måtem. Derfor er jeg noe skeptisk til lekser, samtidig som jeg også ser fordelene.

Dette hadde vi gjort uansett om vi var lærere eller ikke. Man trenger ikke å være lærer for å få barnet sitt til å øve på pluss, minus, lesing, rettskriving og gloser. Det er det det er snakk om de første årene.

Gammel 16-11-14, 20:08   #4
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette hadde vi gjort uansett om vi var lærere eller ikke. Man trenger ikke å være lærer for å få barnet sitt til å øve på pluss, minus, lesing, rettskriving og gloser. Det er det det er snakk om de første årene.

Du har sett mine fortvilte: "hvordan lærer man egentlig et barn brøk"-tråder? Man trenger kanskje ikke være lærer, men det må være en fordel når ungen kommer hjem og ikke har skjønt noe og heller ikke har spesielt lett for å skjønne det.

Gammel 16-11-14, 20:10   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Du har sett mine fortvilte: "hvordan lærer man egentlig et barn brøk"-tråder? Man trenger kanskje ikke være lærer, men det må være en fordel når ungen kommer hjem og ikke har skjønt noe og heller ikke har spesielt lett for å skjønne det.

Ja, litt lenger opp i systemet blir det vanskeligere. Derfor trengs leksehjelp først og fremst der.

Gammel 16-11-14, 20:09   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg gir kun lekser ment som mengdetrening - MEN for noen blir det selvsagt læring hjemme.

Barna mine har også bare lekser ment som mengdetrening, men siden sønnen min ofte ikke har fått trent noe som helst på skolen pga ineffektivitet, må han jo av og til forklares ting hjemme en gang til. Hadde han fått trent på skolen, hadde vi sikkert ikke trengt å forklare det hjemme heller.

Jeg regner med noen av de minst effektive elevene mine har det på samme måten.

Gammel 16-11-14, 20:26   #7
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Nei, jeg tenkte litt lenger opp i klassene jeg. Jeg har en sønn i fjerde, og det er slett ikke lenge til jeg ikke kan hjelpe han i matte lengre. Det er ikke alt han har fått med seg på skolen, og som han kommer hjem og påstår at han ikke kan.

Gammel 16-11-14, 22:26   #8
millact
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Jeg ser den, men hvordan vil du da klare å lære barna alt de skal om de ikke har lekser? Man trenger da absolutt ikke å være lærer for å kunne hjelpe barna med leksene.

Gammel 16-11-14, 22:40   #9
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg ser den, men hvordan vil du da klare å lære barna alt de skal om de ikke har lekser? Man trenger da absolutt ikke å være lærer for å kunne hjelpe barna med leksene.

Selvsagt trenger man ikke være lærer, men jeg er f.eks elendig i matte, det betyr at det ikke er lenge før jeg ikke kan hjelpe mine gutter med mattelekser, og jeg tror det er mange som meg der ute. Nå tror ikke jeg det blir så stort problem for mine skoleflinke gutter, men for de ungene som kanskje sliter og som da ikke har noen hjemme til å hjelpe seg så er det et problem. Men jeg er som sagt delt, på mange måter syns jeg lekser er greit, vi bruker ikke så mye tid på lekser hjemme, og iallefall storebror i fjerde klarer det meste selv.

Ja, også er det faktisk ikke meg som skal lære ungene det de skal, det er det faktisk skolen og lærerne som skal, hjemme skal de repetere det de allerede har gått gjennom på skolen.

Så er det å håpe at et av resultatene når Ludvigsenutvalget er ferdig med sin utredning at det blir færre kompetansemål.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:08.