Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Har du vært på besøk i fengsel?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du væt på besøk i fengsel
Ja, det har jeg 43 25,29%
Nei, det har jeg ikke 125 73,53%
Vil ikke avgi svar, men vil se resultatet. 2 1,18%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-07, 14:30   #61
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Har du vært i fengsel?

Har vært på besøk i Vestre Slidre fengsel, ett veldig åpent fengsel. Ikke akkurat ferie, men langt fra tortur (untatt at han måtte jobbe på en revefarm, og det var helt jævli å se alle dyra lide, så han ble overført til kjøkkenet etter kort tid).

turi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 14:40   #62
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg var på møte i fengsel i forbindelse med en praksisperiode.

Vi måtte levere fra oss mobiltlf før vi kunne gå inn, for vår egen sikkerhet. Det jeg husker best fra besøket var at jeg følte meg veldig innestengt.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 14:58   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik jeg forsto Sitronen, mente hun at jeg ikke skjønte noe av fengsler og dermed levde i en boble, i motsetning til henne, som hadde en boblesprekkende opplevelse som følge av en studietur til fengsel da hun tok samfunnsfag på vgs. Eller?

Gammel 28-05-07, 14:58   #64
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hva gjør man på en skoletur til et fengsel?

Innrømmer gladelig at jeg ser for meg rene dyrehageturen, man går rundt og ser på de forskjellige innsatte på lik linje som man ser på dyr i bur.

Traff ikke en eneste innsatt på hele omvisningen.

Gammel 28-05-07, 15:00   #65
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Slik jeg forsto Sitronen, mente hun at jeg ikke skjønte noe av fengsler og dermed levde i en boble, i motsetning til henne, som hadde en boblesprekkende opplevelse som følge av en studietur til fengsel da hun tok samfunnsfag på vgs. Eller?

Nei, ikke i det hele tatt.

Gammel 28-05-07, 15:01   #66
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Nei, ikke i det hele tatt.

Godt å høre. Jge har nemlig ikke tid til å dra til studieturer overalt, men har google.

Gammel 28-05-07, 15:06   #67
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Godt å høre. Jge har nemlig ikke tid til å dra til studieturer overalt, men har google.

Jeg tolket simpelthen "boblen" som at du ikke hadde sett det fra innsiden og siden jeg hadde, så var min boble ikke inntakt. Og så nevnte jeg studietur fordi du sa at du ikke kjente noen kriminelle. Og det har ikke jeg stor kjennskap til heller, så derfor kom jeg med en annen årsak til at man kan se innsiden av et fengsel. Altså intet negativt ovenfor deg whatsoever.

Gammel 28-05-07, 15:17   #68
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Sv: Har du vært på besøk i fengsel?

Sitron

Gammel 28-05-07, 15:18   #69
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Gammel 28-05-07, 16:02   #70
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kozemoze-klubben.

Jeg har for øvrig verken sittet inne, vært på besøk i fengsel eller kjenner noen som har sittet inne, og jeg tror at de som hevder at fengsel ligner på ferie ikke har filla snøring på hva de snakker om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 16:05   #71
Tuneland
grand multipara

Tuneland sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Tuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt liktTuneland er virkelig godt likt
Standard

Ettervern er så godt som ikke eksisterende.
Når en narkoman blir satt på gata etter endt soning med en søplesekk med eiendelene i og noen kroner i lommeboka (eller en konvolutt) uten å ha en formening om hvor han/hun skal gjøre av seg sier det det menste om ettervernet.
Og ikke minst gjør det nok "mirakler" for selvfølelsen...

Du har helt rett. Ettervernet er det som svikter mest. Jeg tror at mange flere hadde klart å "starte på nytt" om det fantes et skikkelig ettervern som varte over flere år.

Jeg har forøvrig ikke vært i fengsel, verken som innsatt eller på besøk, men kjenner flere som har vært der, så jeg er ikke helt inni denn boblen som ble nevnt.

Gammel 28-05-07, 16:21   #72
Mikkeline
Flax

Mikkeline sin avatar

Hvor: Bergen
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har vært på besøk. Riktignok på en av de åpneste soningsstedene, men man fikk da et inntrykk av at det ikke var noen feriekoloni nei.

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 20:19   #73
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært på besøk på Ilseng. Det er nok et ganske mildt arbeidskoloni-type-sted, men jeg tror ikke det føles som ferie akkurat, nei. Hvordan det føles å miste friheten, skal ikke undervurderes.

Gammel 28-05-07, 20:31   #74
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det har jeg.

Da jeg var i speideren hadde vi med oss speidere til to fengsel her i byen. Vi hadde med et lys fra Bethlehem. Det hengte vi i luftegården på fengselet.

Jeg glemmer aldri det en fengselsbetjent sa: Her er vi ikke opptatt av handlingen, men mennesket vi har her.

Det syns jeg var flott. Ser at man lett henger seg opp i hva folk har gjort.

Jeg har ikke inntrykk av at å være i fengsel er ferie. Frihetsberøvelse er en straff. Kan ikke si at det er så koselig i fengslene heller....Ikke de to jeg har sett i allefall.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 20:32   #75
Tøtto
Superduperaktiv

Tøtto sin avatar

Tøtto er litt kulTøtto er litt kulTøtto er litt kul
Standard

Jeg har heller ikke vært på i fengsel, men kjenner et par stykker som var vært det. Har ikke inntrykk av at det er som å være på ferie nei.

Gammel 28-05-07, 20:38   #76
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva gjør man på en skoletur til et fengsel?

Jeg har ikke vært i fengsel, men jeg har vært på en slik fengselsdemostrasjon (men jeg husker ikke hvem som hadde det? Muligens Trondheim kretsfengsel?) Da fikk vi sitte inne i en celle som var autentisk oppbygd mhp plass. Var som å være i en litt stor togkupe - ikke liten nok til at du fikk klaus, men det var ikke langt unna.

Dere som har vært på besøk har vel vært på besøksrommene? Det er vel ingen som tar i mot besøk i cella?

NB! Vet ingenting om hvordan det er for de som soner på åpne anlegg.

Gammel 28-05-07, 20:48   #77
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

De får ikke besøk på cella nei, man ser de i besøkelsesrom.

Når man komemr kommer man først til et venterom, og alt som skal bli gitt til den innsatte under besøkt blir undersøkt. (mat o.l)
Mener man måtte henge av seg yttertøy o.l i oppbevaringsbokser, men også mulig jeg husler feil. Eller at de hadde forskjellig prksis på avd A og B i Oslo Kretsfengsel.
Når alt er sjekket så er det litt forekjell på det fengslet, alt etter hvilken avd den innsatte er på.
Den ene (der hvor Egon alltid kom ut i Olsenbanden filmene) har besøksrom som i flere smårom. Uten dør selvsagt, men vaktene kommer forbi med jevne mellomrom. Alikevel føles det mye mere privat.
Detter er avdelingen jeg var på besøk i sist.
Den samme avdelingen kunne man i noen tilfeller se inn i celleavdelingen og det fristet ikke med et opphold der gitt. For det er celler.
Den andre avdelingen derimot hadde siste jeg var der kun et stort rom med bord og stoler. Med en betjent som "overvåket" det hele.
Lite privat, men folk ved alle bord.
Husker mamma ble pratet til en gang fordi hun ikke satt rett over bordet for broren min og fordi hun hadde tatt på han under besøket........
Dette er dog lenge siden da, så de ble rundere i kanten der også.

Etter besøket får ikek den insatte ta med seg noen ting, ikke engang en tyggispakke. De blir kroppsvisitert etter besøket for å sjekke at det blir overholdt.

Det er klart det ikek er som å være i fengslet og man får nok ikke helt det rette inntrykket av hvordan det er, men mn danner seg helt klart meninger etter hva man ser av fengslet den tiden man er der.

Gammel 28-05-07, 20:50   #78
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Nei, det har jeg ikke.

Gammel 28-05-07, 20:53   #79
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Blogginnlegg: 45
Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Mange ganger!

Jeg har vært besøksvenn med en svenske som aldri fikk besøk av noen og min beste venn satt en stund i fengsel pga en bilulykke med dødlig utgang for passasjeren.

Men dette er en stund siden, det er nå over 10 år siden sist jeg satte foten innen for et fengsel.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 21:02   #80
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har vært på besøk på "pallesnekringssted", og jeg må si at det hadde vært en rimelig kjip ferie... To og to delte rom, felles TV-stue for hele brakka, radio på rommet der stasjonen ble styrt fra vakta, walkman e.l. var ikke lov. Man fikk ikke lov å sende inn mat e.l, alt måtte kjøpes i kiosken som var åpen en dag i uka. Og man fikk ikke lov å ha så mye penger man ville, så for de som røyka gikk alle pengene til det. For å nevne noe. Joda, de fikk lov å gå ute innenfor et inngjerdet område, men fikk feks tilsnakk hvis de sto for nærme gjerdet. Så du skal ha det ganske ille utenfor, for å synes at dette er ferie... (og dette var en "lett" soning)

Besøket fortoner som Mams beskriver, bortsett fra at vi fikk være på et rom der døra var lukket. Man måtte søke og bli godkjent for å komme på besøk. Besøkstid måtte bestilles på forhånd - og de fikk bare ha 1 time besøk i uka.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:31.