|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Tøff
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg synes det vitner om dårlig prioritering et annet sted i systemet når vi må vurdere hvem som er syk nok til å få behandling. I Norge i 2014. Jeg lurer på hvor mye penger som "forsvinner" i en jungel av byråkrati. Jeg vet det er utopisk å tenke sånn, men jeg er sikker på at det er ressurser der, det må bare vilje til. På det samme nivået som at det finnes ressurser til mat til alle i verden, vi mangler bare viljen. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Klar
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Vi mangler ihvertfall definitivt evnen til å utnytte ressursene i helsevesenet effektivt. Siste i et altfor lang rekke eksempler på det finnes vel i blogg her inne nå. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
villende
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg leste denne i går, og den var en liten tankevekker. Jeg tror nok jeg hadde nedprioritert 90-åringen, og muligens også den hjertesyke. Men til syvende og sist hadde jeg nok nedprioritert dyr livsforlengende behandling som ikke nødvendigvis ville gi pasienten økt livskvalitet de siste månedene av livet. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Tidsklemma
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?
Tror jeg må si meg enig med Gaia her.
|
|
|
|
#25 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem vil du gi behandling?Hvis jeg skal tenke økonomisk og litt kaldt, hadde jeg droppet den demente med tarmslyng og eldre mann med hjerteoperasjon. Å sende de med psoriasis til varmere strøk vil kanskje holde de i arbeidsfør tilstand og man slipper ytterligere utbetalinger til de som uføretrygdede.
|
|
|
#27 |
|
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
Må så klart få lindring? Hvis man ikke får noe smertestillende osv så er det kanskje en annen sak. Synes ikke folk skal ligge og lide.
|
|
|
#28 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Dette er jo komplekse problemstillinger. Vi kan ikke la være å behandle symptomer og lindre smerte selv om vi velger å la være å (prøve å) kurere sykdommen som forårsaker plagene. Det er jo ikke slik at vi kan spare masse på å ikke behandle slike som tarmsslyngdamen og hjertesviktfyren - det kommer aldri til å skje at vi ikke kommer til å gjøre noe for slike - før det blir det folkeopprør, tror jeg. Det er hjerteskjærende å ikke hjelpe folk med store smerter og andre fæle utslag av sykdom, men det er langt fra lindring av symptomer til svindyr behandling.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#29 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg synes ikke artikkelen var dum, selv om noen av eksemplene kanskje var noe urealistiske, og ikke detaljerte nok.
Jeg er ikke enig i at dette er det samme som situasjonen med nok mat til alle i verden, bare fordelingen var riktig. I så fall måtte det heller være at vi i rike land skulle fått mindre tilgang til medisiner og helsehjelp, all den tid de fleste i verden i dag ikke har god nok tilgang til behandling og medisiner. Brain drain fra utviklingsland handler jo blant annet om at helsearbeidere utvandrer i stort monn
Det er jeg helt enig i. Jeg synes også at pasienten med psoriasis ble litt urettferdig fremstilt i artikkelen. Er det gjort noe forskning på hvordan dette utenlandsoppholdet øker hans livskvalitet? Er det større sjanse for at han holder seg i jobb, får seg kjæreste og barn som han siden ikke blir skilt fra osv. dersom han får dette oppholdet? Er det mindre sannsynlig at han får tilleggslidelser dersom han får dette oppholdet? Siden hvert opphold i seg selv ikke var så dyrt, så er det ikke nødvendigvis sånn at vi må få så store utslag på spørsmålene over før en slik behandling vil gå i pluss for samfunnet. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Et åpenbart svar er jo det eksisterende systemet: holde køen passe lang, og ha et privat alternativ.
|
|
|
#31 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Sv: Hvem vil du gi behandling?I disse rosaoktober- og movember-tider kan det være interessant å ta en titt på denne artikkelen ...
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg tror også det foregår en god del overbehandling som man kunne redusert før man droppet å behandle tarmslyng for en gammel dame. Jeg tror for eksempel en god del fastleger har resignert såpass at de temmelig slepphendt sender pasienter videre til spesialister og undersøkelser det strengt tatt ikke trenger. Jeg ble helt sjokkert da fastlegens nyutdannede vikar nektet å sende meg videre til fysio da jeg hadde en strekk. Hun mente at det var min egen feil som ikke hadde droppet løping da jeg fikk vondt (helt korrekt observert
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 18-11-14 kl 23:26. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Bedreviter
|
Der fikk du den. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
maler
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Behandle tarmslyng gjør man bare altså. Det er noe med å ikke la folk dø en veldig smertefull død av noe det er relativt enkelt å gjøre noe med. De kunne funnet et bedre eksempel.
|
|
|
#35 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Og, on a more serious note, jeg tror ikke forum hjelper på akkurat den trenden. Jeg tror "er dette legemat?"-tråder, som nesten alltid svares med et unisont "absolutt" kanskje generer veldig mange unødvendige legeturer for ting som hadde gått over av seg selv. Og hvis man da antar at FP er en av de moderate forumene...
|
|
|
#36 |
|
maler
|
|
|
|
#37 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Katta, det samme tenker jeg, det er jo utrolig smertefullt, og lett å behandle?
|
|
|
#38 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg er utrolig glad for at jeg slipper å være den som skal velge bort noe. For det kan ikke være enkelt. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Det er jo to grunnleggende forskjellige måter å se dette på.
|
![]() |
|
|