Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Lett fireåring i forovervendt sete

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-11-14, 19:05   #21
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lett fireåring i forovervendt sete

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg vil tro vektgrensa er der fordi selene må ha en viss vekt i rykket for å stoppe. Et for lett barn kan i såfall bli slengt såpass langt frem før selene stopper at det er lettere å fortsette ut av dem.

Jeg mener å ha hørt at dette er forklaringen ja, men har ingen kilder på det.
Vi har valgt å snu alle før de har vært 15 kg og da brukt stolens integrerte belte til de har vært tunge nok.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-14, 20:59   #22
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

JEg ville brukt integrerte seler ting tungt nok barn.

Dette er en av grunnene til at mine lettvektere sitter lenge bakover. Eldste ble snudd i sommer, 6 år og 18 kilo. Lillesøster sitter bakvoer lenge enda knapt 4 og 13 kilo. Får ikke beltestol før hun er over 15, og får ikke sitte fremover før minst 15 kg.

Gammel 19-11-14, 22:24   #23
millact

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Hm. Jeg har ikke sett videoen, men en talsperson for TT sier dette:

Så da er jeg tilbake til utgangspunktet: Er det best med et fremovervendt sete hvor han festes med setets integrerte seler, eller beltestol (han passer tilsynelatende godt i den, selen ligger fint over brystet, ikke hals)?

Beltestol så vidt jeg vet.

Gammel 19-11-14, 23:40   #24
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Beltestol så vidt jeg vet.

Ja? Selv om han ikke er 15 kg? Hvor har du det fra?

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-14, 00:03   #25
millact

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Ja? Selv om han ikke er 15 kg? Hvor har du det fra?

Nei, hvis han er 15 kg eller mer. Kan godt hende jeg leste fort det du skrev.

Sjekk Trygg Trafikk sin hjemmeside. Står endel der.

Gammel 22-11-14, 00:49   #26
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Berltestol til barn over 15 kg er jo ikke det som er utfordringa her, men fremovervent til en under 15 kg, og ettersom beltestol ikke er godkjent til barn under 15 kg, så er jo det i mott hode slik at loven krever at vi skal bruke godkjent sikringsutstyr, det er ikke godkjent, følgelig ikke tillatt, og derved en no-brainer for meg. Jeg er litt enkel da, og fester altså ikke barn under 15 kg i beltestol av prinsipp.

Også sitter mine lenger bakover, sånn at jeg slipper problemet, for om tre mnd har jeg en fireåring. Som er minst et år unna 15 kg tipper jeg. Hun er 13,6 eller noe sånn.

Gammel 22-11-14, 18:06   #27
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Jeg må si meg enig i det Malama sier over her. Det er kanskje også greit å spørre seg selv hvordan man kommer til å tenke om noe skjer, og man har gått utenfor anbefalingene? Jeg tar ihvertfall slike runder med meg selv på mye rart, selv om det er ubehagelig å tenke på endel av følgene valg man tar, kan få. Å ikke bruke godkjent sikringsutstyr vil jeg tro også kan påvirke en eventuell forsikringssak. Vet det høres kynisk ut, men med slike viktige valg så må man tørre å stille seg selv ubehagelige spørsmål.

Siden du nevner at bakovervendt ikke er et alternativ lenger, så er valget mellom en ikke-anbefalt løsning og en ulovlig løsning. Problemet med fempunktsele er belastningen en bråbrems gir på nakken når stolen er forovervendt. Beltene gir ikke etter i samme forstand som i en beltestol med bilens integrerte seler. Som flere nevner her, så er det plausibelt å tenke at selene trenger et visst antall kg for å reagere når de skal i en bråbrems, men jeg vet heller ikke korrekt begrunnelse for vektgrensen. Uansett så vil du ikke få bekreftelse fra offentlig hold på at det er ok å sette et barn i beltestol som er under vektgrensen. Forovervendt er jo enn så lenge godkjent, dog ikke anbefalt, men da gjør du ihvertfall ikke noe ulovlig.

Du kan jo f.eks. sende en mail til BeSafe å spørre om hvorfor grensen på 15 kg er der på beltestol.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-14, 18:34   #28
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror jeg hadde valgt et sete i denne sjangeren. http://www.britax.no/bilseter/bilseter/multi-tech-2

Det kan brukes med integrert fempunktbelte til barnet er stort nok, og så med bilens trepunktsbelte til 25 kilo.

Gammel 22-11-14, 23:02   #29
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville ikke valgt et sete hvor man kan bruke som beltestol senere. Disse setene er alt for tunge og ikke gode som beltestol.

Om dere skal snu han nå så har dere kansje et sete som kan snues? Da ville jeg brukt det. Eller få kjøpt et "billig". Maxi Cosi Priori er et av de beste fremovervendte setene. De er ofte på tilbud. http://www.babybanden.no/products/ma...3o9hoClD_w_wcB

Aller helst ville jeg holdt han bakover til nærmere 15kg. Men om dere skal snu han så bør dere ha 5 punkt selv om det ikke er idelt. Seter som er laget for å bare festes fremmover er bedre på dette området enn kombiseter.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-14, 00:08   #30
millact

Standard

Mitt forrige svar var nok basert på at jeg ikke ville snudd før 15 kg. Ser at det kan mistolkes.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:59.