Sv: Å gi bort brukte leker/klær i julegave til "fattige" barn
Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.
Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Jeg må innrømme at jeg blir så usikker i slike saker som dette.
Jeg syns det er helt forferdelig at det finnes barn i Norge (for ikke å snakke om i utlandet) som har foreldre som ikke har råd til å kjøpe julegaver. Men er det mitt personlige ansvar? Jeg betaler forholdsvis mye skatt. Jeg gir penger hver måned til flere veldedige organisasjoner. Og jeg gir arvetøy og pent brukte leker og bøker videre til folk jeg vet setter stor pris på dette.
Det gir meg bedre samvittighet. Mener du å si at det er feil, Input? At jeg er kjip?
Jeg rydder for tiden og kommer over mange ting jeg ikke vil ha lenger, enten fordi jeg ikke har bruk for det (bosted og livssituasjon har endret seg) eller fordi jeg rett og slett ikke liker tingene lenger. Å kaste tingene føles helt feil siden det er fullt brukbare ting, det føles uendelig mye bedre å gi de bort til noen som trenger det. Vips har jeg fått litt gratis god samvittighet og jeg slipper den ekle følelsen av å ha bidratt til bruk-og-kast-samfunnet. Slik blir de fattige ansvarlig for min samvittighet, jeg slipper å forholde meg til overforbruket mitt.
Jeg tror ikke du skal føle deg truffet av Input ut ifra det du beskriver, men jeg gjorde det og har tenkt mye på dette siden jeg leste innlegget hennes.
|