|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringen
Jeg anbefaler deg å se filmen hvis du er interessert i metode. Den er ikke så "ille" som jeg først antok ut fra hva jeg leste. Dette med at de har jukset med kryssklipping blir ikke så troverdige anklager da de har filmen lange og hele sekvenser inne på disse farmene med samme personer. Mange av disse går igjen gjennom filmen.
|
|
|
#62 |
|
can-jur
|
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenJeg har sett filmen, og jeg må si jeg reagerer veldig på hodningen som kommer fram. Særlig sett i lys av at dette er produsenter som er valgt ut som mentorer og de er i en setting der de skal lære opp en mulig framtidig produsent.
|
|
|
|
#63 |
|
anglofil
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenLitt flere perspektiver: Sandra Borch, "Derfor går jeg i pels" http://www.nrk.no/ytring/derfor-gar-...els-1.12092487
|
|
|
#64 |
|
Glamorøs
|
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenJeg syns det er dumt at debatten om pelsdyr blir styrt av ytterpunktene på hver side. Sandra Borch og lederen for Norsk Pelsdyralslag virker rett og slett ikke troverdige når de imøtegår kritikk med å ikke tro på den, påstå at det er feil og propagana ect. Det er jo ikke tvil om at det man ser i filmen er fakta. Det er mye snusk i dyrehold, spesielt dyrehold i storskala. I andre enden er mange av dyrevernaktivistene takknemlige motstandere fordi de absolutt ikke bruker renhårige metoder i avsløringene sine, og de er dermed lette å avskrive som useriøse.
|
|
|
#65 |
|
anglofil
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenMen går du med pelskåper av den "gamle" typen Tallulah? Bestemor har to stykker men jeg har takket pent til begge. Den ene er faktisk en utrolig lekker på min datter men så lenge jeg bestemmer får hun ikke lov til å arve den.
|
|
|
#66 |
|
Glamorøs
|
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenJa, det gjør jeg. Jeg går med tre ulike saueskinnskåper og -jakker, samt en ozelot. Alle er like gamle eller eldre enn enn meg. Jeg syns det er helt tåpelig ut i fra et forbruksperspektiv å skulle kjøpe nytt framfor å bruke dem. Jeg kjøper ikke nyprodusert oppdrettspels før jeg er sikker på at dyra har det bra. Viltpels har jeg ikke like store problemer med, så sant ikke dyra er utsatt for kjipe feller i stedet for skudd.
|
|
|
#67 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Pelsdyr er ofte søte og nervøse. Pels forbindes ofte med jålete overklassedamer og "fine" jålefruer. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
anglofil
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenPelsdyr søte? Virkelig?
|
|
|
#70 |
|
Prematurmamma
|
Blåreven er et virkelig vakkert dyr, og pelsen er nydelig. På dyret, vel og merke.
|
|
|
|
#71 |
|
anglofil
Ja men de er vel mer type rødrev og hare- småvilt. Og de kan jo være søte.
|
|
|
#72 |
|
Flawsome
Ja, og jeg kunne glatt kozeklemzet på både rødreven, blåreven, sølvreven, kaninen, ekornet, haren, minken og flere av de andre pelsdyrartene om de ikke hadde vært så skvetne og nervøse med spisse tenner. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Flawsome
Men jeg snakket da først og fremst om mannen i gata og det med emosjonell trigger, ikke om dyrevernerne. Og som sagt; jeg snakket ikke om de som var havnet i bur. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Glamorøs
|
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenSelvsagt har "søthet" noe å si. Det er ikke for ingenting at folk flest syns det er jævligere med slakting av babyseler enn høns. Eller at veldig få bryr seg om fisk.
|
|
|
#75 |
|
anglofil
Ja det er jeg enig i.
|
|
|
#76 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenNja, det er jo mange andre dyr som folk flest anser som virkelig søte, som feks. disse små gule nøstene av noen kyllinger som kvernes levende i klekkeriene. Folk driter i det og fråtser egg uansett. Jeg tror fremdeles det ofte (de som mener det ikke gjelder dem trenger heller ikke å føle seg truffet her) handler om hva som er enkelt. Pelsmotstand er enkelt, det er bare å unngå et plagg man aldri ville brukt uansett.
|
|
|
#77 |
|
Flawsome
Søthet kombinert med skyhet/nervøshet, som sagt. Jeg har inntrykk av at den kombinasjonen trigger følelser mer enn "bare" det være søt. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Glamorøs
|
Jeg tror nok det er litt begge deler. Selvsagt er det lett å være mot noe som ikke rammer en selv i stor grad. Det er mye vanskeligere å være kompromissløs ift. etisk handel, det merker jeg jo selv også når jeg ser den søte, billige kjolen på HM. Eller Hiawata trenger nye bukser NÅ og Cubus og Lindex ligger vegg i vegg med jobben.
|
|
|
#79 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenHuff, jeg kjenner at jeg aldeles ikke skal se denne dokumentaren, men at den har hatt komponenter i seg som jeg ikke var klar over (selv om jeg tok høyde for det all den tid jeg kun hadde hørt saken fra én side). Jeg tror dessverre at det blir vanskelig å bevise at dette er praksis blant oppdretterne, og derfor tviler jeg på at det vil ha noe innvirkning på avgjørelsen som tas i neste uke. Men jeg håper allikevel at næringen blir avviklet. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
can-jur
|
Sv: NRK Brennpunkt om pelsdyrnæringenOm ikke annet falt jeg ned fra gjerdet jeg har sittet på i lang tid, ifht pelsdyr.
|
|
![]() |
|
|