Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Sier du nei takk til noe søtt selv om du har lyst på?
Ja, alltid. Jeg er veldig flink til det. 6 4,58%
Ja, rimelig ofte iallefall. 33 25,19%
Tja... sånn 50/50 33 25,19%
Nei, jeg klarer liksom ikke la være selv om jeg vet jeg burde 35 26,72%
Hæ? Jeg har ikke tenkt over at man burde si nei til sånt jeg.. 24 18,32%
Deltakere: 131. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-14, 13:41   #81
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sier dere av og til et fornuftig "nei takk"?

Men hva er "masse søtt hele tiden" da? Det er jo også et definisjonsspørsmål. Jeg synes det er lenge å gå én dag uten noe søtt. For andre igjen holder det kanskje med én utskeielse lørdag kveld.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 13:41   #82
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes faktisk presset er større på å være ufornuftig. Folk blir rimelig intense om man takker nei til noe de selv har lyst på, for å si det sånn. "Du kan vel ta ett kakestykke!?!" hører jeg ganske ofte. Jeg har aldri hørt noen oppfordre andre til å la være å forsyne seg.

Gammel 11-12-14, 13:44   #83
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Heller masse vin enn ditto kake!

Gammel 11-12-14, 13:45   #84
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men hva er "masse søtt hele tiden" da? Det er jo også et definisjonsspørsmål. Jeg synes det er lenge å gå én dag uten noe søtt. For andre igjen holder det kanskje med én utskeielse lørdag kveld.

Om det å spise noe usunt (det være seg kake, salt snacks, fete sauser, godteri, søt gjærbakst etc, etc) hver dag ikke hadde hatt noen som helst negative konsekvenser for meg, så hadde jeg antagelig gledelig spist noe hver dag. Men siden det ikke er uten konsekvenser, så koster det meg ikke mye å la være.

Gammel 11-12-14, 13:45   #85
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En dag uten noe søtt syns jeg ikke er lenge, selv om jeg er glad i søte ting og sikkert hadde spist en sjokolade eller en kakebit hver dag om ikke det hadde konsekvenser. Men det er jo veldig mye en vanesak. Jeg kan være veldig hekta på søtt og ha lyst på sjokolade hver dag etter middag, men hvis jeg klarer å la være noen dager eller en uke så blir det mye mindre presserende.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 13:47   #86
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvorfor er det fornuftig? Ta deg som et eksempel. Du er slank, spiser sunt, trener masse. Har så vidt jeg vet ingen intoleranser. Hvorfor er det da FORNUFTIG å si nei til et kakestykke man har lyst på? Det er jo ikke slik at et kakestykke dann og vann gjør at man legger på seg 20 kilo og knapt nok kommer seg opp ei trapp?

Jeg føler noen ganger (og da sikter jeg ikke til deg) at det nærmest er opplest og vedtatt at det er "fornuftig" å si nei takk til alt annet enn helt fornuftig og nyttig mat. Jeg skjønner det ikke helt. Hva er galt med noe som bidrar til sinnets munterhet?

Jeg synes det er søtsaker tilgjengelig såpass ofte at om jeg skulle forsyne meg hver gang ble det helgekosen hjemme som måtte ut. Og den er hellig. Nå for tiden blir det for mye, og det kjenner på klærne ja. Men egentlig er jeg slik bygget at i perioder med lite inntak frister det også mye mindre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 13:50   #87
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvorfor er det fornuftig? Ta deg som et eksempel. Du er slank, spiser sunt, trener masse. Har så vidt jeg vet ingen intoleranser. Hvorfor er det da FORNUFTIG å si nei til et kakestykke man har lyst på? Det er jo ikke slik at et kakestykke dann og vann gjør at man legger på seg 20 kilo og knapt nok kommer seg opp ei trapp?

Jeg føler noen ganger (og da sikter jeg ikke til deg) at det nærmest er opplest og vedtatt at det er "fornuftig" å si nei takk til alt annet enn helt fornuftig og nyttig mat. Jeg skjønner det ikke helt. Hva er galt med noe som bidrar til sinnets munterhet?

Nå kan det jo hende at noe av grunnen til at Polyanna er slank nettopp et et bevisst forhold til å takke nei til noen av fristelsene?

Gammel 11-12-14, 13:53   #88
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg oppholder meg tydeligvis i svært asketiske omgivelser, for det er sjelden at jeg blir tilbudt kake/sjokolade/søtsaker i jobbsammenheng. Og sjelden ellers også. Alle avslutningene jeg har vært på og skal på før jul, har sammenfalt med toerdag for min del, så jeg har jaggu meg ikke fått kost meg med noe der heller.

"Mer kake til Divine" synes jeg bør være alles motto framover.

Gammel 11-12-14, 13:54   #89
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nå kan det jo hende at noe av grunnen til at Polyanna er slank nettopp et et bevisst forhold til å takke nei til noen av fristelsene?

Ja, jo. Men det er som sagt forskjell på å fråtse helt vilt og å takke ja til et lite kakestykke man har veldig, veldig lyst på.

Gammel 11-12-14, 13:57   #90
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Ja, men Polyanna sier jo ikke at hun aldri unner seg et lite kakestykke hun har veldig, veldig lyst på.

Gammel 11-12-14, 13:58   #91
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg takker forholdsvis ofte nei til ting jeg har lyst på. Men jeg tar forholdsvis ofte i mot også. :innrømmer:

Og jeg er veldig dårlig på å takke nei til vin. Dårligere og dårligere jo senere det er på kvelden.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 14:01   #92
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Divine: Hva som er "fornuftig" vil vel variere for person til person. For meg, med min kjærlighet til søtt og det at jeg trener så mye at jeg kan ta meg råd til litt ekstra kalorier, er det "fornuftig" å "kose seg litt" rett som det er. Jeg hadde bolle til morgenkaffen senest i dag. Men hadde jeg ALLTID sagt ja takk når jeg hadde lyst på så hadde jeg jo ikke vært slank, ikke sant?

Gammel 11-12-14, 14:05   #93
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Divine: Hva som er "fornuftig" vil vel variere for person til person. For meg, med min kjærlighet til søtt og det at jeg trener så mye at jeg kan ta meg råd til litt ekstra kalorier, er det "fornuftig" å "kose seg litt" rett som det er. Jeg hadde bolle til morgenkaffen senest i dag. Men hadde jeg ALLTID sagt ja takk når jeg hadde lyst på så hadde jeg jo ikke vært slank, ikke sant?

Jeg kan ikke trene meg lov til ekstrakalorier (og det savner jeg!), så alt som kommer i tillegg til de få kaloriene jeg trenger er dessverre ufornuftig.

Gammel 11-12-14, 14:05   #94
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Joda, jeg ser den. Jeg er glad for at du synes det er like "fornuftig" å kose seg noen ganger om det er det man liker, som å si nei. Det er nemlig denne balansen jeg synes jeg ser for lite av. Jeg føler at man på død og liv alltid helst burde ha sagt nei.

Gammel 11-12-14, 14:07   #95
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Joda, jeg ser den. Jeg er glad for at du synes det er like "fornuftig" å kose seg noen ganger om det er det man liker, som å si nei. Det er nemlig denne balansen jeg synes jeg ser for lite av. Jeg føler at man på død og liv alltid helst burde ha sagt nei.

Det er rart at du føler det slik, for jeg føler man på død og liv alltid helst burde si ja. Fordi det er uhøflig, ukoselig, utrivelig osv med folk som takker nei til noe. Har du noen gang opplevd at det har blitt reagert negativt til at folk sier "ja takk"? Jeg har aldri. Men det hender ofte at det blir oppstyr om noen sier "nei takk".

Gammel 11-12-14, 14:09   #96
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Jeg tror det et et større problem i 2014 at folk koser seg for mye med snacks og snop enn for lite. Det kan en vel igrunnen se på overvektstatistikken.

Gammel 11-12-14, 14:10   #97
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Trur det Divine tenker på er at det aldri blir reagert i høgt på at nokon seier "Ja, takk" men frykta, blikket, tanken om at andre "tenker sitt"?

Gammel 11-12-14, 14:11   #98
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg kan ikke trene meg lov til ekstrakalorier (og det savner jeg!), så alt som kommer i tillegg til de få kaloriene jeg trenger er dessverre ufornuftig.

Det er jo ikke veldig rart om dere har oppfattet forskjellige signaler der. Du er veldig slank og sier ofte nei takk (= mange vil mene mye om hvor altfor asketisk det er og ta det som kritikk av egne valg) og Divine har vært overvektig og dermed opplevd og sikkert følt på reaksjoner i gata "du burde jo ikke....". :vetikke.

Gammel 11-12-14, 14:13   #99
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Det er rart at du føler det slik, for jeg føler man på død og liv alltid helst burde si ja. Fordi det er uhøflig, ukoselig, utrivelig osv med folk som takker nei til noe. Har du noen gang opplevd at det har blitt reagert negativt til at folk sier "ja takk"? Jeg har aldri. Men det hender ofte at det blir oppstyr om noen sier "nei takk".

Det er mitt inntrykk også. Og jeg synes det er rart å lage oppstyr rundt hvor mye folk spiser og hva de forsyner seg med.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 14:13   #100
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ein kollega av meg er svært slank og har på jobb et kosthold beståande av cola, kaffi, pepperkaker, sjokolade og røyk. Eg som er 20 kilo tyngre enn henne og 10 cm lavare hadde aldri "tillatt" meg samme kostholdet. Både fordi eg ikkje ville legge på meg men også fordi eg hadde tenkt at mange kommenterte og "tenkte sitt". Og sjølvsagt at eg som Candy veit at kroppen ikkje likar berre sjokolade og cola.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.