|
Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Med eldstemann hadde vi nok med å komme oss ut av soverommet i det hele tatt i den alderen. Med yngste fartet vi rundt og levde et veldig normalt barnefamilieliv. Han var vel 3,5 måned da vi var på Rhodos. Og det til tross for at yngste var prematur. Så det er jo bare å se det an. Går det ikke, så går det ikke.
![]() |
![]() |
#22 |
Ad astra
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Billettene ble bestilt før baby var under produksjon for å si det slik...
![]() |
#23 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Det er vel ikke akkurat kjempekaldt i august? Og det bor jo babyer der, liksom.
![]() |
#26 |
Ad astra
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Longyearbyen har sykehus og halvannen times flytur til Tromsø ved behov, helsemessig er det nok helt greit. Vi bor en time unna sykehus/lege her vi bor nå.
![]() |
#27 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Jeg hadde nok gjort det. Har selv valgt å reise med babyer når de har vært i akkurat den alderen, synes det er en av de enkleste babyperiodene. Særlig hvis du ammer, da blir det litt mindre styr. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Jeg hadde reist. Det er ikke mye en frisk fullammet tre mnd baby trenger. Vi reiste selv til Italia med en tre måneders og en 18 mnd eldre. Det var en rolig og hyggelig tur hvor jeg fikk tid og ro med babyen som forøvrig hadde kolikk til den fredagen hun var 11 uker, kl 14 presis.
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?
Ja, men det er jo langt om dere er på en gammel båt uten helidekk på nordsiden av øygruppa, samt at flyene ikke alltid er parat til å ta av. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
heimføing
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Babyen er tre måneder da og ikke tre uker. Det er vel ikke lengre vei til sykehus enn på mange småsteder eller øyer langs kysten vår? |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
|
Altså det er veldig annerledes utenfor nordsiden av Svalbard enn de fleste steder langs kysten vår. Longyearbyen sykehus har ikke barnekompetanse og har seks senger og er mer som en legevakt på fastlandet. Gamle hurtigruter har ikke helikopterdekk, har de? Heliport et stykke unna. Svalbard har store avstander og fly er ikke parat til å ta av akkurat når man trenger det bestandig. (Jeg har bekjente som har blitt flydd til Tromsø i akuttsituasjon og det tok mer enn 1,5 time for å si det sånn). |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Slumrende Ullteppe
|
Her tenker jeg mer på språkutfordringer. Jeg har ei venninne som har bodd i Brasil og prater portugisisk ganske så flytende. Hun tok med sin tre måneder gamle baby på besøk til Brasil, babyen ble syk og havna på sykehus. Venninna mi snakka mye om hvor lita og redd hun hadde følt seg, for hun oppdaget at hun slett ikke snakket "sykehusportugisisk," og engelsk sto det dårlig til med der hun var.
![]() |
#33 |
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Jeg har hatt kontakt med helsevesen i Brasil, både på landsbygda og på feriesteder og min erfaring er veldig bra og jeg ville følt meg tryggere der med tanke på språk enn en del steder i Europa. Jeg hadde også følt det enklere å reise til de fleste steder i Europa med litt raskere responstid for barn enn mange timer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Ad astra
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Takk for svar alle sammen.
![]() |
#35 |
Ad astra
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Forresten, jeg tror hverken jeg eller venninnen min problematiserte ting av typen sykdom etc, det var utelukkende komfortdelen det var snakk om. Men vi er begge vant til å ha noe reisevei for å komme til lege/sykehus, så det er liksom ikke en tanke at det skal være så nært hele tiden.
![]() |
#36 |
|
Nei om man ikke synes 4-5 timer er lenge så skjønner jeg at vurdering er annerledes. Vi har erfaring med noe så enkel som omgangssyke og RS på baby og det er liksom så veldig vanlig at man kan få, men som store unger tåler mye bedre enn en bitteliten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Ad astra
|
Jeg må bare få si at jeg virkelig håper på rolig vær altså, i motsetning til mannen anser jeg hverken masse bølger eller turbulens som høydepunkter på båtturer eller flyturer (han er ekstrem på slikt og virkelig nyyyyyter litt urolig vær) - rolig vær er mye hyggeligere. Men om det blir bølger så går det bra det og.
![]() |
#39 |
Ad astra
|
![]() Sv: Tre måneders baby med på båttur rundt Svalbard?Turen gikk strålende! Droppet imidlertid landingene med ribber, men likevel en fantastisk opplevelse. Ganske dårlig vær siste kvelden/natten sendte størstedelen av medpassasjerene våre til lugarene, men Knøttet viste seg like sjøsterkt som foreldrene og nøt bølgedansen.
![]() |
|
|