Sv: Julen er ryddet bort!
Vi venter, jula har jo nettopp begynt! Her er det jul iallefall en uke til. Vi skal ha venner på pinnekjøttmiddag på søndag blant annet.
Vi holder på tradisjonene og tjuvstarter ikke med julen, så derfor er vi heller ikke lei enda. Vi pynter til advent 1. desember og det er noe helt annet enn jul! Nisser, engler og rød pynt kommer ikke fram før 22. eller 23. desember. For meg blir det å julepynte til 1. desember like skrullete som å ta fram nissene til påske. Jeg innser dog at jeg kanskje tilhører et mindretall, men jeg vil heller ikke være med i "gjengen som aldri kan vente på noe" som min gammelkloke 12-åring uttrykte det. Hun hadde vært på besøk hos en venninne i begynnelsen av desember og kom sjokkert hjem og fortalte at de hadde full julepynt framme. Hun mente det var så typisk, de kunne aldri vente på noe som helst. Ønsket de seg noe, så kjøpte de det straks osv. Jeg lo av henne, men hun har litt rett også. Venting er viktig, jeg ser at iallefall mine unger setter stor pris på at vi gjør det på denne måten.
Jeg liker også å drøye jula en ukes tid ut i januar. Januar er en mørk og stusselig måned og den røde julepynten liver opp. Desember er også mørk og stusselig, men da har vi jo adventspynten framme. Når jula forsvinner ut, blir det for meg et lite pyntevakum til jeg føler jeg kan ta fram vårfølelsen. Det er definitivt ikke aktuelt i januar, iallefall.
|