|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å ha hest på fôrJeg hadde ponni på fôr da jeg var litt yngre enn det jenta di er nå, men hadde drevet med hest lenge og visste sånn sett hvor mye arbeid det innebar. Men selv om det kun dreide seg om en sommer var det jammen lenge nok når man også ønsker å rekke over andre ting. Så det er i alle fall lurt å forberede seg på mye arbeid. Det høres jo ikke dumt ut å gå sammen med venninnas familie så fremt dere får til en god skriftlig avtale dere i mellom. Og så vil jeg anbefale å lese seg opp/spørre/lære om de vanligste sykdommene/tilstandene/skadene som kan oppstå, og hvordan man gjenkjenner dem slik at ponnien kan få tidligst mulig hjelp om det skulle inntreffe noe. Så når dere vet hvilken ponni dere eventuelt får spør dere jo om forhistorien og eventuelle plager, samt tidspunkt for det ene og det andre (men det regner jeg med at dere enten får opplyst eller at det blir dekket og ordnet av stallen hesten står på til vanlig). Når det gjelder personlighet etter rase er det vel generelt sånn at ponnier er noen sta rakkere |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
|
![]() Sv: Å ha hest på fôrHvis dere skal ha en hest på for sammen med ei venninne, må dere i hvert fall ha en plan for hva dere gjør dersom venninna trekker seg. Dere må også ha en godt utarbeidet kontrakt som sier noe om utgiftsfordeling, arbeidsfordeling og hvor lang tid man skal ha på å "si opp" sin del av avtalen.
![]() |
![]() |
#23 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() Sv: Å ha hest på fôr
Det viktigste er ikke rase, men gemytt. Men kaldblodige raser er generelt mer egnet til nybegynnere. Syns jeg. De er generelt mer stabile i gemyttet og egner seg godt som familiehest.
![]() |
#24 |
|
Enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Enig.
![]() |
#26 |
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Å ha hest på fôrTusen takk for svar alle sammen. Hvilken rase hesten er spiller ingen rolle bare den passer for disse to jentene og at de klarer å håndtere den osv. Han ridelederen garanterte at han skulle finne passende hest til de så jeg må jo nesten stole på han. Jeg skal snakke med jenta mi sin "mentor" i stallen og høre hva hun tenker om dette, det er jo ikke sikkert at det er mulig selv om jeg vet det er en ledig boks. Og selvsagt ha en skikkelig avtale med den andre familien.
![]() |
#27 |
|
![]() Sv: Å ha hest på fôrDu høres jo ut som om du er klar for å lære og hjelpe til, det er en fin ting. Jeg tror det er lurt å dele belastningen fordi det ER sabla mye jobb, og det har liksom ingenting å si om man er syk eller har mye lekser eller har lyst til å dra på kino, selv om andre slipper inn og ut og forer må du fortsatt møkke, strigle, blande for, og ikke minst trene hesten. Selv om den ikke MÅ ris hver dag bør den absolutt få beveget seg litt, longeres eller leies på tur eller noe. Longering er jo en veldig grei ting for engasjerte foreldre å lære seg, hvis ponnien ikke skal ris av dere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Ja jeg er så enig. Heller en treig og trygg hest enn en som finner på sprell. De har veldig stort beiteområde her så det er positivt, og alle i stallen deler på å slippe hestene ut og inn. De er ute hver dag fra morgen til kveld. De deler også på å gi de frokost, middag og kvelds. Jeg har sett de har en arbeidsliste hvor de skriver seg på. Vi skal være med fra neste mnd. Læringskurven er bratt for å si det sånn!
![]() |
#29 |
|
![]() Sv: Å ha hest på fôrLykke til, da! Det er veldig, veldig gøy, og det gjør det absolutt verdt alt slitet. I tillegg er det fantastisk, virkelig FANTASTISK læring for barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
![]() Sv: Å ha hest på fôrDet skjer ting hos oss nå. Yngstejenten har blitt spurt om å ha den ene rideskolehesten på fôr noen dager i uken hvertfall frem til sommerferien. Hun er i himmelen! Det finnes SÅ mange jenter som har lyst å ha en av rideskolehestene og som spør og maser hver eneste uke, og så kommer instruktøren og spør min jente! Hun ble helt himmelfallen og klarte ikke å svare engang, måtte hjem å fortelle meg det i en bisetning liksom.
![]() |
#31 |
|
![]() Sv: Å ha hest på fôrMin søster fikk fjording da hun var tolv. Hun klarte ut med alt selv, men pappa kunne fore av og til og ta den inn og ut. Stødig, trygg og veldig trafikksikker hest. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|